Renault Laguna GT z czterema skrętnymi kołami

Lepsza zwrotność i większa precyzję prowadzenia oraz mocne silniki to główne auty nowej odmiany Laguny. Zamawiać można ją praktycznie już dziś, chociaż oficjalnie w sprzedaży pojawi się u nas w czerwcu.

W latach 80. były dostępne głównie mechaniczne układy jezdne z czterema kołami skrętnymi, przy czym koła tylne były sprzężone z kołami przednimi i miały stały kąt skrętu. Ich zadaniem było kompensowanie nieprawidłowych zachowań samochodu (np. podsterowności). W następnych latach zastąpił je z powodzeniem system ESP. Pod koniec lat 90. kilku producentów, w tym Nissan (pozostający w strategicznym i bliskim sojuszu z Renault), opracowało systemy wykorzystujące elektryczne lub hydrauliczne elementy wykonawcze, zapewniające zupełnie nowe możliwości dynamiczne. Układ elektronicznego sterowania kół tylnych umożliwia precyzyjną regulację zachowania samochodu, zwłaszcza w przypadku napędu tylnego.

Zastosowany w Lagunie GT układ Active Drive z czterema kołami skrętnymi (4RD) to przykład najnowszych konstrukcji, wykorzystujący algorytmy uwzględniające złożone parametry zachowania samochodu oraz natychmiastowej reakcji na polecenia kierowcy (co 10 ms), dostosowanej do warunków jazdy. Układ 4RD zapewnia w ten sposób lepszą zwrotność i większą precyzję prowadzenia.

Przy prędkości poniżej 60 km/h, koła tylne skręcają się w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich z zachowaniem maksymalnego kąta skrętu 3,5°. W ten sposób Active Drive ułatwia wykonywanie manewrów dzięki zmniejszeniu średnicy zawracania oraz ograniczeniu kąta skrętu kierownicy dzięki specjalnie opracowanym parametrom układu kierowniczego. Średnica zawracania Renault Laguny GT z układem jezdnym Active Drive z czterema kołami skrętnymi jest mniejsza o 10% w porównaniu do standardowego zawieszenia: z 12,05 m w samochodzie z kołami 18-calowymi do zaledwie 10,80 m (jak w Clio). Im większy jest kąt skrętu tylnych kół, tym mniejsza jest średnica zawracania. Znaczne ułatwienie w wykonywaniu manewrów jest odczuwalne zwłaszcza przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego lub przy wjeżdżaniu w wąskie uliczki.

System 4RD powoduje też zmniejszenie przełożenia kąta skrętu kierownicy, ponieważ kąty skrętu kół przednich i tylnych sumują się. W Nowej Lagunie aby skręcić koła o 1°, trzeba wykonać skręt kierownicą o 16°, podczas gdy w samochodzie z układem jezdnym Active Drive wystarczy skręcić kierownicę o 13,5°. Wartość ta spada nawet do 12° w przypadku, gdy tylne koła są skręcone w przeciwną stronę pod maksymalnym kątem 3,5°. Dzięki temu kierowca ma bardziej bezpośredni wpływ na zachowanie samochodu i wykonuje mniej ruchów kierownicą. W celu przejechania zakrętu wystarczy mniejszy skręt kierownicy. Także manewry omijania stają się łatwiejsze.

Przy prędkości powyżej 60 km/h skręt tylnych kół w tym samym kierunku i czasie co koła przednie, poprawia stabilne utrzymywanie toru jazdy. Układ Active Drive z czterema kołami skrętnymi działa przeciwnie do siły odśrodkowej wyrzucającej tylną oś z zakrętu (zarzucanie tylnej osi). W ten sposób układ przesuwa granice możliwości samochodu przy pokonywaniu zakrętów. Koła tylne, wykonując najczęściej skręt mniejszy niż 2°, natychmiast ustawiać ma tylną oś na właściwym torze jazdy zapewniając stabilne i pewne prowadzenie pojazdu.

W nagłej sytuacji na drodze koła tylne mogą być skręcone o kąt 3,5°. Specjalne oprogramowanie systemu ESC (Electronic Stability Control) jest dostosowane do dynamicznego i sportowego stylu jazdy, dzięki temu korekta toru jazdy przez ESC włącza się z opóźnieniem i przeszkoda zostaje ominięta szybciej i spokojniej. Korekta ta następuje tylko w razie konieczności i w sposób stopniowy, gdyż jest to związane ze skrętem kół tylnej osi. Za pośrednictwem bloku elektronicznego systemu ESC i ABS, moduł elektroniczny 4RD rozpoznaje także sytuację hamowania z asymetryczną przyczepnością kół. W takim przypadku następuje automatyczne dostosowanie kąta skrętu kół tylnych, aby utrzymać stabilny tor jazdy samochodu, a kierowca nie musiał wykonywać dodatkowych skrętów kierownicy. Zachowuje on kontrolę w sytuacjach krytycznych, co zapewnia mu większe poczucie bezpieczeństwa w codziennej jeździe.

Opracowany wspólnie przez zespoły Renault i Renault Sport Technologies, układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi jest sterowany elektronicznie w czasie jazdy, co zapewnia dynamiczną kontrolę zachowania samochodu. Czujnik umieszczony w kolumnie kierownicy wysyła informację o kącie skrętu kierownicy za pośrednictwem szyny CAN do bloku elektronicznego 4RD. Jest on umieszczony za tylną osią i odbiera również informacje o prędkości samochodu z bloku elektronicznego systemów ESC/ABS. Blok ten porównuje także wartości kąta skrętu kierownicy w kontrolowanym czasie, co pozwala mu na rozpoznawanie silnych i szybkich ruchów kierownicy charakterystycznych dla sportowego stylu jazdy lub konieczności ominięcia przeszkody. W zależności od tych parametrów, blok elektroniczny wysyła polecenie wykonania odpowiedniego skrętu tylnych kół do elektrycznych siłowników umieszczonych w tylnej osi. Precyzyjne kontrolowanie zachowania samochodu w czasie jazdy pozwala na dokładne ustawienie pojazdu na zamierzony przez kierowcę tor jazdy, w oparciu o dane wynikające z jego działań oraz z rzeczywistego położenia pojazdu. Dostawcą bloków elektronicznych 4RD oraz siłowników elektrycznych jest firma Aisin, uznany i doświadczony japoński producent osprzętu do samochodów z czterema kołami skrętnymi.

W wersji benzynowej Laguna GT otrzymała sportową odmianę 16-zaworowego 2-litrowego silnika o mocy 204 KM (150 kW) przy 5000 obr/min i momencie obrotowym 300 Nm od 3000 obr./min. Silnik ten, zaprojektowany dla Megane RS, został specjalnie przystosowany w celu uzyskania optymalnych parametrów w Renault Lagunie GT pod względem osiągów oraz przyjemności prowadzenia samochodu. Jego wszechstronny charakter przejawiać się ma elastyczną płynną pracą w codziennej jeździe oraz szybką reakcją i zdecydowanym przyspieszeniem w jeździe sportowej. Szczegółowe dopracowanie układu dolotu powietrza i zastosowanie turbo z dwoma kanałami wlotowymi (Twin scroll Turbo) skracającego czas reakcji silnika, zapewnia szybkie wchodzenie na obroty. Renault Laguna GT 2.0T przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,8 sekundy i pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w 28 sekund, zużywając średnio 8,2 l benzyny/100 km (emisja CO2 194 g/km).

Odmiana z silnikiem Diesla otrzymała jednostkę 2.0 dCi o mocy 178 KM (131 kW) uzyskiwanej przy 3750 obr./min. Jego maksymalny moment obrotowy 400 Nm i jest dostępny już od 2000 obr./min. do 5000 obr./min. zapewniając szybkie i płynne wchodzenie na obroty. Laguna GT dCi pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w zaledwie 29,6 sekundy (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,5 s). Ta nowa jednostka jest również przyjazna dla środowiska – posiada filtr cząstek stałych oraz zawór EGR o wzmocnionym chłodzeniu, a jej zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6,5 l ON/100 km (przy emisji CO2 172 g/km). Dzięki zastosowaniu bardzo szybko działających świec żarowych, silnik 2.0 dCi 178 KM uruchamiać się ma w chwili wciśnięcia przycisku „Start", nawet przy silnym mrozie (-23°C).

Auto dostępne będzie ze specjalnymi oponami Bridgestone Potenza o imponujących wymiarach 225/45/18". Ażurowe obręcze Celsium pozwalają dostrzec duże tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm z przodu i 300 mm z tyłu. Dynamiczna linia progów oraz podwójna rura wydechowa o prostokątnym przekroju podkreślają wyczynowy charakter auta. Czarne lakierowane lusterka boczne i przyciemniane klosze tylnych świateł są kolejnymi stylistycznymi atrybutami typowymi dla aut GT. Ponadto widoczne na środkowym słupku oznaczenie GT jest również wytłoczone na oparciach przednich foteli pokrytych jasnoszarą alkantarą. O ekskluzywnym charakterze wersji GT przypominają sportowe akcenty: spłaszczona w dolnej części, sportowa trójramienna kierownica pokryta skórą z szarym stebnowaniem, perforowane aluminiowe pedały, dźwignia zmiany biegów typowa dla sportowych modeli marki, pokryte alkantarą łączoną z ciemnografitową skórą fotele Riviera o wzmocnionym podparciu bocznym.

Renault Laguna GT w wersji hatchback i kombi wejdzie do sprzedaży we Francji 12 kwietnia br., a w Polsce pojawi się na początku czerwca. Zamówienia na Lagunę GT można składać już od połowy kwietnia. Wersja benzynowa będzie dostępna od 109 tys. zł, a wersja z silnikiem Diesla za 115 tys. zł. Samochód będzie objęty 3-letnią gwarancją (lub do 150 tys. km).

Dodano: 16 lat temu,
autor: Maciej Majewski
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .