Car of the Year - prestiż czy coś więcej?
Już w tym tygodniu poznamy wyniki najbardziej prestiżowego plebiscytu na Samochód Roku na europejskim kontynencie. Czy zdobyty wraz z tytułem Car of the Year prestiż to jedyna nagroda dla zwycięskiego modelu? Czy może niesie ona ze sobą dodatkowe mniej lub bardziej wymierne profity?
O tym, że jest to ważne wyróżnienie, najlepiej świadczy fakt, że każdy koncern motoryzacyjny skrzętnie wykorzystuje to przez niemal cały następny rok (do momentu ogłoszenia zwycięzcy na kolejny rok). Czy to w kampaniach reklamowo-marketingowych, czy w punktach sprzedaży, czy po prostu informując o tym wydarzeniu w innej formie, często wręcz bezpośrednio na sprzedawanych egzemplarzach.
Zdobywcy tytułów są - przynajmniej w teorii - najlepszymi modelami, jakie pojawiły się na rynku w ostatnim okresie. Nieprzypadkowo o zwycięstwie decyduje grono aż 58 jurorów z całej niemal Europy, którzy na co dzień pracują jako dziennikarze motoryzacyjni i swoim eksperckim okiem powinni dokonać trafnej decyzji. Tym bardziej, że kandydaci do tytułu sprawdzani są według wielu różnorakich kryteriów (komfort, bezpieczeństwo, ekonomika, właściwości jezdne, osiągi, funkcjonalność, wpływ na środowisko, satysfakcja z jazdy, cena, nowinki technologiczne, stosunek ceny do wartości).
Przyjrzeliśmy się laureatom konkursu z ostatniej dekady. Czy ich zwycięstwo było bezdyskusyjne, czy może "o włos", a także jak potoczyły się ich dalsze losy rynkowe.
Car of the Year 2006 - Renault Clio
Renault Clio był pierwszym modelem w historii plebiscytu, który zdobył po raz drugi tytuł Samochodu Roku na Starym Kontynencie (w 1991 r. zwyciężyło również Clio I). Trzecia generacja francuskiego malucha musiała jednak stoczyć zaciętą batalię o zwycięstwo z Volkswagenem Passatem. W ostatecznej punktacji Clio III otrzymało 256 punktów, zaś Passat B6 251. Trzecie miejsce na podium zajęła Alfa Romeo 159 z 212 punktami.
Na europejskim rynku Renault Clio od lat należy do ścisłej czołówki segmentu B. W ostatniej dekadzie liderem pozostaje wprawdzie Ford Focus, ale małe Renault cały czas "depcze mu po piętach", nie dając się dogonić pozostałym konkurentom.
Car of the Year 2007 - Ford S-Max
Ford S-Max jest jednym
Udane połączenie atrakcyjnego designu i sportowego charakteru z funkcjonalnością siedmiomiejscowego wnętrza sprawiają, że Ford S-Max od momentu swojego debiutu rynkowego należy do ścisłej czołówki subsegmentu większych minivanów, realizując różne potrzeby swoich właścicieli.
Car of the Year 2008 - Fiat 500
Triumf Fiata 500 był dziewiątym tytułem zdobytym przez tę włoską markę, czyniąc ją najbardziej utytułowaną w konkursie Car of the Year. Zwycięstwo "pięćsetki" było dość wyraźne - z sześćdziesięciopunktową przewagą nad drugim w klasyfikacji modelem. Fiat 500 uzyskał od jurorów 385 głosów, a Mazda 2 - 325. Warto tu jednak dodać, że w tym samym roku japońska "dwójka" sięgnęła po tytuł World Car of the Year. Trzecie miejsce - z zaledwie 202 punktami - zdobył Ford Mondeo.
Zwycięstwo Fiata 500 było potwierdzeniem wielkiej popularności, jaką zdobyła współczesna wersja "pięćsetki". Stylistyka typu retro, połączona z nowoczesnymi rozwiązaniami, okazała się strzałem w dziesiątkę. Sukces rynkowy sprawił, iż Włosi wprowadzali sukcesywnie do sprzedaży kolejne odmiany nadwoziowe 500.
Car of the Year 2009 - Opel Insignia
Zaledwie jeden punkt zadecydował o zdobyciu tytułu najlepszego auta na Starym Kontynencie przez Opla Insignię. Opel z segmentu D zdobył 321 punktów, a drugi w klasyfikacji Ford Fiesta VII - 320. Trzecie miejsce na podium przypadło szóstej generacji Golfa (223). Jednak to Golf i Fiesta zyskały większe uznanie jurorów konkursu na Światowy Samochód Roku, zdobywając odpowiednio pierwszą i drugą lokatę.
Wprowadzenie Opla Insigni w 2008 r. w miejsce Vectry okazało się bardzo dobrym posunięciem niemieckiej marki. Zmiana nazwy wyszła na dobre modelowi, który wraz z całkowitą zmianą wizerunku zaczął się liczyć dużo bardziej w europejskim segmencie D.
Car of the Year 2010 - Volkswagen Polo
Volkswagen Polo został pierwszym modelem, który do tytułu Europejskiego Samochodu Roku dołożył tytuł Światowego Samochodu Roku. Na europejskim rynku zwyciężył z dość niewielką przewagą nad Toyotą iQ. Polo zdobyło 347 punktów, a maleńka Toyota 337. Trzeci na mecie Opel Astra IV otrzymał od sędziów 221 punktów.
Piąta generacja Volkswagena Polo dość mocno zerwała z wcześniejszą stylizacją swoich poprzedników, co zapewne zostało zauważone przez jurorów obu konkursów. Oczywiście nie brak tu nawiązań, jak i rozwiązań z Golfa VI. Polo od zawsze miało mocną pozycję na europejskim rynku. Od momentu debiutu piątej generacji co roku plasuje się w czołowej trójce segmentu B.
Car of the Year 2011 - Nissan Leaf
Nissan Leaf jest pierwszym modelem o napędzie elektrycznym, który zdobył to zaszczytne wyróżnienie. Wprawdzie z 257 punktami niewiele wyprzedził drugą Alfę Romeo Giuliettę (248) i trzeciego Opla Merivę (244), ale zwycięstwo stało się faktem. Przy okazji Nissan Leaf powtórzył wyczyn Polo sprzed roku i sięgnął po tytuł World Car of the Year.
Dziś Nissan Leaf jest najpopularniejszym samochodem elektrycznym dostępnym w sprzedaży, zapewniając Nissanowi miano największego producenta samochodów elektrycznych. Z pewnością spora w tym rola zdobytych tytułów, dzięki którym wielu uwierzyło, że elektrycznie napędzane auta nie muszą być wcale gorsze od modeli z konwencjonalnym napędem.
Car of the Year 2012 - Opel Ampera/Chevrolet Volt
Rok po zwycięstwie elektrycznego Leafa triumfował inny ultra ekologiczny model. A właściwie dwa siostrzane modele. Opel Ampera i Chevrolet Volt napędzane były silnikami elektrycznymi, ale posiadały również jednostkę benzynową, pełniącą rolę generatora, dzięki czemu zasięg takiego auta wynosił już akceptowalne 500 km. Takie rozwiązanie zapewniło temu duetowi triumf z 330 punktami. Drugi w klasyfikacji Volkswagen up! zdobył 281 punktów, a trzeci Ford Focus - 256.
Opel Ampera przetrwał na rynku zaledwie cztery lata, głównie z powodu mało satysfakcjonujących wyników sprzedaży, choć jego amerykański kuzyn wciąż jest oferowany za Oceanem. Jest jednak szansa, że i Ampera niebawem powróci na europejskie drogi, jednak już jako typowo elektryczny model Ampera-e.
Car of the Year 2013 - Volkswagen Golf VII
Zwycięstwo Golfa w 2013 r. było bezdyskusyjne. Niemiecki kompakt zdobył 414 punktów, ponad dwukrotnie więcej niż drugi w głosowaniu Subaru BRZ/Toyota GT 86 (202) i trzecie Volvo V40 (189). Volkswagen Golf był jednocześnie kolejnym modelem, który zwyciężył także w plebiscycie na Światowy Samochód Roku i drugim, który powtórnie zdobył tytuł najlepszego modelu w Europie (w 1992 r. zwyciężył Golf III). Co równie ciekawe, jak dotąd każda generacja Golfa znajdowała się w czołowej trójce plebiscytu Car of the Year.
Czy tak dobry wynik w konkursach przekłada się na późniejszą sprzedaż, czy też na odwrót - to świetne wyniki sprzedaży wpływają mniej lub bardziej bezpośrednio na decyzje jurorów? Tego nie wiemy. Jednak Volkswagen Golf to niekwestionowany lider europejskiego segmentu kompaktów i wydaje nam się, iż takim pozostałby również bez tytułów Samochodu Roku.
Car of the Year 2014 - Peugeot 308
Pierwsza generacja ko
Druga generacja 308 rozpoczęła nie tylko nową politykę nazewnictwa modeli z lwem na masce (od modeli z '8' na końcu nie będą się już zmieniać ich nazwy), ale zapoczątkowała również nową jakość w modelach francuskiej marki, zrywając niemal całkowicie z tym, co pamiętaliśmy z poprzedniej generacji Peugeota 308.
Car of the Year 2015 - Volkswagen Passat
Choć to jeden z najważniejszych i najpopularniejszych modeli na Starym Kontynencie, to dopiero ósma generacja modelu zdobyła tytuł Car of the Year. Volkswagen Passat B8 triumfował wyraźnie, zdobywając 340 punktów, podczas gdy drugi w klasyfikacji Citroen C4 Cactus uzyskał 248 punktów, zaś trzeci Mercedes klasy C - 221.
Volkswagen Passat, trochę podobnie jak w przypadku mniejszego Golfa, jest swego rodzaju wzorem, do którego próbuje mierzyć konkurencja. Nie ma się więc co dziwić, że Passat jest zdecydowanym liderem europejskiego segmentu D, a uzyskany tytuł tylko potwierdza jego pozycję.
Car of the Year 2016 - ???
Do finałowej siódemki tegorocznej edycji plebiscytu Car of the Year trafiły: Audi A4, BMW seria 7, Jaguar XE, Mazda MX-5, Opel Astra, Skoda Superb oraz Volvo XC90. Dla wszystkich marek, poza Audi i Oplem, byłby to pierwszy tiumf w tym plebiscycie. Audi do tej pory zwyciężało dwukrotnie (ostatni raz jednak w 1983 r.), zaś Opel czterokrotnie.