Hyundai Veloster - Drzwi do coupe

Hyundai pokazał w Detroit bardzo ciekawą wersję coupe, w którym miejsce dla pasażerów z tyłu to nie tylko statystyczna możliwość. Tym razem konstruktorzy pomyśleli i o nich. Po lewej stronie auto ma pojedyncze drzwi, jak w każdym coupe, a po prawej dwoje. W ten sposób przy urodzie coupe zyskuje funkcjonalność hatchbacka.

Veloster ma długość 422 cm i szerokość 179 cm a przy tym rozstaw osi 265 cm. Samochód ma charakterystyczny dla Hyundaia haxagonalną atrapę chłodnicy i pozycyjne światła z diodami LED. Tylna część samochodu jest dość pękata. Ma dość wąską klapę bagażnika i dwie rury wydechowe. Wysoki, jak na coupe tył ma zapewnić więcej wygody pasażerom tylnej kanapy. Hyundai zapowiada, że Veloster będzie dysponował wnętrzem pojemniejszym niż w przypadku Mini Coopera czy Hondy CR-Z. Oprócz wielkości wnętrze samochodu ma przyciągać także unikalną stylizacją, wzorowaną na motocyklach. Zaczyna się zresztą już od karoserii – czarny przedni słupek ma upodobnić okna samochodu do półokrągłej szybki motocyklowego kasku. We wnętrzu centralna konsola stylizowana na bak sportowego motocykla. Kratki nawiewu systemu wentylacyjnego przypominają… rury wydechowe a konsola podłogowa ma formę motocyklowego siodełka.

Hyundai nie tylko w stylistykę włożył sporo pracy. Bardzo zaawansowane technologicznie jest multimedialne wyposażenie samochodu. Podstawą jest internetowe radio Pandora – popularna wśród właścicieli smart fonów aplikacja, która w Stanach Zjednoczonych ma 65 milionów użytkowników. Samochodowy zestaw audio odtwarza muzykę z tej aplikacji przekazywaną strumieniowo z iPhonów, Blackberry i smartfonów wykorzystujących system Android. Inna aplikacja, Gracenote pozwala szybko i łatwo, za pomocą komend głosowych ściągnąć określony rodzaj muzyki. Sterowanie głosem pozwala także rozpoznawać nazwy zespołów czy nazwiska wykonawców, a także wyszukać pliki muzyczne konkretnych wykonawców. Veloster będzie dostępny z dwoma rodzajami zestawów audio. Podstawowy będzie miał moc 196 W, satelitarne radio i 6 głośników. Zestaw Premium dysponuje mocą 450 W i osiem głośników, w tym ośmiocalowy subwoofer. W ramach opcji oferowany będzie system nawigacyjny z dotykowym ekranem oraz kamera cofania.

Hyundai oferuje także pakiet Blue Link, pozwalający m.in. na szybkie wezwanie pomocy drogowej, otwierania i zamykania przy pomocy telefonu. Pakiet ten pozwala także na automatyczne wezwanie pomocy na miejsce wypadku. System ten można także wykorzystywać do odzyskania skradzionego samochodu – za pomocą telefonu można zdalnie zmniejszyć prędkość skradzionego pojazdu

Nowoczesny samochód musi być oszczędny. Pod maskę Velostera ma więc trafić silnik 1,6 GDI, czyli benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który ma moc 138 KM. To całkowicie nowy silnik dysponujący elektronicznym sterowaniem zaworów i przepustnicy. Ma także zmniejszone opory wewnętrzne dzięki czemu sportowe auto może podczas jazdy po autostradzie osiągać spalanie na poziomie 5,8 l/100 km. W planach jest stosowanie dwóch rodzajów skrzyń biegów. Podstawowym wyposażeniem będzie sześciostopniowa skrzynia manualna. Jako opcja dostępna będzie także sześciostopniowa skrzynia automatyczna. To dwusprzęgłowy automat DCT, który w porównaniu z tradycyjnym automatem daje 5 – 6 proc. oszczędności paliwa, a przy tym 3 -7 proc. lepszą dynamikę. Skrzynia DCT ma jednak także tryb Active Eco, który pozwala zmniejszyć spalanie o kolejne 7 procent.

Zawieszenie i elektryczne wspomaganie kierownicy mają sportowe zestrojenie. Uzupełnieniem będzie elektroniczny system VSM, czyli Vehicle Stability Management. Spełnia on zadanie systemu stabilizacyjnego, ale ma także poprawiać zachowanie samochodu podczas przyspieszania na śliskich nawierzchniach i w sytuacjach, gdy koła jednej strony poruszają się po nawierzchni no dobrej przyczepności, a drugiej po śliskiej. W ramach systemu bezpieczeństwa w samochodzie będzie zamontowane sześć poduszek powietrznych – przednie, boczne i kurtynowe.

Debiutujący w Detroit samochód jest przedstawiony jako model roku 2012, ale nie ma jeszcze dokładnych informacji na temat wprowadzenia go na rynek.

Dodano: 13 lat temu,
autor: Piotr Myszor
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .