Audi Sport quattro - najwspanialsze Audi wszech czasów?

Najbardziej charakterystyczny, a zarazem jeden z najdroższych modeli Audi zadebiutował w 1983 roku. Wciąż wzbudza ogromne emocje i szokuje fantastycznymi osiągami.

Audi quattro ma ogromny wkład w rozwój motoryzacji. Kanciaste coupe przebojem wdarło się na rajdowe trasy. Pierwsza rajdówka z napędem na cztery koła miała ogromną przewagę na luźnych nawierzchniach. Pierwszy sezon startów (1981) Hannu Mikkola zakończył na trzeciej pozycji, a Audi było piąte w klasyfikacji konstruktorów. Powiedzmy jednak wprost. Gdyby nie spora liczba awarii, zespół uplasowałby się jeszcze wyżej. W 1982 roku konkurencja została porozstawiana po kątach. Audi wyjeździło mistrzostwo świata w klasyfikacji producentów oraz 2. (Michèle Mouton), 3. (Hannu Mikkola) oraz 4. (Stig Blomqvist) miejsca w klasyfikacji kierowców.

Czy turbina wywołuje wir w baku? W instrukcji obsługi czytamy, że w trasie Audi Sport quattro potrzebuje przynajmniej 9 l/100km. W mieście spalanie skacze do 14,8 l/100km. Zbiornik mieści 90 litrów 98-oktanowej benzyny, więc konieczność wypatrywania stacji paliw nie powstaje nawet podczas dynamicznej jazdy. Wskazane jest natomiast regularne kontrolowanie stanu oleju. Producent dopuszcza spalanie środka smarnego w tempie 1,5 l/1000km. Różnica między maksymalnym i minimalnym poziomem oleju na bagnecie to okrągły litr.

Kiedy turbina złapie oddech, twarde zawieszenie i precyzyjny, minimalnie wspomagany układ kierowniczy zaczynają nabierać sensu. Używania sporej siły domaga się też hamulec, sprzęgło oraz lewarek skrzyni biegów. "Czucie" samochodu, który rozmiarami przypomina współczesne auta segmentu B, jest doskonałe. Nie rozczarowuje również trakcja. Nie trzeba jednak zbliżać się do granic przyczepności, by stwierdzić, że podczas sportowej jazdy problemem stanie się podsterowność. Rajdowcy radzili sobie z uciekaniem ciężkiego przodu, wrzucając quattro w kontrolowane poślizgi. Przy tak krótkim rozstawie osi jazda na krawędzi wymagała nie lada umiejętności. Granica między kontrolą nad pojazdem i jej brakiem musiała być wątła. Na pierwszej „agrafce” zaczynamy rozumieć, skąd pomysł skrócenia nadwozia. Sport quattro pokonuje ciasne nawroty z zadziwiającą lekkością, której brakuje „długiemu” quattro.

Rajdowe i cywilne Audi Sport quattro są reliktami złotej ery motoryzacji. W połowie lat 80. tempo ewolucji technicznej samochodów wyraźnie przyspieszyło. Zaczęły pojawiać się rozwiązania, które aktualnie są w powszechnym użyciu. Gdyby nie rajdy, szalona grupa B oraz ambitne zespoły, współczesna motoryzacja mogłaby mieć inne oblicze.

Dodano: 10 lat temu,
autor: Łukasz Szewczyk,
zdjęcia: Łukasz Szewczyk
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .