Audi S3 - emocje pod kontrolą

Kompaktowy sportowiec spod znaku czterech pierścieni imponuje wszechstronnością. Inżynierom Audi udało się stworzyć praktyczny, komfortowy, pięknie brzmiący i szybki samochód - dość powiedzieć, że z pierwszą "setką" rozprawia się w zaledwie 4,8 sekundy!

S3 jest jednym z najczęściej spotykanych przedstawicieli sportowej rodziny Audi. Pierwsza generacja szybkiego kompaktu trafiła do salonów w 1999 roku. Wówczas S3 dysponowało silnikiem 1.8T, który rozwijał 210 KM i 270 Nm. Po dwóch latach przyszedł czas na kurację sterydową. Sprawdzoną jednostkę podkręcono do 225 KM i 280 Nm. W 2003 roku Audi przedstawiło drugą generację A3. Zainteresowani zakupem sportowej wersji musieli jednak czekać do drugiej połowy 2006 r, kiedy rozpoczęto sprzedaż S3. Czy było warto? Silnik 2.0 TFSI (265 KM i 350 Nm) w połączeniu z dwusprzęgłową przekładnią S tronic oraz poprawionym napędem quattro zapewniał masę radości z jazdy.

Dzięki temu sportowiec z Ingolstadt bez kapryszenia reaguje na polecenia. Zawieszenie obniżono o 25 milimetrów względem serii. Zostało też utwardzone, jednak nie w takim stopniu, by S3 dobijało lub podskakiwało na nierównościach. Takie „atrakcje” są wizytówką Audi spod znaku RS. Na suchej nawierzchni elektroniczni asystenci kierowcy mają niewiele pracy. Nawet, gdy przepustnica zostanie w pełni otwarta, S3 jedzie jak po sznurku. Na zakrętach samochód przez długi czas pozostaje niewzruszony, by na granicy przyczepności wykazać minimalną podsterowność. Wystarczy ująć gazu, by wszystko wróciło do normy. Na torze lub śliskiej drodze można zrobić użytek z wyłącznika ESP – do wyboru jest tryb sportowy lub całkowita dezaktywacja systemu po dłuższym przytrzymaniu przycisku.

Właściciel S3 nie nakręci się kierownicą nawet na górskich serpentynach. Jej skrajne położenia dzielą tylko dwa obroty. Wrażenia z jazdy byłyby jeszcze lepsze, gdyby układ kierowniczy przekazywał większą ilość informacji o tym, co dzieje się na styku opon i nawierzchni.

Audi S3 jest oferowane wyłącznie z napędem quattro. W przypadku prezentowanego samochodu sercem systemu jest elektrohydraulicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe Haldex, które w optymalnych warunkach kieruje niemal cały moment obrotowy na przód. Dołączenie tyłu następuje w dwóch przypadkach. Gdy przednie koła zaczną buksować lub komputer uzna, że część sił napędowych warto profilaktycznie skierować na tył, aby ograniczyć prawdopodobieństwo zerwania przyczepności, np. podczas ostrego ruszania. Aby uzyskać możliwie dobre wyważenie samochodu, sprzęgło wielopłytkowe znalazło się przy tylnym moście - uzyskano rozkład mas 60:40.

Standardowe wyposażenie Audi S3 obejmuje m.in. napęd quattro, reflektory ksenonowe z diodowymi światłami do jazdy dziennej, koła w rozmiarze 225/40 R18 oraz dwustrefową klimatyzację. Prace nad polskimi cennikami trwają. Za Odrą auto z podstawowym wyposażeniem wyceniono na 38 900 euro. Faktura za ciekawie skonfigurowany egzemplarz będzie znacznie wyższa. Zamówienie skrzyni S tronic, magnetycznego zawieszenia, przednich reflektorów w technologii LED, panoramicznego dachu, skórzanej tapicerki, firmowanego przez Bang & Olufsen audio z 14 głośnikami, czy zaawansowanego systemu multimedialno-nawigacyjnego z mapami Google podbije cenę do nieprzyzwoicie wysokiego poziomu. Dopłaty nie będą łatwe do uniknięcia. Audi żąda dodatkowych pieniędzy m.in. za wielofunkcyjną, sportową kierownicę oraz kubełkowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Pierwsi szczęśliwcy odbiorą kluczyki do S3 w połowie bieżącego roku.

Trzecia generacja Audi S3 zaskakuje wszechstronnością. Samochód jest bardzo dynamiczny, skutecznie wgryza się w asfalt i doskonale brzmi. Gdy zajdzie potrzeba w ciszy i komforcie przewiezie czterech dorosłych, spalając rozsądną ilość benzyny. Niedosyt odczują tylko osoby poszukujące samochodu, który dostarcza bezkompromisowych wrażeń z jazdy i nieustannie wciąga prowadzącego do akcji. W tej dyscyplinie S3 nie dorównuje klasycznym hot hatchom.

Dodano: 11 lat temu,
autor: Łukasz Szewczyk
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .