Wymiana filtra paliwa w silnikach benzynowych nie stwarza na ogół poważniejszych kłopotów: motor po takiej operacji "odpala" prawidłowo i zachowuje stabilne obroty. Inaczej może być w przypadku wymiany filtrów oleju napędowego w jednostkach wysokoprężnych i to zarówno z mechanicznymi układami wtryskowymi, jak i z systemem common rail. Czasami bowiem już po dokonanej operacji, pojawiają się kłopoty z rozruchem Diesla lub ten ostatni dławi się, bądź gaśnie w czasie jazdy.
W jednostkach wysokoprężnych stosowane są różne rodzaje filtrów oleju napędowego: najczęściej montuje się tzw. puszkowe i z wkładami filtracyjnymi. Fachowcy zalecają, aby wymieniać je właśnie teraz, czyli przed nastaniem sezonu zimowego. W przypadku tzw. filtrów puszkowych należy zastępować je nowymi. Natomiast w filtrach wyposażonych we wkłady filtracyjne wymienia się te ostatnie, uprzednio dokładne oczyszczając obudowy filtrów, jak i gniazda, w których są montowane. Należy również starannie skontrolować przewody paliwowe, w tym również tzw. powrotny, którego zadaniem jest odprowadzanie nadmiaru paliwa do zbiornika. Uwaga! Przy każdorazowej wymianie filtra, należy na nie zakładać wyłącznie nowe opaski zaciskowe. Przy podjęciu decyzji o wymianie filtra oleju napędowego na nowy, konieczne jest odpowiednie jego dopasowanie – do zasilania wyłącznie ON lub także biodieslem. Musi się to odbywać zgodnie z zaleceniami producenta samochodu i przy użyciu katalogu części (najlepiej renomowanych wytwórców). Warsztatowcy dopuszczają również stosowanie zamienników pod warunkiem, iż ich właściwości będą stuprocentowo zgodne z oryginałem.
Po każdorazowej wymianie filtra paliwa w dieslu, należy starannie odpowietrzyć instalację paliwową pojazdu. Procedura ta jest odmienna w różnych typach jednostek wysokoprężnych. W silnikach z elektryczną pompą paliwa, należy w tym celu kilkakrotnie włączyć i wyłączyć zapłon. Znacznie bardziej pracochłonne jest odpowietrzanie instalacji paliwowej w dieslach wyposażonych w ręczną pompę. W tym przypadku należy przy jej użyciu napełniać cały układ do momentu, kiedy zamiast paliwa będzie pompowane powietrze. Jeszcze inaczej następuje odpowietrzanie w starszych typach jednostek wysokoprężnych, w których filtr oleju napędowego został umieszczony przed mechaniczną pompą zasilającą. Dzięki takiemu układowi, instalacja paliwowa odpowietrza się sama ... tyle, że w teorii. W praktyce, na skutek zużycia pompy, nie jest ona w stanie właściwie przepompować oleju napędowego. Dlatego też przed pierwszym uruchomieniem bardziej wiekowego diesla po wymianie filtra paliwa, zaleca się zalanie go czystym olejem napędowym.
Czasami jednak, pomimo starannie dobranego filtra oleju napędowego i prawidłowego odpowietrzenia instalacji paliwowej, silnik „odpala” dopiero po kilkunastu sekundach lub w ogóle nie udaje się go uruchomić. W innych przypadkach gaśnie on w czasie jazdy lub samoczynnie przechodzi w tryb awaryjny. Co się dzieje, czy winę za ten stan rzeczy ponosi dopiero co wymieniony filtr? Odpowiedź jest negatywna, a niepożądanych przyczyn należy szukać gdzie indziej. W niektórych przypadkach bowiem, wymienione powyżej problemy z silnikiem mogą wynikać np. z zatarcia się pompy wysokiego ciśnienia (w dieslach z systemem common rail). W wielu przypadkach przyczynia się do tego holowanie niesprawnego pojazdu, a uszkodzenie pompy skutkuje zazwyczaj poważnym (i kosztownym w usunięciu) zanieczyszczeniem całego układu paliwowego. Inną przyczynę pojawiających się problemów z uruchomieniem diesla, może również stanowić obecność wody w filtrze oleju napędowego. Dzieje się tak, ponieważ ten ostatni spełnia także funkcję odstojnika wody, uniemożliwiając przedostanie się wilgoci do precyzyjnego układu wtryskowego i zniszczenia pompy wtryskowej i wtryskiwaczy. Dlatego też fachowcy zalecają, aby w pojazdach wyposażonych w separator wody lub filtr z separatorem, spuszczać wodę z osadnika separatora. Jak często? W lecie wystarczy raz w tygodniu, w zimie zaś operacja ta powinna być wykonywana nawet codziennie.