Czy warto kupić: używana Mazda 2 (od 2007)

Japoński bliźniak Forda Fiesty jest ładny, oszczędny i niezwykle przyjemny w prowadzeniu. Używane egzemplarze są jednak drogie, a do tego niezbyt popularne na rynku wtórnym. Kto zdecyduje się na zakup, nie powinien żałować. Czy warto kupić używaną Mazdę 2?

Pierwsza generacja Mazdy 2 (DY, 2002-2007) nie grzeszyła charakterem. Druga odsłona miejskiego auta (DE) stała się dużo bardziej wyrazista. Samochód miał szczęście. Przyszedł na świat, gdy Mazda zaczynała mierzyć wysoko. Od kilku lat japoński koncern proponuje klientom auta nowej generacji – ładne, świetnie jeżdżące, dobrze wyposażone i... drogie. Ceny „dwójki” były (i są nadal) dalekie od okazyjnych. Kto poszuka, równowartość miejskiej Mazdy kupi samochód segmentu C.

Oczywiście cennik odcisnął piętno na wynikach sprzedaży - najmniejsza Mazda jest rzadko spotykana na drogach. Trzeba jednak zaznaczyć, że to najczęściej zamawiany w Europie model koncernu z Hiroszimy. W efekcie znalezienie używanego egzemplarza nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Zróżnicowane przebiegi i stany techniczne ułatwiają dopasowanie auta do zakładanego budżetu. Tak czy inaczej wydatek będzie spory. Używane "dwójki" są wyraźnie droższe od wielu klasowych konkurentów.

W 2010 roku Mazda 2 przeszła niewielki facelifting. Odświeżono pas przedni, poprawiono jakość materiałów w kabinie oraz popracowano nad zawieszeniem, które zaczęło lepiej i ciszej wybierać nierówności.

W kategorii właściwości jezdnych „dwójka” gra w jednej lidze z Fordem Fiestą. Modele są blisko spokrewnione. Dzielą płytę podłogową oraz część silników. Zawieszenie Mazdy 2 składa się z kolumn MacPhersona i belki skrętnej. Z prostego układu japońscy inżynierowie wycisnęli wszystkie soki. Najmniejszy model Mazdy prowadzi się wyśmienicie, posiada precyzyjny układ kierowniczy i skutecznie wciąga kierowcę do akcji. Tłumienie nierówności przebiega sprawnie. Większe wyboje mogą dać się we znaki w wersji Sport z kołami w rozmiarze 195/45 R16.

Do napędu Mazdy 2 zaprzęgnięto japońskie silniki benzynowe 1.3 MZR (75, 84 i 86 KM) i 1.5 MZR (102 i 103 KM) oraz diesle z półek koncernu PSA 1.4 MZ-CD (68 KM) i 1.6 MZ-CD (90 i 95 KM). Silniki benzynowe są trwałe i zasługują na rekomendację. Solidne są również diesle, jednak przy wyższych przebiegach mogą pojawić się problemy. Przypadłościami francuskich turbodiesli są awarie turbosprężarek, nieszczelności w układzie podawania paliwa, zużycie koła pasowego i zapchanie filtra cząstek stałych, jeżeli auto jest używane wyłącznie w cyklu miejskim.

Dysproporcja przebiegów między "benzynami" i dieslami jest wyraźna. Po kilku latach drogomierze benzynowych Mazd 2 wyświetlają często kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. W wartości można uwierzyć - z opracowań TUV wynika, że w Niemczech Mazdy 2 pokonują średnio ok. 10 tys. km rocznie. Wybierane z myślą o intensywnej eksploatacji turbodiesle miewają już za sobą 100-150 tysięcy kilometrów i więcej.

Wbrew panującej modzie Mazda nie zdecydowała się na downsizing. Firma miała własny pomysł na poprawę osiągów i prowadzenia przy jednoczesnej redukcji spalania. Postawiono na walkę ze zbędnymi kilogramami. Druga generacja Mazdy 2 jest o 100 kilogramów lżejsza od swojej poprzedniczki. Bazowa wersja waży 950 kg, co także oznacza, że japoński maluch jest przynajmniej o kilkadziesiąt kilogramów lżejszy od wielu konkurentów. Brak zbędnego balastu jest odczuwalny na każdym zakręcie. Mazda 2 pokonuje je spontanicznie i nie protestuje, kiedy kierowcę zaczyna ponosić fantazja.

Ile pali Mazda 2 - sprawdź raporty spalania

Używana Mazda 2 to ciekawa propozycja, jednak nie dla każdego. Przyszły posiadacz „dwójki” musi zaakceptować wysoką cenę zakupu i surowe wnętrze. Będzie mógł się jednak cieszyć oryginalnym, trwałym i niezwykle przyjemnym w prowadzeniu samochodem.

Polecane wersje silnikowe

Benzynowa 1.5: Mazda 2 ma świetnie zestrojone zawieszenie oraz precyzyjny i komunikatywny układ kierowniczy. Aby naprawdę cieszyć się jazdą, a przy okazji w pełni wykorzystać potencjał podwozia, warto szukać najmocniejszej wersji 1.5. Jest trudniejsza do znalezienia i droższa od 1.3, ale kto nosi się z zamiarem zakupu Mazdy, zwykle akceptuje wyższy rachunek za auto. Mazda 2 ze 103-konną jednostką 1.5 MZR osiąga "setkę" w 10,4 s, paląc średnio 7 l/100km - litr więcej od 1.3 MZR.

Zalety:
+ Świetnie zestrojony układ jezdny
+ Przestronne i nieźle wyposażone wnętrze
+ Niska awaryjność

Wady:
- Dyskusyjna uroda wnętrza
- Mały bagażnik
- Wysoki koszt zakupu

Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 130-300 zł
Tarcze i klocki (przód): 260-800 zł
Sprzęgło (komplet): 300-1000 zł

Przykładowe ceny ofertowe:
1.3 MZR, 2008 r., 65000 km, 19 tys. zł
1.5 MZR, 2008 r., 113000 km, 25 tys. zł
1.4 MZ-CD, 2008 r., 85000 km, 28 tys. zł
1.3 MZR, 2009 r., 37000 km, 29 tys. zł

Dodano: 10 lat temu,
autor: Łukasz Szewczyk
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .