Choć we współczesnych autach można znaleźć już kierownice, które mają inny kształt, to jednak przyzwyczailiśmy się do tego, że przed kierowcą znajduje się koło kierownicy. BMW pokazało jednak, że w przyszłości może się to zmienić, podając dość mocne argumenty.
BMW iNEXT to zapowiedź pierwszego bawarskiego modelu, w którym kierowca nie musi już prowadzić samochodu, choć będzie mógł w każdej chwili przejąć dowodzenie. Do tego celu będzie mu służyć jednak zupełnie nowa kierownica.
Jej wieloboczny kształt to, zdaniem projektantów niemieckiego koncernu, doskonałe rozwiązanie przy przechodzeniu z wysoko zautomatyzowanej jazdy do aktywnego prowadzenia. Pierwszy zautonomizowany model BMW ma być produkowany od 2021 r.
Obręcz kierownicy jest spłaszczona u dołu i u góry, co akurat jest już dość popularnym rozwiązaniem, a zaokrąglone narożniki po bokach zapewniają komfortowe oparcie dla dłoni. Zalety takiego kształtu kierownicy są widoczne przy przechodzeniu z trybu zautomatyzowanej jazdy na manualny, gdy kierowca musi szybko przejąć całkowitą kontrolę nad samochodem. W porównaniu z okrągłą kierownicą ułatwia to m.in. rozpoznanie kąta skrętu kół na podstawie pozycji kierownicy. Przejmując prowadzenie, kierowca może natychmiast określić – wizualnie i na dotyk – aktualny kąt skrętu oraz bezpiecznie kontynuować obrany kurs.
Kolejną nowinką technologiczną są włókna optyczne, które wbudowane w boki kierownicy informują kierowcę za pośrednictwem kolorowych sygnałów o dostępności wysoko zautomatyzowanych funkcji jazdy, a także wskazują konieczność przejęcia prowadzenia. Wielokątny kształt kierownicy ma również ergonomiczne zalety. Spłaszczenie dolnej części zapewnia większy komfort wsiadania i wysiadania. Zwiększa również swobodę ruchów na długich dystansach, umożliwiając kierowcy zginanie zarówno, jak i prawej nogi.
Jej kształt poprawia także widoczność deski rozdzielczej z nowym zakrzywionym ekranem. Zarówno pozycja, jak i kształt kierownicy zapewniają więc optymalną czytelność wskazań na panelu z najważniejszymi parametrami jazdy.