TOP 10 | HOT-Hatchbacki lat 90-tych

Małe, mocne samochody zbudowane na bazie popularnych aut segmentu B i C to konstrukcje niezwykłe. Dają frajdę, a przy tym są praktyczne i dość tanie w użytkowaniu. Nic dziwnego, że od dekad niemal każdy popularny producent stara się mieć w ofercie coś naprawdę „gorącego”. Oto ranking dziesięciu rozgrzewających krew w żyłach hatchbacków z lat 90-tych.

1. Ford Escort RS Cosworth

Nasze zestawienie rozpoczynamy od samochodu, o którym marzył każdy, kto dorastał w latach 90-tych.

Napompowany, z charakterystycznym spojlerem, Ford Escort RS Cosworth to hot hatch, który robi piorunujące wrażenie i mocno odróżnia się od klasycznego trzydrzwiowego Escorta, który nigdy nie uchodził za elektryzującego.

 

Ford Escort RS Cosworth nie jest typowym hot hatchbackiem, czyli zwykłym samochodem miejskim z mocniejszym silnikiem, twardszym zawieszeniem i o bardziej odważnym wyglądzie. To auto powstało po to, by uzyskać homologację rajdową. Oznacza to, że jest napakowane nowinkami technologicznymi i ma niewiele wspólnego z seryjnym Escortem. Auto bazuje na płycie podłogowej Forda Sierry. Ma turbodoładowany, 2-litrowy silnik o mocy 227 KM, napęd na cztery koła i rajdowe ospojlerowanie.

Ford Escort RS Cosworth może być określany mianem ekstremalnego hot hatchbacka, bądź całkowicie wykluczony z tego grona, ale bez wątpienia – był piekielnie szybki, przypominał zwykłego Escorta i można było go kupić w salonie Forda. Udało się sprzedać 7145 egzemplarzy, które dziś są poszukiwanymi klasykami.

Moc: 227 KM;  ok. 6 s. do 100 km/h; 232 km/h

2. Volkswagen Golf III 2.9 VR6

Topowa odmiana Volkswagena Golfa w odróżnieniu od większości hot hatchbacków była wyposażona w sześciocylindrowy silnik. Motor o pojemności 2,9- litra generował 190 KM i cechował się charakterystyczną konstrukcją pozwalającą na zmniejszenie rozmiarów silnika (połączenie konstrukcji w układzie V z zaletami rzędówki).

Auto w tej wersji produkowano od 1994 do 1997 roku. Wcześniej (1991 - 1997) najmocniejszą odmianą Golfa była wersja 2.8 VR6 (174 KM).

W odróżnieniu od wielu hot hatchbacków, po najmocniejszym Golfie III nie widać mocy. Auto nie wyróżnia się ani niskim zawieszeniem, ani poszerzeniami czy spektakularnym bodykitem. Wnikliwy przechodzień może zauważyć co najwyżej znaczek VR6 na atrapie chłodnicy i tylnej klapie.

Moc: 190 KM,  ok. 7,5 s. do 100 km/h, 224 km/h

3. Honda Civic VI Type-R

Pomysł na szybkiego hatchbacka w wykonaniu Hondy był odmienny niż VW. Japońscy inżynierowie wykorzystali jednostkę 1.6 VTEC, z której wycisnęli aż 185 KM.

Dzięki niewielkiemu silnikowi, Civic VI Type-R był lekki (1040 kg) i szybki. Mimo podobnej mocy, co Golf VR6 Syncro, Honda była szybsza. Ale biorąc pod uwagę, że Golf waży ponad 1450 kg, nie może to dziwić.

Honda Civic VI Type-R szybko  stała się kultowa w środowisku miłośników tuningu, a specjaliści są w stanie stworzyć z niego prawdziwą japońską strzałę.

Moc: 185 KM; ok. 6,5 s. do 100 km/h; 217 km/h

4. Citroen Saxo VTS

Citroen Saxo w wariancie VTS znacznie odbiega od zwykłych egzemplarzy tego miejskiego, francuskiego samochodu. Najbardziej w oczy rzucają się poszerzone nadkola.

Saxo VTS wyposażono w jednostkę 1.6 16v o mocy 118 KM. Dzięki niskiej masie (935 kg), samochód jest naprawdę szybki, a przy tym całkowicie funkcjonalny w ruchu miejskim.

Warto również pamiętać, że w salonach można było zamówić samochód z mniejszymi silnikiem, ale z pakietem stylistycznym VTS. Cóż, prawdziwy VTS jest tylko jeden…

Moc: 118 KM; ok. 8,7 s. do 100 km/h; 205 km/h

5. Nissan Sunny GTI-R

Sunny GTI-R to kolejny samochód zestawienia, który powstał po to, by otrzymać homologację rajdową. Pojazd był produkowany od 1990 do 1994 roku. W nadwoziu niezbyt elektryzującego samochodu ukryto prawdziwą bombę: 2-litrowy silnik o mocy 220 KM (w wersji europejskiej), która była przenoszona na cztery koła. Na zewnątrz auto wyróżniało się dużym wlotem powietrza, innym zderzakiem i spojlerem umieszczonym nad tylną szybą.

Sunny GTI-R było piekielnie szybkie, a także podatne na modyfikacje. W pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych było jednym z najszybszych hatchbacków na rynku.

Moc: 220 KM;  ok. 6 s. do 100 km/h; 222 km/h

 

 

6. Fiat Punto GT

Fiat w rynek szybkich hatchbacków wszedł z modelem Uno Turbo, które swego czasu było świetną propozycją dla miłośników dynamicznej jazdy. W latach dziewięćdziesiątych turyński koncern kontynuował swoją taktykę i by stworzyć Punto GT zdecydowano się na wykorzystanie silnika  1.4 turbo (znanego z Uno Turbo) o mocy od 131 do 136 KM w zależności od wersji.

Auto było naprawdę szybkie, a przy tym tanie w utrzymaniu. Niestety, niewiele tych samochodów zostało dziś na drogach. Ma to związek zarówno z osiągami, jak i rdzą, która pochłania Fiaty z tamtego okresu.

Moc: 136 KM;  ok. 7,9 s. do 100 km/h; 205 km/h

7. Renault Clio Williams

Gdyby nie wymogi homologacji rajdowej, świat nie dostałby również Renault Clio Williams - jednego z najbardziej charakterystycznych hot hatchy lat dziewięćdziesiątych.  Złote felgi i ciemny, granatowy kolor - w zasadzie tylko tym auto wyróżnia się od zwykłego Clio z silnikiem 1.1.

Pod maską upchano za to 2-litrowy, 147-konny silnik wolnossący, który pozwalał na osiągnięcie 215 km/h. Auto pojawiło się w sprzedaży w limitowanej ilości 3800 egzemplarzy, ale wskutek dużego zainteresowania Renault zdecydowało się zwiększyć produkcję do 5400 egzemplarzy.

Moc: 147 KM; ok. 7.8 s. do 100 km/h; 215 km/h

8. Peugeot 306 GTI-6

Produkowany przez niemal całe lata dziewięćdziesiąte Peugeot 306 doczekał się co najmniej kilku ciekawych wersji, z których najmocniejszą było GTI-6, zastępujące w 1996 roku wersję S16 (ta nazwa pozostała na niektórych rynkach).

Do napędu Peugeota 306 GTI-6 wykorzystano 2-litrowy silnik benzynowy, bez turbosprężarki, który zestrojono z nowoczesną, 6-biegową przekładnią. W porównaniu do zwykłego Peugeota 306, poza elementami wyglądu, producent przeprowadził również zmiany konstrukcyjne. Utwardzono zawieszenie, zmniejszono masę i poprawiono bezpieczeństwo (m.in. wzmocnienia w drzwiach). Auto było również bardzo dobrze wyposażone i całkiem szybkie. Ci, który nie chcieli wygodnego auta z zacięciem sportowym, mogli kupić spartańskie 306 Rallye.

Moc: 167 KM; ok. 7.9 s. do 100 km/h; 209 km/h

9. Mitsubishi Colt GTI

Z myślą o rynku europejskim Mitsubishi przygotowało usportowioną wersję swojego miejskiego Colta. Samochód był wyposażony w silnik 1,8-litra o mocy 140 KM, co w połączeniu z niską masą pozwalało na czerpanie przyjemności z dynamicznej jazdy.

Nie była to najmocniejsza wersja tego samochodu. W Japonii oferowano również Mitsubishi Mirage Cyborg R, który był Coltem z jeszcze mocniejszym silnikiem. Zamiast jednostki 1.8, zastosowano silnik 1.6, ale wykrzesano z niego aż 175 KM.

Moc: 140 KM; ok. 7.6 s. do 100 km/h; 210 km/h

10. Alfa Romeo 145 Quadrifoglio Verde

Czterolistna koniczyna to znak rozpoznawczy najmocniejszych Alf Romeo. W przypadku modelu 145 oznaczał on wyposażenie w 2-litrowy silnik Twin Spark o mocy 150 - 155 KM (150 KM do 1998 r.)

Alfa Romeo 145 to odważnie narysowany hatchback: nie pozwala pozostać obojętnym patrząc na jego sylwetkę. W połączeniu ze sportowymi zderzakami i niskim zawieszeniem, może robić wrażenie.

Moc: 155 KM, ok. 8.3 s. do 100 km/h, 211 km/h

Dodano: 7 lat temu,
autor: Michał Szukalski
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .