Skoda Octavia RS - GTI po czesku
Czeski brat Golfa GTI. Szybki, precyzyjny w prowadzeniu i bardzo funkcjonalny. Atutem Skody Octavii RS jest też cena. Podstawowa wersja kosztuje 104 100 zł - całkiem rozsądnie, biorąc pod uwagę, że pod maską pracuje 220 KM, a wyposażenie jest bogate.
Od ponad 110 lat Skody z sukcesami występują w rajdach. W historii marki nie brakowało też wyścigowych epizodów. Przed laty wyczynowe wozy wyróżniano symbolem RS (od Rallye Sport). Obecnie czeskie auta z logotypem RS są sportowcami do codziennego użytku. Linia RS została wskrzeszona w 2001 roku, kiedy Skoda rozpoczęła sprzedaż 180-konnej Octavii RS z motorem 1.8 T. Druga odsłona wersji RS (od 2005 r.) miała pod maską dwulitrowe silniki benzynowe (200 KM) oraz turbodiesle (170 KM).
Dopasowanie charakterystyki samochodu do chwilowych potrzeb ułatwia Performance Mode Selection - system wybierania trybów jazdy, za który trzeba dopłacić 750 zł. Można zdecydować się na Eco, Comfort i Sport, bądź samodzielnie skonfigurować sposób działania układu kierowniczego i skrzyni DSG, reaktywność silnika na komendy wydawane pedałem gazu oraz próg interwencji systemu ESP. Różnice między poszczególnymi trybami są wyraźne. Benzynowy silnik brzmi poprawnie, chociaż został mocno wyciszony. Obecni w Goodwood przedstawiciele Skody zapewniali, że poziom doznań akustycznych niebawem stanie się wyższy – selektor trybów jazdy ma również ingerować w pracę układu wydechowego.
Nowa Octavia RS jest o kilka tysięcy złotych tańsza od swojej poprzedniczki. Liftback z "benzyną" pod maską kosztuje 104 100 zł. Na turbodiesla trzeba przeznaczyć przynajmniej 105 600 zł. Do wersji kombi trzeba dopłacić 4200 zł. Kto potrzebuje 6-biegowej skrzyni DSG, musi sięgnąć po kolejne 8000 złotych. Standardem są natomiast skrętne "biksenony", diodowe światła do jazdy dziennej, dwustrefowa klimatyzacja i 17-calowe alufelgi. Ceny, biorąc pod uwagę osiągi, wyposażenie i funkcjonalność samochodu, trudno uznać za wyśrubowane. Po Octavię RS raczej nie ustawią się długie kolejki. To dosyć specyficzny model dla wąskiej grupy klientów. Kto poszukuje sportowego auta, zwykle nie oczekuje nieprzeciętnie wysokiej funkcjonalności.
Skoda Octavia RS została zaprezentowana podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood. Nie bez przyczyny. Brytyjski rynek jest jednym z głównych odbiorców czeskiego GTI - każdego roku wchłania kilka tysięcy egzemplarzy. W Polsce będzie to niszowa wersja. Skoda zakłada sprzedaż na poziomie kilkudziesięciu sztuk rocznie.