MG MGA - krótka nazwa, długie wspomnienia

Koncerny samochodowe od zawsze zmuszone są do rywalizacji między sobą o miano wysokiej sprzedaży na rynku i dobrej opinii o danym modelu. Sytuacja staje się napięta, gdy kilka firm z jednego kraju, wypuszcza na rynek wspaniałe, unikalne samochody tej samej klasy, które już podczas produkcji stają się żywą legendą. A jeśli do tego dodamy, że mają to być piękne i wyjątkowe kabriolety, to napięcie sięga zenitu.

W takiej właśnie sytuacji w latach 50 – tych znalazło się kilka brytyjskich firm. Na rynku dostępne były już wspaniałe wozy o otwartym nadwoziu firmy Triumph oraz Austin – Healey a firma MG musiała skutecznie zareagować na działania konkurencji. Wówczas tą tajną i piękną bronią dla firmy MG okazał się model MGA.

Był to bogato wyglądający i zyskujący szerokie uznanie kabriolet. Miał mocną strukturę nośną oraz niezależne przednie zawieszenie. Stylistyka nadwozia tego modelu skutecznie przeniosła firmę MG z lat 30 – tych w barwne lata 50 – te. Model MGA w tamtym czasie okazał się być rewelacyjnym. Miał wysoką prędkość maksymalną, bardzo praktyczne wnętrze, bardzo dużo miejsca na bagaż a mimo tego, nadal prowadziło się go jak prawdziwy sportowy samochód.

Autem podróżowało się bardzo wygodnie a kształt nadwozia nawiązywał do typowo sportowego i eleganckiego sposobu bycia, typowego dla angielskiej motoryzacji. W oczy rzucało się bardzo dużo godnych uwagi szczegółów, wzbudzających pewną dozę pożądania. Auto posiadało chromowane zderzaki oraz przednią atrapę. Lampy przednie osadzono w długich błotnikach, co było typowe dla sportowych aut tamtego okresu. Samochód poruszał się na chromowanych, szprychowych kołach a ogumienie dostarczała firma Dunlop. Ciekawym rozwiązaniem były klamki, których nie sposób było zauważyć z zewnątrz. Wnętrze tego wspaniałego samochodu, wykonane było w kolorze nadwozia i posiadało oczywiście mnóstwo zachwycających szczegółów takich jak delikatne lusterko wsteczne czy firmowy znaczek osadzony na desce rozdzielczej.

Do napędu MGA stosowano kilka wersji silnikowych. MGA 1500 o pojemności 1489 ccm i mocy 72 KM czy MGA 1600 o pojemności skokowej 1622 ccm i mocy 86 KM. Oba modele rozpędzały się do prędkości ponad 160 km/h a do przenoszenia napędu użyto czterostopniowej skrzynki biegów. W 1958 roku wypuszczono jeszcze jedną wersję tego modelu, która niestety nie wsławiła się dobrą opinią wśród użytkowników MG. Była to najmocniejsza wersja MGA Twin – Cam.

Samochód wyposażono w silnik o pojemności 1588 ccm z dwoma wałkami rozrządu oraz hamulce tarczowe z przodu oraz z tyłu. Silnik dysponował mocą 108 KM i pozwalał rozpędzić to auto do prędkości 182 km/h. Mimo tych wspaniałych zalet i udoskonaleń, motor ten posiadał wysoki stopień sprężania i w historii zapisał się tendencją do spalania tłoków. Mimo prób poprawy tego silnika z dwoma wałkami rozrządu, nie udało się naprawić wizerunku wersji Twim – Cam i jego produkcję zakończono po dwóch latach.

MGA zakupić można było jako kultowy kabriolet lub Coupe z twardym dachem w kształcie „bańki". Samochód ten bez problemów stawił czoła brytyjskiej konkurencji ze stajni Austin – Healey czy Triumph a miłośnicy motoryzacji po raz kolejny cieszyć się mogli z faktu, że wynikiem wzajemnej rywalizacji jest nic innego jak piękniejsze samochody.

Dodano: 15 lat temu,
autor: Przemysław Chudy
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .