Lepszy diesel czy benzyna? Wybór silnika na podstawie nowej Octavii

Kiedyś decyzja była prosta - niska cena oleju napędowego, tania eksploatacja oraz prosta konstrukcja zachęcały do zakupu diesla. I to mimo tego, że na drodze silniki wysokoprężne były wolniejsze od dzieci biegających wokół piaskownicy. Jednak każdy szukający lepszych osiągów mógł zawsze skusić się na droższy w eksploatacji motor benzynowy. Problem polega tylko na tym, że współczesny świat się zmienił - i to bardzo. Który silnik jest obecnie lepszy?

KTÓRY JEST LEPSZY?

Tak naprawdę głównym kryterium wyboru silnika powinien być sposób eksploatacji auta. Ze względu na bardziej zaawansowaną konstrukcję diesla, Skoda Octavia III 2.0 TDI jest droższa o niecałe 14 000zł od swojej benzynowej siostry, ale za to zużywa mniej paliwa. Dokładniej mówiąc - mniej do 2l/100km w zależności od stylu jazdy. Przy cenie oleju napędowego 5.50zł/1l oraz dużym przebiegu rocznym na poziomie 50 000km po każdych 12-stu miesiącach eksploatacji w portfelu zostanie 5500zł. Dzięki temu zakup diesla zwróci się już po niecałych trzech latach - a to z pewnością ucieszy wszelkie floty, bo dla nich taki przebieg jest realny.

Nad dieslem powinien również pomyśleć każdy, kto kupuje auto na lata. Większość osób aktywnie używających samochodu zwykle przejeżdża rocznie do około 20 000km. Przy wcześniejszych założeniach da to roczną oszczędność na poziomie 2200zł, przez co zakup zacznie się zwracać dopiero po 6-7 latach. Tak więc kierowcy, którzy wiedzą, że nie wytrzymają tyle z jednym samochodem powinni skusić się na wariant benzynowy. Warto również pamiętać, że eksploatacja to nie tylko paliwo, ale również naprawy. Te w dieslach są zwykle droższe.

Motor wysokoprężny zdecydowanie lepiej sprawdzi się również w trasie. Wyższy moment obrotowy ułatwia wyprzedzanie, a zastosowany filtr cząstek stałych nie przepada za jazdą po mieście - może się zapchać i uszkodzić. Przez to podczas zróżnicowanej eksploatacji i częstej jazdy w terenie zabudowanych mimo wszystko warto postawić na wariant benzynowy. Nawet pomimo tego, że jego spalanie jest większe. Diesel ma przy okazji jedną, sporą przewagę na długich dystansach. Przez to, że zużywa mniej paliwa, pozwala przejechać większy dystans na jednym baku. Ta cecha też powinna spodobać się często podróżującym osobom. Czas to pieniądz, a rzadsze tankowanie pozwoli go zaoszczędzić.

PODSUMOWANIE

Nastała era, w której to silniki Diesla i benzynowe stały się równie dobre na drodze. Praktycznie nie mają dawnych, słabych punktów, a głównymi kryteriami wyboru powinny być sposób eksploatacji samochodu, roczny przebieg i stan konta w chwili zakupu. Jednak podczas wyboru silnika można zdać się też na starego dobrego doradcę – własne upodobania.

MOCNE STRONY SILNIKÓW

1. Kultura pracy: 1.4 TSI

2. Wyciszenie wnętrza: 1.4 TSI

3. Niższe spalanie: 2.0 TDI

4. Lepsza cena zakupu: 1.4 TSI

5. Tańszy serwis: 1.4 TSI

6. Większy dystans na jednym baku: 2.0 TDI

7. Dynamika podczas wyprzedzania: 2.0 TDI

8. Płynne uwalnianie mocy: 1.4 TSI

9. Łatwiejsza odsprzedaż: 2.0 TDI

10. Prostsza konstrukcja: 1.4 TSI

11. Do miasta: 1.4 TSI

12. W trasę: 2.0 TDI

13. Do dużych przebiegów rocznych: 2.0 TDI

14. Na krótkie dystanse: 1.4 TSI

Dodano: 10 lat temu,
autor: Michał Rogoziński
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .