ASO a niezależne serwisy. Gdzie naprawiać kilkuletnie auta?

Jeszcze kilka lat temu reguła była dość prosta. Po zakończeniu gwarancji omijaliśmy autoryzowane serwisy szerokim łukiem. Bo tam jest za drogo. Dziś wciąż wielu kierowców postępuje identycznie, choć ASO stara się walczyć również o właścicieli starszych aut.

Gdybyśmy problem wyboru pomiędzy autoryzowanymi stacjami obsługi, a niezależnymi warsztatami samochodowymi sprowadzili jedynie do kwestii ceny, to gdyby zależało nam przede wszystkim na naszych pieniądzach, wybór ten byłby oczywisty. W zależności od usługi, ceny w nieautoryzowanych serwisach są średnio od kilkunastu do kilkudziesięciu procent niższe, co najlepiej pokazują przykłady na końcu artykułu. Jednak powyższy problem to nie wybór pomiędzy białym i czarnym. Jest wiele elementów, które mogą przesądzać o tym, gdzie udamy się, by wykonać jakąś usługę serwisową.

Zalety ASO

Przedstawiciele koncernów samochodowych przekonują, że wybór ASO jest tym jedynym właściwym, jeżeli chcemy zachować nasze auto, przez jak najdłuższy czas w najlepszej kondycji. To w autoryzowanych serwisach pracują najlepsi fachowcy, którzy non stop podnoszą swoje kwalifikacje, biorąc udział w szkoleniach organizowanych przez producentów samochodów. Częste kontrole i sprawdzanie wiedzy powodują, że mechanik pracujący w ASO musi dbać o swój rozwój zawodowy.

Drugim argumentem przemawiającym za wyborem ASO jest dostęp, tych serwisów do najnowszej wiedzy nt. nowoczesnych technologii, jakie znajdują się w serwisowanych modelach. ASO posiadają wszystkie niezbędne urządzenia dedykowane do napraw konkretnych modeli, komputery pozwalające łatwo zdiagnozować przyczyny usterki oraz konieczne oprogramowanie, aktualizowane na bieżąco. Do tego, w przypadku bardzo skomplikowanych napraw mogą korzystać ze wsparcia inżynierów zatrudnionych w koncernie, którzy nawet jeśli nie brali udziału przy tworzeniu danego samochodu, czy np. jakiegoś systemu, mają dostęp do najbardziej tajnych dokumentów. Jadąc z jakąś usterką do ASO teoretycznie nie powinno się zdarzyć, byśmy nie zostali pozytywnie "załatwieni".

Zalety niezależnych serwisów

Jednak i niezależne serwisy wcale nie chcą ustępować ASO pod względem wyszkolenia swoich pracowników czy wyposażenia warsztatów. Przepisy unijne nakazują bowiem koncernom samochodowym, by te dzieliły się posiadaną wiedzą nt. nowych samochodów. Dzięki temu również sieciowe serwisy czy nawet małe warsztaty mogą mieć dostęp do najnowszej dokumentacji, do szkoleń i wreszcie do niezbędnych urządzeń i oprogramowania.

Niestety to swoje kosztuje, dlatego ciężko oczekiwać, by w jakimś małym serwisie, gdzie pracuje kilku mechaników, posiadali oni wystarczającą wiedzę pozwalającą serwisować wszystkie dostępne na rynku modele. Owszem, drobne naprawy są w stanie wykonać, ale już bardziej skomplikowane mogą okazać się ponad ich siły. Często jednak tak bywa, że w takich małych warsztatach pracują doświadczeni mechanicy, którzy sporo lat przepracowali wcześniej w ASO i ich wiedza na temat aut niektórych marek może być wysoka. W przypadku kilku-, kilkunastoletnich samochodów, jakie dominują na naszych drogach, taka wiedza może być w zupełności wystarczająca.

Podobnie rzecz ma się w tzw. sieciowych serwisach, czyli prywatnych warsztatach zrzeszonych w sieci jakiejś marki, i działających zgodnie z narzuconymi zasadami. Z reguły takie serwisy są wielomarkowe, a dzięki pomocy firmy, pod którą są zrzeszone, mogą mieć dostęp np. do tańszych/lepszych części zamiennych i specjalistycznych szkoleń. Również i tu możemy natrafić na wysokiej klasy fachowców, którzy bardzo dobrze znają, ze swojej wcześniejszej przygody zawodowej w ASO, poszczególne marki i modele samochodów.

Wszystkie serwisy na wszelkiego rodzaju wykonane naprawy powinny zapewnić nam gwarancję. To nie jest ich dobra wola, ale obowiązek. Dlatego pamiętajmy, że jeśli decydujemy się na naprawę po kosztach, przy użyciu niewiadomego pochodzenia części, na czarno, czyli bez rachunku, możemy mieć problemy z dochodzeniem swoich racji, gdyby się okazało, że naprawa została wadliwie wykonana, że użyto złych części etc.

Przy okazji dodajmy, iż obowiązujące obecnie przepisy unijne (tzw. rozporządzenie GVO) daje dużą swobodę właścicielowi samochodu, co do wyboru miejsca naprawy swojego auta czy użytych części. I nawet, jeśli nasz samochod wciąż jest na gwarancji, naprawa w nieautoryzowanym serwisie nie może wpłynąć na jej utratę. Choć w spornych sytuacjach może się okazać, iż producent będzie powoływał się na niefachowo wykonaną usługę, jako na przyczynę jakichś większych problemów z samochodem.

Ceny w ASO kontra niezależne serwisy

I w końcu dochodzimy do kwestii cen, które mimo wszystko, wciąż mają duży wpływ na nasze wybory. Aby przekonać się, jak kształtują się ceny w różnego rodzaju serwisach, porównaliśmy koszty kilku typowych usług serwisowych dla kilkunastu popularnych na rynku marek/modeli. Okazuje się, że ceny usług w ASO (robocizna + użyte części) są od kilkunastu do nawet 50% wyższe niż w niezależnych warsztatach. Porównując ceny usług prosiliśmy o wycenę usługi przy użyciu oryginalnych części (ASO) oraz zamienników, ale z najwyższych półek cenowych (w serwisach niezależnych).

Co ciekawe, ceny części w ASO dość często niewiele przewyższają ceny markowych producentów części, dostępnych na rynku. Ceny dla niektórych produktów różnią się zaledwie o kilka procent, choć są i takie, których różnica sięga 50%. Większe rozbieżności w cenach znajdziemy w przypadku kosztów samej robocizny. Tu serwisy ASO cenią się dużo bardziej, różnice bywają nawet kilkukrotne. Choć trzeba też przyznać, że tak jak w przypadku sprzedaży nowych samochodów, tak i w przypadku usług serwisowych producenci często kuszą klientów licznymi promocjami. Na zniżki mogą liczyć właściciele starszych aut – dealerzy wiedząc, że w walce o takiego klienta stoją na gorszej pozycji, próbują przyciągnąć ich specjalnymi promocjami. Np. w Puegeocie auta 6-letnie i starsze otrzymują 25-proc. rabat na wszystkie usługi (w tym części). Ponadto wykonanie konkretnej usługi serwisowej, bądź kilku na raz może znacznie obniżyć ich koszt jednostkowy.

Nie da się niestety jednoznacznie i kategorycznie stwierdzić, kiedy wybór ASO jest jedynym słusznym, a kiedy warto już poszukać niezależnego mechanika. W przypadku nowych samochodów, bardzo często o dość skomplikowanej budowie, wybór ASO wydaje się być koniecznością. Nie musi to jednak oznaczać, iż zaraz po zakończeniu gwarancji żegnamy się z autoryzowanym serwisem na zawsze. Chęć zaoszczędzenia na kosztach posiadania auta, co często ma miejsce w naszych realiach, skłania ku wyborowi serwisów niezależnych. Różnice w częściach czy robociźnie mają decydujące znaczenie przy wiekowych już autach.

 

Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .