Nasz serwis internetowy oraz podmioty z nim współpracujące takie jak reklamodawcy, firmy badające rynek, dostawcy usług oraz treści, korzystają z plików Cookies zapisywanych na Twoim urządzeniu w celach identyfikacyjnych, reklamowych oraz statystycznych. Dzięki temu możemy między innymi dostosować wygląd strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies. Instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek znajdziesz tutaj: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera i Safari. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie przez nas mechanizmu Cookies, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityka prywatności.
Kliknij aby zamknąć
Gorące tematy:

Historia motoryzacji

Kiedy Europa była malutka - wystawa mikrosamochodów w Szczecinie

autor: Łukasz Szewczyk, kategoria: Historia motoryzacji
Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie przygotowało niespodziankę dla miłośników starej motoryzacji. Od 22 września br. do 24 marca 2013 roku w halach muzeum będą prezentowane mikrosamochody z lat 50. i 60. XX wieku.
Kiedy Europa była malutka - wystawa mikrosamochodów w Szczecinie

Na wystawie w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie znajdzie się 11 małych aut z Polski, Czech i Niemiec. Cztery są własnością muzeum. Resztę wypożyczono z Niemieckiego Muzeum Techniki w Berlinie i od warszawskiego kolekcjonera, Wojciecha Babika.

W latach 50. i 60. XX wieku Amerykanie kupowali coraz większe samochody z ogromnymi silnikami. Z kolei zniszczona podczas drugiej wojny światowej Europa oszczędzała na wszystkim. Także na autach.

Wiele osób mogło pozwolić sobie wyłącznie na zakup motocykla. Mikrosamochód był luksusem. Niewielkie auta zdobyły popularność w latach 50. i 60. XX wieku.

Okazały się ostatnią deską ratunku dla wielu zakładów lotniczych w Niemczech, które po wojnie nie mogły produkować samolotów bojowych, przez co znalazły się na skraju upadku. Zamiast skrzydlatych Dornierów, Heinkli, Messerschmittów z hal wyjeżdżały malutkie samochodziki o tych samych nazwach.

Mikrosamochody były dotowane przez państwo, jako pojazdy dla inwalidów. A tych po wojnie nie brakowało. Także Anglikom opłacało się jeździć małymi autami - pojazdy na trzech kołach były obłożone niższym podatkiem drogowym.

Szczecińskie Muzeum Techniki i Komunikacji znajduje się przy ulicy Niemierzyńskiej 18A. Jest czynne od wtorku do niedzieli. Ulgowy bilet wstępu kosztuje 5 zł, normalny - 10 zł, a rodzinny – 24 zł.

fot.: Muzeum Techniki w Szczecinie, Niemieckie Muzeum Techniki w Berlinie