Limuzyna ze spalaniem malucha

Toyota Prius była pierwszą hybrydą pojawiającą się powszechniej na europejskich drogach. Toyota mówi o pierwszej hybrydzie produkowanej masowo, ale z perspektywy Europy, a Polski zwłaszcza, brzmi to jak reklamowe zaklinanie rzeczywistości. Pierwsza generacja Priusa wyglądała wśród jeżdżących wówczas aut jak przerośnięta zabawka i to pewnie było jedną z przyczyn, dla których była traktowana jako eksperyment, ciekawostka.

Druga generacja Priusa była już stylistycznie i funkcjonalnie bardziej zbliżona do tradycyjnych samochodów. Ten samochód udał się Toyocie tak bardzo, że otrzymał tytuł Samochodu Roku 2005, a jego układ napędowy zyskał tytuł Silnika Roku 2004, a przez kolejne 5 lat zyskiwał takie wyróżnienie w kategorii najbardziej ekonomicznego silnika.

Do końca 2008 roku sprzedano na całym świecie 1,2 mln Priusów, choć do Europy trafiło zaledwie 13 000 aut.

Obecnie do sprzedaży w Polsce wchodzi trzecia generacja Priusa. Stylistycznie i technicznie to rozwinięcie poprzednich generacji oraz dodanie im nowych atutów.

Samochód jest nieco większy od poprzednika. Długość 446 cm to o 1,5 cm więcej niż w poprzedniej generacji, a szerokość 174,5 cm to o 2 cm więcej. Nie zmieniła się wysokość, ale najwyższy pu8nkt dachu został przesunięty w tył, przez co pasażerowie tylnej kanapy mają nad głową 1,5 cm więcej przestrzeni. Obniżenie siedziska przedniego fotela została obniżona o 3 cm, co dało o 2 cm więcej przed tylną kanapą.

Powiększono także bagażnik, zawierający obecnie 445 l, a 1120 l przy złożonych tylnych siedzeniach.

Trzecia generacja Priusa ma dwustrefową deskę rozdzielczą i zestaw wskaźników rozplanowanych tak, aby jak najszybciej można je było sprawdzić. Auto ma np. wyświetlacz Head Up Display, pokazujący najważniejsze wskazania na przedniej szybie samochodu. Dotykowy wskaźnik na kierownicy pozwala zarządzać systemem audio, klimatyzacją i układem Eco Drive bez odrywania wzroku od drogi i rąk od kierownicy.

Hybrydowy system napędowy został bardzo mocno przeprojektowany. Jest lżejszy i bardziej zwarty, mocniejszy, bardziej oszczędny, a także lepiej pracuje w niższych temperaturach.

Zamiast półtoralitrowego silnika benzynowego zastosowano jednostkę 1,8 l o mocy 98 KM i maksymalny moment obrotowy 142 Nm. Za zwiększeniem pojemności poszedł wzrost mocy o 27 proc. i maksymalnego momentu obrotowego o 23 proc. W układzie jest jeszcze silnik elektryczny o mocy 80 KM i maksymalnym momencie obrotowym 207 Nm. Układ napędowy ma w sumie moc 136 KM, o 22 proc. większą od poprzednika.

Prius trzeciej generacji ma osiągi samochodu z konwencjonalnym, dwulitrowym silnikiem spalinowym, rozpędzając auto do 100 km/h w 10,4 sekundy i maksymalną prędkość 180 km/h. Ale w standardowym trybie jazdy auto pali tylko 3,9 l/100 km.

Dodano: 14 lat temu,
autor: Piotr Myszor
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .