Czy warto kupić: używane Suzuki Grand Vitara (od 1997 do 2005)

Przestronny i trwały samochód za rozsądne pieniądze, który sprawdzi się na każdej drodze i nie drży na myśl o wyprawach w lekki teren. Żeby nie było za różowo, wspomnijmy o przeciętnych właściwościach jezdnych, sporym zużyciu paliwa oraz surowym wnętrzu. Czy warto kupić używane Suzuki Grand Vitara?

Suzuki od lat oferuje samochody z napędem na cztery koła. Kiedy wiele koncernów projektowało i rozpoczynało produkcję SUV-ów, Suzuki przedstawiło drugą generację Vitary – samochodu na każdą drogę. Grand Vitara, bo tak nazwano następcę Vitary z lat 1988-1998, wypełnia lukę między SUV-ami oraz terenówkami z prawdziwego zdarzenia. Karoseria Grand Vitary została wsparta na ramie, tylna oś jest sztywna, a w układzie przeniesienia napędu nie zabrakło reduktora.

Pierwsza generacja Grand Vitary nie jest propozycją dla osób szukających wyjątkowo komfortowego, oszczędnego czy świetnie prowadzącego się samochodu. Z zakupu będą natomiast zadowoleni kierowcy, którzy poszukują uniwersalnego i trwałego auta za rozsądne pieniądze. Grand Vitarę można polecić także amatorom wypraw w lżejszy teren. Ramowa konstrukcja oraz sztywny napęd na wszystkie koła to solidne i trwałe rozwiązania, a kilka inwestycji potrafi wydatnie zwiększyć terenową dzielność Vitary.

Polecane wersje silnikowe

Benzynowa 2.0: Dwulitrowa „benzyna” jest popularnym silnikiem na rynku wtórnym. Nic dziwnego. To trwały motor, który zapewnia wystarczające osiągi przy umiarkowanym zużyciu paliwa. W cyklu mieszanym silnik domaga się niecałych 11 l/100km. Grand Vitary z silnikami V6 jeżdżą sprawniej, ale za pokonanie każdych 100 km żądają 1,5 l więcej. Czy warto dopłacać? Zapotrzebowanie na paliwo sprawiło, że większość oferowanych na rynku wtórnym Grand Vitar posiada instalacje LPG. Motory o niewysilonej konstrukcji oraz z łańcuchowym napędem rozrządu zapewniają lata bezproblemowej eksploatacji. Zarówno kierowcy, jak i mechanicy sugerują, że zasilana benzyną Grand Vitara będzie lepszym wyborem od turbodiesla.

Wysokoprężna 180 CDI: Wszystkie turbodiesle domagają się ok. 8 l/100km. Za bardziej trwały uchodzi 87-konny silnik, który był oferowany do 2000 roku. Później pod maskę Grand Vitary trafiły francuskie turbodiesle z systemem Common Rail. Ich najsłabszym punktem są wrażliwe na jakość paliwa wtryskiwacze. Brak dwumasowego koła zamachowego czy filtra cząstek stałych sprawia, że koszty serwisowe są relatywnie niskie.

Zalety:
+ Korzystny stosunek ceny do jakości
+ Ponadprzeciętna dzielność w terenie
+ Trwałość kluczowych podzespołów

Wady:
- Przeciętne właściwości jezdne
- Spartańskie wnętrze
- Ograniczony komfort jazdy

Bezpieczeństwo:
Wynik testu EuroNCAP: 3/5 (badanie w 2002 r.)

Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 220-400 zł
Tarcze i klocki (przód): 250-400 zł
Sprzęgło (komplet): 500-1200 zł

Przykładowe ceny ofertowe:
2.0 TD, 2000 r., 367000 km, 13 tys. zł
2.7 V6, 2002 r., 212000 km, 15 tys. zł
2.0 TD, 2002 r., 192000 km, 19 tys. zł
2.0 16V, 2004 r., 216000 km, 23 tys. zł

Dodano: 10 lat temu,
autor: Łukasz Szewczyk,
zdjęcia: Norbert Szwarc
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .