Samochód dla studenta - Skoda Felicia (1994-2001)

Na początku lat 80. XX wieku inżynierowie Skody rozpoczęli projektowanie samochodu, który miał grubą linią odciąć się od przestarzałych, tylnonapędowych sedanów. W 1988 roku na rynek trafił model Favorit - jeden z najnowocześniejszych samochodów produkowanych w bloku wschodnim. Gruntownie zmodernizowana wersja samochodu, czyli Felicia, zadebiutowała w 1994 roku. Obecnie jest to jedno z najpopularniejszych małych aut na ryku wtórnym.

Przed laty czeski hatchback był jednym z najtańszych pojazdów na rynku. W Polsce cieszył się ogromnym wzięciem. Po Felicie ustawiały się długie kolejki. Zdecydowana większość klientów decydowała się na zakup samochodów z podstawowym silnikiem 1.3. O ile ich dynamikę można zaakceptować nawet dzisiaj, tak ubogie wyposażenie może być trudne do przełknięcia.

Zainteresowani nabyciem Felicii z dwoma poduszkami powietrznymi, systemem ABS oraz klimatyzacją powinni szukać wśród samochodów wyprodukowanych po faceliftingu, który przeprowadzono w 1998 roku. Zmieniono wówczas maskę i atrapę chłodnicy, upodabniając Felicię do większej Octavii. Przy okazji Skoda poprawiła materiały wykończeniowe, a na rynek zaczęły trafiać limitowane wersje specjalne ze wzbogaconym wyposażeniem.

Skoda Felicia była dostępna jako pięciodrzwiowy hatchback, kombi z niezbyt zgrabnie doklejonym przedziałem bagażowym oraz pickup, który na niektórych rynkach występował pod nazwą Volkswagen Caddy Pick Up. Pod względem technicznym wszystkie wersje nadwoziowe są niemal identyczne.

We wnętrzu Felicii nie brakuje miejsca. Spore są też bagażniki. Do hatchbacka uda się zapakować 272/976 litrów, natomiast kombi potrafi pochłonąć 447/1366 litrów. To wyniki, jakich nie powstydziłby się nawet samochody kompaktowe z końca lat 90. XX wieku, od których Felicia jest o rozmiar mniejsza.

Paleta jednostek napędowych nie była bogata. Skoda proponowała do Felicii benzynowe silniki 1.3 (54 i 68 KM) i 1.6 (75 KM) oraz wysokoprężny 1.9 (64 KM). Kto chciałby podróżować oszczędnie, powinien poszukać najrzadziej spotykanego, a zarazem wysoko cenionego przez sprzedających diesla. Sprawdzony silnik Volkswagena zużywa w cyklu mieszanym ok. 6 l/100km.

W przypadku silników 1.3 i 1.6 zapotrzebowanie na paliwo jest zbliżone - w cyklu mieszanym zużywają 7-8 l/100km. Niestety obie jednostki lubią „wypić” blisko 10 l/100km w trakcie jazdy w cyklu miejskiej. Wielu posiadaczy Felicii rozwiązało problem, montując do samochodu instalację gazową, z którymi proste i niewysilone silniki dobrze współpracują.

Zawieszenie Felicii składa się z niezależnych wahaczy z przodu oraz belki skrętnej z tyłu. Podwozie powinno wytrzymać bez remontów przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy kilometrów jazdy po polskich drogach. Niezbyt sztywne nastawy zawieszenia gwarantują w miarę wysoki komfort podróżowania. Jest to niestety okupione właściwościami jezdnymi. Skoda wyraźnie przechyla się na zakrętach, a układ kierowniczy - w wielu egzemplarzach pozbawiony wspomagania – dostarcza mizernej ilości informacji o poczynaniach przednich kół.

Podczas dłuższych podróży kierowcy i pasażerom będzie najbardziej doskwierał wysoki poziom hałasu. Ze względu na niewielkie wartości momentu obrotowego jazda w górzystym terenie oraz manewry wyprzedzania zazwyczaj wiążą się z koniecznością sięgnięcia do mało precyzyjnego lewarka zmiany biegów.

Niepodważalnym atutem Felicii są natomiast koszty utrzymania. Z racji prostej konstrukcji z większością napraw powinien poradzić sobie nawet przeciętnie utalentowany majsterkowicz. W przypadku wizyty w warsztacie nie trzeba obawiać się słonego rachunku. Duża dostępność zamienników pozwala na utrzymanie Felicii w dobrej kondycji „za drobne”. Dosłownie! Wiele nowych części kosztuje mniej od używanych podzespołów do samochodów innych marek. Co równie ważne, oryginalne części z ASO również nie należą do drogich.

Kupując Felicię należy zwrócić przede wszystkim na korozję, która z biegiem czasu coraz intensywniej trawi pokrywy bagażników, błotniki i krawędzie drzwi. Niestety problem dotyczy nawet bezwypadkowych pojazdów. Walka z rdzą może okazać się znacznie bardziej kosztowna od usuwania pozostałych usterek. Najwięcej problemów może przysporzyć korozja podszybia. Przedostająca się w jej następstwie woda do wnętrza może prowadzić do zawilgocenia tapicerki oraz fragmentów instalacji elektrycznej.

Zainteresowani zakupem Felicii powinni przygotować się również na szerokie spektrum możliwych awarii – od defektów centralnego zamka począwszy, poprzez problemy z układem zapłonowym i zużyte synchronizatory w skrzyniach biegów, na rdzewiejącym wydechu i wybitych mocowaniach silników skończywszy. Użytkownicy samochodu często skarżą się również na skrzypiące tworzywa wykończeniowe we wnętrzu, awarie regulatora napięcia, nierówną pracę silników oraz konieczność częstego serwisowania rozrządu, co dotyczy nawet silnika 1.3 z rozrządem napędzanym łańcuchem.

Skoda Felicia nie jest pozbawiona wad. Sporo z nich dostała w spadku po starszym modelu Favorit – w tym przeciętną jakość wykonania, ubogie wyposażenie i skromną liczbę elementów wpływających na bezpieczeństwo. Produkt naszych południowych sąsiadów ma jednak sporo zalet. Jest bardzo tani w zakupie i późniejszym utrzymaniu. Czyni to z Felicii ciekawą propozycję dla osób poszukujących pierwszego samochodu, auta za naprawdę niewielkie pieniądze lub pojazdu, który będzie służył wyłącznie przemieszczaniu się z punktu A do punktu B.

Polecane wersje silnikowe:

Benzynowa - 1.6: Sprawdzony silnik Volkswagena nie zapewnia wgniatającej w fotele dynamiki, co rekompensuje w miarę dobrą elastycznością oraz niskimi kosztami eksploatacji. Sam silnik jest praktycznie niezniszczalny, ale zdarzają się awarie osprzętu. Co ważne, wyposażenie Felicii 1.6 w instalację LPG nie stanowi większego problemu.

Wysokoprężna - 1.9D: Jedyny diesel pod maską Felicii jest sprawdzonym motorem VW. To prosta, solidna i trwała konstrukcja. Skoda z wolnossącą jednostką nie jeździ szybko, co rekompensuje niskie spalanie.

Zalety:
+ Niska cena zakupu
+ Szansa na znalezienie auta z pierwszej ręki i polskiego salonu
+ Koszty serwisowania oraz części zamiennych

Wady:
- Ograniczona trwałość
- Ubogie wyposażenie
- Właściwości jezdne

Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 50-130 zł
Tarcze i klocki (przód): 100-200 zł
Sprzęgło (komplet): 120-250 zł

Przykładowe ceny ofertowe:
1.3, 1996 r., 24100 km, 1,4 tys. zł
1.6, 2000 r., 140000 km, 4 tys. zł
1.9 D, 2000 r., 170000 km, 5,3 tys. zł


Autorem zdjęć jest Damianreal11, użytkownik Skody Felicii

Dodano: 12 lat temu,
autor: Łukasz Szewczyk
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .