Mniej znane marki: UMM - portugalska terenówka

Rozpoczynamy cykl artykułów prezentujący producentów samochodów, których nie znają wszyscy kierowcy. Na pierwszy ogień idzie portugalska marka UMM, której historia sięga lat siedemdziesiątych.

Portugalia nie wykształtowała żadnej liczącej się w Europie marki samochodów, mimo kilku rodzimych przedsiębiorstw. Większe znacznie dla gospodarki ma fabryka Volkswagena w Palmeli, gdzie produkuje się Scirocco, EOS-a, Sharana i Seata Alhambrę. W Lizbonie znajdziemy jednak prawdziwą, portugalską markę UMM, która specjalizowała się w produkcji solidnych samochodów terenowych.

Z czasem popularność marki UMM rosła – samochód trafił do służb porządkowych, policji oraz był eksportowany, głównie do krajów portugalskojęzycznych, choć w latach osiemdziesiątych ważnym odbiorcą terenówek stała się Francja. Specjaliści od sprzedaży próbowali swoich sił na rynku amerykańskim. W miejsce diesla, zamontowano 2-litrowy silnik benzynowy Peugeota o mocy 80 KM i wysłano kilka sztuk do USA, ale eksport na szeroką skalę nigdy się nie rozpoczął.

Samochód był oferowany w wielu wersjach nadwoziowych: jako pickup, zamknięty furgon, z miękkim dachem, w wersji z przedłużonym podwoziem i w wariancie do zabudowy. Zaprojektowano również wersję przeznaczoną do uczestnictwa w wyścigach Baja (UMM Trophy).

Produkcja UMM Alter zakończyła się w 1994 roku, ale już w 1996 roku, samochód wzbudził zainteresowanie europejskich armii. Wszystko za sprawą interwencji ONZ i NATO w Bośni i Hercegowinie, gdzie działało portugalskie wojsko wyposażone w UMM-y. Ale zaciekawienie portugalską terenówką nie przerodziło się w zamówienia.

Auto wraca do produkcji dopiero w 2000 roku pod nazwą UMM Alter 2000. Konstrukcja bazuje na starym Alter z lat osiemdziesiątych. Zastosowano turbodiesla 2.1 D o mocy 110 KM, który pochodził od Peugeota, zmodyfikowano zawieszenie, hamulce oraz wnętrze. Samochód mógł być wyposażony w klimatyzację, GPS oraz skórzaną tapicerkę. Do 2004 roku wyprodukowano 25 egzemplarzy. Od tego czasu na drogi nie wyjechał ani jeden nowy egzemplarz portugalskiej terenówki, ale firma nadal działa: zajmuje się produkcją części, urządzeń, konstrukcji metalowych, przeczep, wind i innego rodzaju komponentów i konstrukcji inżynierskich.

Szansa na wznowienie produkcji samochodu terenowego UMM wydaje się niewielka, ale te pojazdy, które już powstały, zyskały sobie opinię solidnych i dobrze radzących sobie w terenie. Większość egzemplarzy jest wyposażona w niezwykle trwałe diesle Peugeota, które nadal pozwalają na sprawne działanie UMM-om.

Fot. UMM 4x4, Holland – Bus (flickr.com); na lic. Creative Commons 2.0; UMM Alter (zielony), gingerbearman (flickr.com) na lic. Creative Commons 2.0.

Dodano: 9 lat temu,
autor: Michał Szukalski,
zdjęcia: Holland Bus;gingerbearman (flickr.com) na lic. Creative Commons 2.0
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .