Toyota Prius Plug-in - hybryda z gniazdkiem tle
Samochody hybrydowe. Czy są naprawdę tak fajne, ciekawe i racjonalne jak sugerują nam specjaliści od marketingu? Czy auta, które łączą napęd spalinowy z napędem elektrycznym faktycznie mają sens i są przyszłością motoryzacji? Odpowiedzi na te, jak i na szereg innych pytań postanowiłem poszukać za kierownicą Toyoty Prius w wersji Plug-in.
Jedno z najważniejszych pytań dotyczących Priusa w wersji Plug-in odnosi się do kosztów zakupu oraz eksploatacji. Cennik hybrydowo-elektrycznej Toyoty rozpoczyna się kwotą 144 900 zł, co pomimo stosunkowo bogatego wyposażenia seryjnego nie jest nad wyraz okazyjną kwotą. Tym bardziej, że standardowy Prius również w wersji Premium jest tańszy od odmiany Plug-in o 36 000 zł (Prius Premium od 105 900 zł). Zwrócenie się takiej różnicy w cenie oczywiście nie jest niewykonalne, jednak aby miało to miejsce w przełożeniu na jakiś racjonalny przebieg, jednym z ważniejszych warunków musi być możliwość częstego ładowania samochodu z gniazdka elektrycznego. W przeciwnym wypadku bardziej opłacalnym zakupem okaże się standardowy Prius, który spożywa nieco więcej paliwa, ale jest autem wyraźnie tańszym.
Dodatkową rzeczą, przemawiającą za zakupem hybrydowej Toyoty jest często pomijany fakt dotyczący kosztów serwisu. Układy hybrydowe Toyoty cieszą się dobrą opinią o swojej niezawodności, a wymiana czy też sam koszt materiałów eksploatacyjnych jest tańszy, niż w przypadku często przytaczanych przy okazji hybryd, aut z silnikami wysokoprężnymi.