Benzynowe wtryski - czy zawsze niezawodne?

Wtryskiwacze benzynowe należą do najmniej awaryjnych elementów układu zapłonowego silników. Dość powiedzieć, iż w przeważającej liczbie przypadków wytrzymują cały przebieg samochodu. Czasami jednak - szczególnie dotyczy to starszych rocznikowo pojazdów - zdarzają się awarie wtryskiwaczy benzynowych. Wśród najczęstszych objawów można wymienić m.in. utrudniony rozruch silnika lub jego nierówną pracę na niskich obrotach, dymienie, a także charakterystyczne "wystrzały" podczas jazdy. Przed wymontowaniem wtryskiwaczy z komory silnika warto jednak sprawdzić, czy rzeczywiście one ponoszą winę za taki stan rzeczy.

Ciśnienie, nagar, a może niewłaściwe paliwo?

Jak przekonuje praktyka warsztatowa, odpowiedź na to pytanie wcale nie jest jednoznaczna. Za wymienione powyżej niedomagania w funkcjonowaniu jednostki napędowej, nie zawsze bowiem odpowiadają wtryskiwacze. Co zatem może być ich przyczyną? Bardzo często problemy z uruchomieniem silnika są spowodowane niewłaściwym ciśnieniem w listwie zasilającej wtryskiwacze, a co za tym idzie brakiem prawidłowego wtrysku benzyny. Nieprawidłowa praca jednostki napędowej może wynikać również z zapowietrzenia listwy paliwowej, nagromadzonego nagaru na trzonkach zaworów, a także nieodpowiedniego składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Zdarza się również, iż problem z „odpaleniem” silnika jest związany ze złą jakością zatankowanej benzyny. W takim przypadku należy opróżnić bak, a następnie zalać go odpowiednim paliwem, pamiętając również o wymianie filtra.

Czyszczenie zapieczonych w warsztacie ...

Po wyeliminowaniu innych przyczyn mających niekorzystny wpływ na pracę silnika samochodu, można nabrać przekonania, iż awarii uległy wtryskiwacze. W większości przypadków ich niewłaściwa praca jest spowodowana nagromadzeniem się nagaru, który uniemożliwia wtrysk paliwa. Na szczęście wtryskiwacze benzynowe można wyczyścić. Najskuteczniejszą metodą jest ich demontaż wraz z listwą paliwową. Każdy wtryskiwacz jest osobno czyszczony, poprzez przepłukanie lub wprowadzenie do jego wnętrza ultradźwięków. Końcową czynnością jest przeprowadzenie testów rozpylania i szczelności każdego wtryskiwacza z osobna. Udrożnienie tych elementów układu zapłonowego da się również wykonać bez ich wyjmowania z komory silnika. Odbywa się to poprzez podłączenie specjalnego urządzenia do układu paliwowego samochodu i uruchomienie silnika na biegu jałowym: odpowiednie środki czyszczą wtedy nie tylko wtryski, ale także komorę spalania i zawory.

... a może samodzielnie?

Obecnie na rynku można znaleźć wiele „cudownych” środków (w większości przypadków są to dodatki do benzyny), mających profilaktyczne zabezpieczać wtryskiwacze przed zabrudzeniem i sklejeniem. Na opakowaniach wielu z nich możemy również znaleźć informację, iż zastosowanie tych preparatów ułatwia rozruch silnika, przedłuża jego żywotność, a przede wszystkim czyści cały układu zasilania. A zatem logicznie rozumując, zastosowanie dodatków do benzyny uchroni nas przede kosztowną wizytą w warsztacie. Niestety rzeczywistość nie jest taka różowa, a co gorsza ich użycie daje często efekt odwrotny do oczekiwanego. Dlaczego? Jak przekonują fachowcy, środek wlany do benzyny zbiera bowiem wszystkie zanieczyszczenia osadzone w listwie paliwowej i przewodach. W konsekwencji dochodzi do nieodwracalnego zatkania wtryskiwacza, który trzeba będzie wymienić. W skrajnych przypadkach awarii może ulec również pompa paliwowa, co dodatkowo podniesie koszt naprawy.

Tańsze używane, ale z głową

Jak już wspomnieliśmy, trwale uszkodzony wtryskiwacz nadaje się tylko do wymiany. Decydując się na montaż nowych elementów układu zapłonowego, czyli kompletu wtryskiwaczy wraz z listwą, musimy jednak liczyć się z ich wysoką ceną. Dlatego też korzystniej jest kupić części regenerowane lub używane. Najlepiej zlecić ich wybór doświadczonemu mechanikowi, gdyż zamontowanie niewłaściwych elementów może skutkować ciągłymi zakłóceniami pracy silnika i przechodzeniem w stan awaryjny (stale włączona dioda „check engine”). Przede wszystkim należy dokładnie sprawdzić charakterystykę oraz przystosowanie wtryskiwaczy do określonego typu silnika. Ważny jest również ich staranny montaż oraz odpowietrzenie listwy zasilającej. Aby uniknąć ewentualnych wycieków paliwa, należy też włączyć silnik i pozostawić go na kilka minut na wolnych obrotach.

Dodano: 11 lat temu,
autor: Bogdan Leszczorz
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .