Audi RS Q3 - wszechstronny sportowiec
Rodzinę Audi spod znaku RS wzmocnił nowy model. Pięciocylindrowy silnik RS Q3 wspaniale brzmi, a dopracowane zawieszenie i napęd na cztery koła pozwalają na dynamiczną jazdę po zakrętach. Co ważne, sportowy SUV zachował funkcjonalność i komfort słabszych wersji.
Szybkie SUV-y nie są nowością. W 2008 roku Audi rozpoczęło sprzedaż Q7 z monstrualną jednostką V12 TDI, BMW oferuje X5 oraz X6 spod znaku M, natomiast specjaliści z AMG wzięli na warsztat Mercedesy klasy ML i GL. Mimo tego na rynku wciąż istnieje luka. Brakuje kompaktowych SUV-ów o prawdziwie sportowym charakterze. Audi przekonuje, że RS Q3 jest pierwszym modelem w klasie. Faktycznie by tak było, gdyby nie dostępny przed laty Subaru Forester STi oraz aktualnie oferowane w USA BMW X1 xDrive35i.
Kontrolowanie sytuacji ułatwia też bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy z elektrohydraulicznym wspomaganiem. Radość z jazdy byłaby jeszcze większa, gdyby samochód dostarczał prowadzącemu większą ilość informacji zwrotnych. Relatywnie miękkie nastawy zawieszenia oraz umiarkowanie komunikatywny układ kierowniczy sprawdzają się podczas codziennej jazdy. Im bardziej podkręcamy tempo, tym w RS Q3 zaczyna brakować bezkompromisowości znanej z pozostałych Audi spod znaku RS.
W Niemczech podstawowa wersja Audi RS Q3 została wyceniona na 54 600 euro. Niemałą kwotę rekompensuje bogate wyposażenie modelu. Najmocniejsze Q3 otrzymuje w standardzie m.in. światła ksenonowe, koła 255/40 R19, czarną podsufitkę, kubełkowe fotele z podgrzewaniem, czujniki parkowania, sportowe zawieszenie, wielofunkcyjną kierownicę, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka oraz automatyczną klimatyzację. Kto uważa, że cena jest wyśrubowana, powinien spróbować zrównać wyposażenia RS Q3 oraz Q3 z 211-konnym silnikiem 2.0 TFSI, napędem quattro oraz skrzynią S tronic. Konieczność zaznaczania kolejnych pozycji na liście sprawi, że cena słabszego auta zacznie zbliżać się do poziomu sportowej wersji.
W przypadku sportowych samochodów stawienie pytania "czy warto kupić" mija się z celem. Mowa o produktach dla wąskiej grupy odbiorców, którzy decyzji o zakupie nie uzależniają wyłącznie od kwoty na fakturze. Kto pokusiłby się o chłodną kalkulację, stwierdziłby, że może zaoszczędzić 14 tysięcy euro, decydując się na szybsze i bardziej funkcjonalne Audi S3 Sportback. Z przeprowadzonych przez Audi analiz wynika, że RS Q3 będzie najczęściej zamawiane przez indywidualistów w średnim wieku. Dla sporej grupy odbiorców wartością samą w sobie będzie możliwość nabycia Audi z kultowej stajni quattro GmbH. Wszechstronność RS Q3 i kompromisowe nastawy układu jezdnego na pewno nie będą studziły zapału klientów.