Skoda Octavia III a Octavia II - czy coś się zmieniło?

Wprowadzenie modelu Octavia przez Skodę pod koniec lat 90' było olbrzymim sukcesem. Do tej pory koncern sprzedał 3,7 mln egzemplarzy tego samochodu, a w Polsce model stał się popularny jak iPhone w USA. W tym roku do naszych salonów trafiła już trzecia generacja Octavii. Jest odgrzewanym kotletem, czy zupełnie nowym autem?

Skoro silniki są mocniejsze, to i zawieszenie musiało zostać zmienione, by na pierwszym zakręcie auto nie wywołało zawału u kierowcy. Z przodu zastosowano zupełnie nowe wahacze trójkątne, które przy okazji pozwoliły zredukować masę. Tylne zawieszenie jest z kolei uzależnione od mocy silnika. Warianty benzynowe, które mają mniej niż 140KM oraz diesle osiągające do 150KM posiadają zwykłą belkę skrętną. Wszystkie mocniejsze wersje są już wyposażone w zawieszenie wielowahaczowe. Motory można połączyć z 5/6-biegową skrzynią manualną lub 6/7-biegowym automatem DSG. W Skodzie Octavii III można również liczyć na więcej gadżetów we wnętrzu. Co nowego pojawiło się w kabinie?

POWIEW ŚWIEŻOŚCI

Sam wygląd kokpitu wizualnie niewiele się zmienił, ale przy bliższym przyjrzeniu można się zdziwić. Przede wszystkim jakość materiałów uległa poprawie, a przecież w drugiej generacji i tak nie była zła. Do spasowania plastików też nie można się przyczepić. Podstawowe wersje może i nie błyszczą w środku jak uśmiech Naomi Campbell, ale bogatsze warianty oferują naprawdę sporo. Ekran nawigacji jest dotykowy i reaguje teraz na zbliżenie ręki. Za dopłatą można również otrzymać zestaw audio Canton. Na rynku są lepsi producenci muzyczni, ale ten i tak gra całkiem nieźle. Nie zabrakło również miłych akcentów. Opcjonalny system bezkluczykowy pozwala na uruchamianie auta za pomocą przycisku oraz ryglowanie drzwi poprzez musnięcie klamki. Nowością jest też wybór trybu jazdy – eco, normal, sport lub indywidualny. Tryb wpływa na sterowanie silnikiem oraz pracę automatycznej przekładni.

W nowej Skodzie Octavii pojawiły się też dodatkowe rozwiązania z serii Simply Clever. Mnóstwo całkiem pomysłowych półek, schowków, siatek i haczyków, dwustronna mata w bagażniku, czy skrobaczka do szyb ukryta w klapce wlewu paliwa – część pomysłów można było spotkać wcześniej w Rapidzie, ale cieżko nie zgodzić się, że są praktyczne. Cieszą też szczegóły – w nocy przedział pasażerski podświetlają delikatne, białe diody.

Pierwsza generacja Skody Octavii miała za zadanie zdobyć odrobinę rynku aut kompaktowych. Druga generacja musiała podtrzymać miano bestsellera. A trzecia? Celuje jeszcze wyżej i nie chce być już kompaktem… Pomysł ryzykowny, wykonanie całkiem niezłe – auto zyskało lepsze silniki, zaawansowane wyposażenie i więcej przestrzeni. Pozostaje tylko czekać na reakcje klientów.

Dodano: 10 lat temu,
autor: Michał Rogoziński
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .