Audi A3 Concept - zwiastun przyszłości

Największą gwiazdą stoiska Audi na tegorocznym salonie samochodowym w Genewie był model A3 Concept. Choć to jedynie prototyp, który w swojej pierwotnej formie nie zawita na linie produkcyjne, stanowi wyraźną zapowiedź przyszłości w gamie modelowej seryjnej "A-trójki".

Zapowiedź dotyczy tak naprawdę trzech nowości w ofercie kompaktowego Audi. Po pierwsze, auto zwiastuje kolejną, trzecią już generację modelu A3. Po drugie, jego 4-drzwiowa karoseria zapowiada wprowadzenie do palety nadwoziowej opcji sedan. Po trzecie zaś, układ napędowy A3 Concept daje nam przedsmak najmocniejszej odmiany silnikowej nadchodzącej generacji.

Wygląd zewnętrzny najnowszego prototypu Audi łączy w sobie obecne rozwiązania designerskie niemieckiej marki z elementami wykraczającymi nieco w przyszłość. Do tych ostatnich zaliczymy m.in. oryginalnie zaprojektowane felgi o średnicy aż 20 cali (które zostały wykonane z włókna węglowego i aluminium), charakterystyczne lusterka boczne oraz klamki drzwi o nietypowym kształcie.

Jeśli chodzi o rozwiązania stylistyczne znane z dotychczasowych modeli, widać je z każdej strony nadwozia. Nowoczesne reflektory o agresywnym kształcie i diodowej konstrukcji oraz grill typu singleframe z "wcięciami" w górnej części to znak rozpoznawczy najnowszych produktów Audi, z nowym A6 na czele.

Linia boczna już po pierwszym spojrzeniu przywołuje na myśl model A4 sedan, pozycjonowany oczko wyżej niż A3. Ogólna sylwetka jest właściwie taka sama, A3 Concept zdobią jednak wyraźniejsze przetłoczenia i krótsza bryła bagażnika dodająca nadwoziu zgrabności.

Podobnie jak pozostałe części nadwozia, a także pozostałe nowe modele Audi, tył nowego prototypu zaprojektowano bez zbędnych "fajerwerków" stylistycznych. Do czynienia mamy z prostymi kształtami klapy bagażnika i zderzaka, wzbogaconymi jedynie o diodowe światła, dyskretny spojler i dwie końcówki układu wydechowego.

Konserwatyzm charakteryzuje też kabinę pasażerską koncepcyjnego modelu. We wnętrzu próżno szukać elementów wykraczających poza obecną epokę w motoryzacji, więc prawdopodobieństwo, że podobny projekt wnętrza znajdzie się w aucie seryjnym jest bardzo duże.

Przed kierowcą studyjnej "A-trójki" rozpościera się deska rozdzielcza o opływowych kształtach, która została ozdobiona charakterystycznymi kratkami nawiewu i zestawem wskaźników z eleganckimi analogowymi zegarami (wykonanymi z matowego aluminium). W dłoniach prowadzącego znajduje się natomiast kierownica, która zwraca uwagę swoim sportowym wyprofilowaniem.

Nie stylistyka jest jednak we wnętrzu A3 Concept najważniejsza. Dzięki najdłuższemu rozstawowi osi w swojej klasie (wynoszącemu 2,63 metra), auto ma do zaoferowania mnóstwo przestrzeni dla podróżnych. Ciasnota nie panuje też w bagażniku – na walizki projektanci wygospodarowali kufer o pojemności 410 litrów.

Do napędu swojego nowego produktu, Audi wybrało nie byleco. Pod maskę koncepcyjnego sedana trafiła potężna, 5-cylindrowa jednostka benzynowa, która z 2,5 litra pojemności generuje 408 KM mocy i 500 Nm momentu obrotowego. Silnik ten sprzężono z 7-biegową, dwu-sprzęgłową skrzynią S-tronic i napędem na cztery koła.

Według danych fabrycznych, zastosowany układ napędowy umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy oraz rozpędzenie się do prędkości 250 km/h (ograniczonej elektronicznie). Zużycie paliwa oscyluje wokół 9 l/100 km, a emisja dwutlenku węgla wynosi 212 g/km.

Podwozie opisywanego auta zostało przejęte z modelu RS3 Sportback – najmocniejszej wersji obecnego A3. Zawieszenie przednie korzysta więc z kolumn McPhersona i wielu elementów wykonanych z aluminium, w zawieszeniu tylnym zastosowano natomiast układ wielowahaczowy oraz sportowe amortyzatory i sprężyny, które zostały zamontowane oddzielnie.

Mierzący 4,44 m długości, 1,84 m szerokości oraz 1,39 m wysokości A3 Concept pozycjonowany jest poniżej A4 w wersji sedan (który jest wyraźnie dłuższy, wyższy, ale i nieznacznie węższy). Nie wiadomo jednak, jakimi wymiarami charakteryzować się będzie samochód przygotowany do produkcji seryjnej.

Dodano: 13 lat temu,
autor: Kajetan Spychalski
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .