Skoda Roomster - długi dystans. Wybór silnika

Minął miesiąc testu, na liczniku jest już ponad 4500 km. Czeski minivan nadal wiernie służy w redakcji w tym gorącym, wakacyjnym okresie - wyjazdy są częste i, co widać po przebiegu, dość dalekie. Koszty, które generuje Roomster, utrzymują się jednak w bardzo rozsądnych granicach, a to dzięki oszczędnemu silnikowi Diesla. Przy dużych przebiegach taki silnik jest rzeczywiście optymalnym wyborem, ale czy tak jest zawsze? W tym odcinku zastanowimy się nad wyborem odpowiedniego silnika do Roomstera.

Skoda daje klientom aż trzy możliwości: oprócz benzyny i diesla jest także wersja zasilana LPG. Jakie są wady i zalety tych silników? Kiedy lepiej zdecydować się na benzynę, kiedy na diesla a kiedy na LPG? Na co zwrócić uwagę przy zakupie? Niżej poruszymy tę kwestię, zacznijmy jednak od przedstawienia dostępnych silników.

Benzyna

Do wyboru mamy dwie pojemności: 1,2 o mocach 70 KM, 85 KM oraz 105 KM (ostatnie dwie wersje są z turbodoładowaniem, co omówię niżej), oraz 1,4 o mocy 85 KM. Najbardziej popularny i jednocześnie najbardziej korzystny cenowo jest silnik 1,2 TSI 85 KM.

Diesel

Tu Skoda także oferuje dwie pojemności: 1,2 TDI o mocy 75 KM oraz 1,6 TDI o mocach 90 lub 105 KM. Z uwagi zarówno na cenowe różnice, jak i na przyjemność z jazdy, najbardziej optymalnym wyborem będzie testowany przez nas 90-konny 1,6 TDI, wykonany w technologii common-rail i wyposażony w filtr cząstek stałych.

LPG

Zacznijmy od tego, że fabryczną instalacją LPG może się pochwalić niewielu producentów, a więc klienci Skody mogą się czuć uprzywilejowani, mając do wyboru także i tę możliwość. A właściwie to dwie możliwości: 1,2 HTP o mocy 70 KM, oraz 1,4 MPI o mocy 85 KM. Do tego ostatniego silnika Skoda daje tak potężny rabat, że to tylko kwestia czasu, aby ten silnik zawojował szczyty silnikowych list przebojów. Jeśli temat LPG nie budzi u Ciebie złych skojarzeń – polecam przyjrzenie się tej mocniejszej jednostce, a w szczególności jej cenie. Jeśli budzi – cena zakupu oraz koszty późniejszej eksploatacji pomogą Ci zmienić przyzwyczajenia.

Wydaje mi się, że wersja z LPG będzie raczej budżetową konkurencją dla silników benzynowych i to właśnie im odbiorą klientów. Silniki Diesla raczej nie stracą w statystykach sprzedaży, bo grono ich zwolenników raczej nie patrzy na LPG łaskawym okiem, a do tego pokonywanie długich tras na LPG wiąże się z częstymi postojami na stacjach paliw, czyli stratą czasu. Do tego na stacjach w Polsce trzeba czekać na obsługę, co znów wydłuża czas. W porównaniu do samoobsługowego tankowania oleju napędowego, którego pełny bak starcza na 1000 km, LPG nie będzie miało wiele do powiedzenia. Rzeczywistość zweryfikuje oczywiście moje wróżby, przypuszczam jednak, że nie będę daleki od prawdy.

Wiemy już, co jest do wyboru i na czym można się skupić przy zakupie, jednak otwarte pozostaje pytanie, czym się kierować przy wyborze silnika. Tu kluczowy wydaje się przebieg - przy większej ilości pokonywanych kilometrów opłacalność inwestycji w diesla jest zdecydowanie bardziej i wcześniej widoczna, jednak nie jest to jedyne kryterium. Jakie jeszcze aspekty powinniśmy wziąć pod uwagę? Postanowiłem podsumować je w kilku najważniejszych punktach.

1. Cena

Decydując się na zakup diesla, musimy przygotować się na większy wydatek. Niezależnie od tego czy kupujemy auto u dealera, czy w komisie, auta z silnikiem wysokoprężnym są droższe od swoich odpowiedników tankowanych benzyną. W przypadku LPG, koszt instalacji pokrywa duży rabat 9.150 zł, co sprawia, że bez dodatkowych inwestycji można stać się posiadaczem wyjątkowo ekonomicznego auta.

2. Osiągi

W dzisiejszych czasach większość silników Diesla jest wyposażonych w turbinę, co pozwala na uzyskanie osiągów porównywalnych do aut z silnikami benzynowymi, a niejednokrotnie przewyższających je. Silniki Diesla wykazują się imponującym momentem obrotowym, a co za tym idzie wyższą elastycznością, niż silniki benzynowe. Z kolei poprawnie założona i dobrze wyregulowana instalacja LPG nie będzie dawać żadnych zauważalnych strat w mocy silnika.

3. Specyfika eksploatacji

Silniki Diesla są bardziej wrażliwe na jakość oleju napędowego, a z uwagi na skład tego paliwa przy niskich temperaturach mogą wystąpić problemy z rozruchem. Posiadacze auta z turbiną muszą zwracać uwagę na jej chłodzenie przed wyłączeniem silnika (czyli po intensywnej jeździe należy odczekać około 2-3 minuty na wolnych obrotach). Silniki benzynowe są z reguły cichsze, nie generują wibracji i mają większy zakres użytecznych obrotów, co powoduje, że rzadziej sięgamy do drążka zmiany biegów. W przypadku LPG pamiętać należy o miejscu na butlę oraz o konieczności jej częstszego napełniania.

4. Koszty eksploatacji

Konstrukcja silników benzynowych jest mniej złożona, są one tańsze w naprawie i serwisowaniu, często mają też dłuższe okresy międzyprzeglądowe. W silnikach Diesla nie brakuje natomiast drogich części zamiennych, spośród których wyróżnić można pompę wtryskową oraz w nowszych autach drogie filtry DPF. Posiadacze aut z silnikiem benzynowym z powodu wyższego zużycia paliwa zostawiają więcej pieniędzy na stacji paliw oraz muszą częściej ją odwiedzać. Wersja LPG oszczędzi sporo pieniędzy, lecz zabierze więcej czasu z uwagi konieczność częstszego tankowania.

Wyższy koszt zakupu auta z silnikiem Diesla przekłada się także na koszty jego ubezpieczenia i finansowania. Diesel zrekompensuje jednak wyższe wydatki poprzez znaczne oszczędności przy dystrybutorze. Jest tylko jeden warunek: aby wyższe koszty zakupu zwróciły się w rozsądnym czasie, trzeba robić tym autem odpowiednie przebiegi. W różnych modelach będzie to oczywiście inna wartość, lecz przyjmuje się, że przy przebiegach rocznych poniżej 10, czy 15 tysięcy km bardziej opłacalny będzie zakup auta z silnikiem benzynowym.

Polecamy tu skorzystanie z kalkulatora „Benzyna czy diesel” dostępnego w portalu AutoCentrum.pl uwzględniającego najważniejsze czynniki wpływające na podjęcie decyzji. Przydać się może również kalkulator LPG, obliczający opłacalność montażu instalacji gazowej.

5. Sprzedaż auta

Z uwagi na wyższy popyt na auta z silnikiem Diesla na rynku wtórnym, sprzedaż takiego samochodu będzie łatwiejsza a kwota, którą kupujący będzie skłonny zapłacić - nieco wyższa. Nie liczmy jednak na odzyskanie całej sumy "nadpłaconej" za silnik Diesla - na rynku aut używanych różnice cenowe pomiędzy benzyniakami i dieslami są już mniej drastyczne. Co się tyczy LPG, tu nie ma reguły. Jedni uznają instalację za zaletę, inni za wadę – wszystko zależy od kupującego.

Jeśli zdecydujemy się na zakup diesla z drugiej ręki pamiętajmy o tym, że samochód będzie z reguły miał wyższy przebieg, a ilość podzespołów narażonych na zużycie będzie większa.

Decyzja należy do Ciebie. Jeśli nie masz uprzedzeń lub nie jesteś gorącym zwolennikiem żadnego z przedstawionych typów silników, to najprościej będzie skorzystać z kalkulatorów i przekonać się matematycznie do tej czy innej jednostki napędowej. Mi pozostaje życzyć trafnych wyborów!

Dodano: 12 lat temu,
autor: Zachar Zawadzki
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .