Opis techniczy Fiat Palio Weekend

Palio to samochód bardzo praktyczny, zastosowano prawie wszystkie elementy identycznie jak w mniejszych konstrukcjach fiata. Samochód ten to typowa Siena rozbudowana do wersji kombi. Palio oferuje sporo miejsca w środku, jest dosyć przyzwoicie wyposażony. Wszystko w samochodzie jest dopasowane i można powiedzieć, że wszystkie elementy pasują do siebie idealnie. Samochód cieszy się powodzeniem nie tylko u użytkowników indywidualnych, ale małych przedsiębiorców, klientów flotowych. Chętnie kupowany jako samochód dla przedstawicieli handlowych.

OCENA TECHNICZNA

Samochód dobrze wykonany, wytrzymałe karoserie i zespoły napędowe zdolne przejechać sporo kilometrów, jednak jak zwykle zależy to od wielu czynników przykładowo stosowane oleje, rodzaj eksploatacji, wypadkowość auta itd. Główne podzespoły wykonano dosyć starannie, delikatne jednak jest zawieszenie przednie, przekładnia kierownicza, elementy wnętrza, kierownica szybko się wyciera. Wiele do życzenia pozostawia również wykończenie wnętrza.

TYPOWE USTERKI

Układ kierowniczy

Elementy podatne na uszkodzenia to końcówki drążków od strony koła oraz wewnątrz przekładni przy znacznych przebiegach wybija się łożyskowanie kierownicy, objawiające się luzem osiowym koła kierownicy, wymiana jest dosyć pracochłonna szczególnie w wersji z poduszką powietrzną.

Skrzynia biegów

Skrzynie nie przysparzają użytkownikom wielkich problemów, jednak wycieki oleju w okolicy półoś (Fot. 1) i na łączeniach elementów to normalne. Czasami pojawiają się problemy z przegubami od strony koła, może się również zdarzyć wybicie elementów sterowania zmianą biegów (Fot. 2).

Fot. 1Fot. 2

Sprzęgło

Elementem podatnym na usterki jest tarcza sprzęgła, w której można spotkać wybite sprężyny tłumika drgań skrętnych oraz pęknięcia blachy tarczy pod okładzinami. W ekstremalnych przypadkach okładziny tarczy mogą ulec takiemu zużyciu, że sprzęgło przestaje działać a po demontażu tarczy okładziny wyglądają jak na zdjęciach (Fot. 3). Czasami rozszczelnieniu ulega siłownik lub pompa sprzęgła, co prowadzi do braku możliwości wyłączania sprzęgła i zmiany biegów.

Fot. 3

Silnik

Silniki wytrzymałe, jednak często spotyka się korozje miski olejowej, wycieki z uszczelniaczy wału korbowego i wałków rozrządu, układ wydechowy koroduje bardzo często, uszkodzeniom ulega złącze elastyczne układu wydechowego (Fot. 4) oraz pęka osłona kolektora (Fot. 5). Podstawowe podzespoły silnika nie budzą zastrzeżeń, jednak części osprzętu takie jak przepustnica czy czujniki mogą sprawiać problemy. Przepustnica dosyć często jest silnie zabrudzona, co powoduje problemy z poprawną pracą silnika.

Fot. 4Fot. 5

Hamulce

Hamulce nie sprawiają większych problemów, jednak czasami zapiekają się prowadnice zacisku w hamulcach z przodu oraz elementy regulacyjne tylnych hamulców tzw. samoregulatory, mocno korodują powodując blokowanie szczęk i grzanie się hamulców. Może się również zdarzyć awaria serwa (Fot. 6).

Fot. 6

Karoseria

Karoseria nie budzi zastrzeżeń ,jednak samochody z początku produkcji są już wiekowe i mogą pojawić się ślady korozji. W niektórych przypadkach bardzo zaawansowana korozja może świadczyć o wypadkowej przeszłości auta, warto więc sprawdzić wszystko dokładnie. Nagminnie wybijają się zawiasy drzwi (Fot. 7) oraz pękają ograniczniki, (Fot. 8) powodując niemiłe stukanie podczas zamykania i otwierania drzwi.

Fot. 7Fot. 8

Instalacja elektryczna

Nie zaobserwowano poważnych usterek, jednak typowa usterka w Palio to wybijające się tulejki rozrusznika powodujące problemy z rozruchem, a w ekstremalnych przypadkach prowadzi do powstania zwarcia i poważnego uszkodzenia instalacji elektrycznej.

Zawieszenie

Delikatne zawieszenie, elementy podatne na uszkodzenia to sworznie, łączniki gumowe stabilizatora, tuleje metalowo gumowe (Fot. 9). Poza tym łożyska tylnych kół są często wymieniane. Korodują dosyć mocno górne elementy kolumn zawieszenia przedniego (Fot. 10). Czasami w samochodach silnie obciążanych pękają sprężyny tylnego zawieszenia (Fot. 11).

Fot. 9Fot. 10Fot. 11

Wnętrze

Dosyć proste wnętrze, elementy nie są wykonane z dbałością o detale. Wnętrze jest po prostu wykonane tanim kosztem, jednak nie ujmuje to funkcjonalności. Wszystkie elementy są łatwo dostępne i czytelne. W podstawowej wersji brakuje wskaźnika temperatury, dosyć często pękają stelaże foteli i regulacja położenia, przecierają się tapicerki siedzeń.

PODSUMOWANIE

Samochód bardzo dobry do jazdy miejskiej, zadbany egzemplarz kosztuje niewiele. Pod warunkiem właściwej eksploatacji może służyć długo, dlatego samochód jest godny polecenia jako samochód miejski, na dłuższe podróże raczej się nie sprawdzi, tak samo jako samochód rodzinny. Auto jest awaryjne jeśli się o nie, nie dba. Koszty napraw nie są jednak zbyt wielkie, usterki mogą przerazić laika, są to przede wszystkim małe usterki jednak bardzo denerwujące.

PLUSY

- Mały i zwrotny samochód.
- Niedrogie części.
- Prostota budowy.

MINUSY

- Słabe sworznie.
- Awaryjna przekładnia kierownicza.
- Wycieki z silnika i skrzyni biegów.

Dostępność części zamiennych:

Oryginały – dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.

Ceny części zamiennych:

Oryginały – na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.

Awaryjność:

Średnia

Dodano: 16 lat temu,
autor: (rs)
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .