Zgłoś sugestię Żarówka
Kliknij aby zamknąć

Niecodzienna moc na co dzień

Tesla - Publikacje i artykuły motoryzacyjne

Wybierz
markę
Na skróty:
Pokaż

Historia motoryzacji - Tesla

Kto pierwszy to wynalazł? - 2

29-12-2010, autor motochudy.com
Ile razy jadąc samochodem zastanawiałeś się, kto pierwszy wynalazł system ABS lub poduszkę powietrzną? Dzisiejsze samochody wręcz nafaszerowane są najróżniejszymi rozwiązaniami mającymi na celu uprzyjemnić nam jazdę lub poprawić nasze bezpieczeństwo.

Niektóre z nich często kojarzą nam się z konkretna marką samochodu. Przykładem może być napęd na cztery koła. Czy rzeczywiście system ten wynalazło Audi oznaczając je Quattro a może Subaru? Odpowiedź wcale nie jest taka oczywista. Przyjrzyjmy się zatem kilku znanym z naszych samochodów rozwiązaniom i spróbujmy wyjaśnić, kto pierwszy na świecie potrafił wpaść na tak oczywisty a zarazem genialny pomysł.

Bezpośredni wtrysk paliwa

Niemiecka myśl technologiczna często kojarzy się z solidnością i innowacyjnością. Od dawna utarło się, że piękny Mercedes 300SL jest pierwszym samochodem, w którym zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa. Owszem jednak wszystko zaczęło się... W historii istniały firmy, które swa pomysłowością wybiegały daleko bardziej do przodu. Do jednej z nich należał Gutbrod. Dziś niezbyt osławiona firma produkująca maszyny, samochody i motocykle w 1951 roku wypuściła na rynek niewielki samochód Gutbrod Superior, który jako pierwszy wyposażono we wtrysk paliwa. Hans Scherenberg, kierownik projektu zmienił pracodawcę na firmę Mercedes i w ten sposób wtrysk prędko trafił do modelu 300 SL.

Turbosprężarka w samochodzie

Turbosprężarka to urządzenie, które wywołuje niemało emocji wśród kierowców na całym świecie. Jej historia w Europie zyskała na znaczeniu dzięki modelom BMW 2002 Turbo z roku 1973 oraz Porsche 911 Turbo wyprodukowanego rok później. Poza Europą natomiast wynalazek ten trafił pod maskę seryjnie produkowanego Oldsmobile z silnikiem JetFire i to już w roku 1961.

System ABS

W poprzedniej części pisaliśmy o wspaniałym, brytyjskim modelu Jensen FF, w którym po raz pierwszy seryjnie zastosowano napęd na wszystkie koła. Samochód ten był wyjątkowy pod jeszcze innym względem. To właśnie w tym modelu produkowanym od 1966 roku po raz pierwszy zastosowano system ABS kontrolujący tylne koła pojazdu. Co ciekawe system ten był zakupiony od znanej firmy Dunlop.

Poduszka powietrzna

W 1960 roku na całym świecie mocno wzrosła liczba śmiertelnych wypadków na drogach. Dlatego już w 1967 roku zaczęto prace na pierwszą poduszką powietrzną w firmie Mercedes – Benz. W tym samym czasie badania prowadzono w Stanach Zjednoczonych. Ministerstwa USA w porozumieniu zażądały by od 1973 roku poduszki trafiły do seryjnej produkcji. Niestety, działały tak zawodnie, że w 1976 roku zaprzestano ich montowania. Europa poszła jednak dalej i od 1980 roku Airbagi pojawiły się w seryjnych autach a do USA przepis o obowiązku ich montowania powrócił dopiero w 1993 roku.

W kolejnych artykułach przedstawimy historię innych, innowacyjnych rozwiązań, które uprzyjemniają nam codzienną jazdę.

Tesla - galeria

Komentarze kierowców (3 komentarze)
~brix
0
|
0

Pakują w tej chwile tyle różnych systemów wspomagających, że standardowe szyny CAN nie dają rady i trzeba stosować wydajniejsze rozwiązania.
"http://www.informacje.maxiauto.pl/Volkswagen/volkswagen_touareg_systemy_wspomagajace,,2435.html

"Ze względu na dużą objętość danych Volkswagen zastosował w nowym Touaregu tak zwaną magistralę FlexRay, która pozwala na uzyskanie kompleksowego połączenia poszczególnych systemów. Prędkość transmisji danych FlexRay wynosi 10 Mb/s, podczas gdy konwencjonalna magistrala CAN uzyskiwała prędkość 500 kb/s, czyli jedną dwudziestą prędkości FlexRay."

31.12.2010 10:41:12 | napisz odpowiedź
~paweldejko
0
|
0

Dokładnie. Albo zderzak Łągiewki. Słyszałem o nim jeszcze chyba w latach 90-tych ubiegłego wieku. I co? I nic. Rewolucyjny wynalazek Polaka, który chowany jest po szufladach. Dopiero niedawno coś ruszyło, ale myślę, że i tak nic z tego nie wyjdzie. Najwyżej Pan Ł będzie miał tajemniczy wypadek samochodowy, bo jakoś nie wyobrażam sobie żeby koncerny samochodowe dopuściły/zdecydowały się na montowanie czegoś, co w razie wypadku nie spowoduje znacznego uszkodzenia pojazdu i konieczności zakupu nowego.

Podobnie jest z alternatywnymi napędami w przypadku których patenty, albo jeszcze prototypy są odkupywane przez koncerny naftowe i głęboko "zakopywane".

Co nie zmienia faktu, że w czymś pierwszy raz użyte będą i wtedy zostanie to odnotowane. Inna sprawa, że nie zawsze zapamiętany jest faktyczny wynalazca, tylko ten, któremu udało się to wprowadzić na rynek.

30.12.2010 14:50:48 | napisz odpowiedź
~inż
0
|
0

Co to za różnica? historia zna wiele przypadków gdy ktoś coś wynalazł ale nie potrafił tego dopracować i rozpowszechnić. Przykład - Fiat i jego bezpośredni wtrysk paliwa w dieslach. Patent z roku 1985, pierwsze auto z tzw. tdi - Fiat Croma z 1986 roku. A kiedy te silniki zaczęły robić karierę? od wczesnych lat 90-tych kiedy zabrał się za to Volkswagen i Audi

30.12.2010 06:55:30 | napisz odpowiedź