Jeep Grand Cherokee WJ - lepsze frytki czy ziemniaki?

Amerykanie są niesamowici. W fastfoodach są w stanie dojrzeć witaminy, na ich drogach spokojnie mógłby wylądować Airbus A380, a domy mieszkalne potrafią postawić w kilka dni. I to często bez użycia cegieł - bo wystarczą im ściany z "tektury". Koncepcja samochodu też jest inna niż w Europe. Jaki jest Jeep Grand Cherokee WJ?

Gdy tylko wsiadłem do samochodu i odpaliłem 4.7-litrowe monstrum, to poczułem się jak w klatce z lwem. Od samego ryku z układu wydechowego aż mi ciśnienie skoczyło, ale szybko okazało się, że motor tak naprawdę jest jak smok ze Shreka – straszny na zewnątrz i potulny w środku. Auto słychać na pół osiedla podczas przyspieszania, ale do osiągów BMW X5 M mu bardzo daleko. Z takiej pojemności zaklętej w ośmiu cylindrach można wycisnąć znacznie więcej, niż 220-258KM, co nie zmienia faktu, że jak na terenówkę auto jest całkiem zrywne. Na wolnych obrotach motor wydaje z siebie przyjemne dudnienie, które czuć w plecach. Na wysokich ryczy jednak w niebo głosy i Bogu dzięki, że nikt nie wpadł na pomysł, by wygłuszyć kabinę ile się da – ten dźwięk uzależnia. Sam motor błyskawicznie reaguje na ruchy prawej stopy. Wystarczy lekko musnąć pedał, żeby silnik wciągnął wiadro paliwa i brutalnie zareagował – w przeciwieństwie do automatycznej przekładni. Ona na wszystko ma czas i gdy silnik wkręci się gwałtownie na obroty i ryczy w oczekiwaniu na wyższy bieg, to skrzynia zaczyna się zastanawiać, czy wysiłek włożony w zmianę przełożenia w ogóle jej się opłaci? Po czym błyskotliwe stwierdza, że jak najbardziej tak! Tylko, że widlasty potwór zdąża w tym czasie wypić ćwierć baku paliwa. Stara szkoła konstruowania silników i skrzyń sprawia jednak, że mimo iż są mało wydajne, to zachwycają swoją trwałością. I w przypadku Grand Cherokee na długowieczność tych elementów można śmiało liczyć.

W codziennym życiu przydaje się otwierana szyba w tylnej klapie, wysokie zawieszenie do pokonywania krawężników i świetna widoczność dookoła. Nawet czujniki parkowania nie są konieczne. Na długich podróżach zachwycą miękkie i wygodne fotele, a cała deska rozdzielcza, choć nieco tandetna oraz kiczowata – została zaprojektowana dość przejrzyście. Większością funkcji i tak steruje się z pozycji multimedialnej kierownicy i manetek. Z kolei na drodze Jeep jest po prostu miękki. Większość nierówności nie czuć, co najwyżej nadwozie pokolebie się trochę w różne strony. I o ile przy niedużych prędkościach Grand Cherokee jeździ się całkiem przyjemnie, to po wyjechaniu na autostradę zacząłem się zastanawiać, czy czasem nie zamówić sobie przez Internet różańca. Każda zmiana pasa przy 140km/h to przygoda pokroju skoku ze spadochronem. Auto najlepiej radzi sobie na bulwarze i faktycznie wtedy człowiek najlepiej się w nim czuje. Niewielka prędkość, głęboki bulgot silnika i podziwianie widoków dookoła – bajka.

Jeep Grand Cherokee w niczym nie przypomina europejskich samochodów. Tak bardzo jak nasz schabowy z ziemniakami różni się od frytek z nieśmiertelnym burgerem, tak i ta amerykańska terenówka serwuje swój unikatowy klimat. I to jest w niej właśnie najpiękniejsze. Nie każdy lubi ziemniaki, ale znajdzie się i wielu przeciwników frytek, jednak do klasycznego V8, atrapy chłodnicy z 7-otworami i spoglądania na innych kierowców z góry całkiem szybko można się przekonać.

Niniejszy artykuł powstał dzięki uprzejmości firmy TopCar, która użyczyła auto ze swojej aktualnej oferty do testu i sesji zdjęciowej
http://topcarwroclaw.otomoto.pl/
ul. Królewiecka 70
54-117 Wrocław
e-mail: top-car@neo.pl
tel: 71 799 85 00

Dodano: 10 lat temu,
autor: Michał Rogoziński,
zdjęcia: Michał Rogoziński
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .