Są samochody, które cierpią z powodu łatki poprzedniej, nieudanej generacji. Druga Laguna to "królowa lawet", ale w Renault Lagunie III nie ma po tym śladu. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie.
Renault Laguna weszła na rynek w 2007 roku i nie miała łatwego życia. Jej poprzedniczka już wtedy słynęła z awaryjności, a teraz, na rynku aut używanych, niewiele osób już się nią interesuje - choćby przez krążącą opinię.
Trzecia generacja to jednak dobry sposób na posiadanie oryginalnego, francuskiego auta klasy średniej, które w dodatku zrywa z mitem poprzedniczki. Laguna III okazuje się całkiem niezawodna. Znacznie zmienił się też jej charakter - w tej generacji zmieniono charakterystykę zawieszenia. Laguna w końcu zaczęła dobrze się prowadzić.
Renault Laguna III występowało w 3 wariantach:
Każdy z tych samochodów ma swój własny styl, ale szczególnie wpadają w oko smukłe linie coupe. Ten samochód nie ma się czego wstydzić przy innych samochodach tej klasy i w dodatku nie jest częstym widokiem na polskich drogach.
Laguna nie jest jednak idealna. Choć jest tania w naprawie, to wynika to z dość prostej konstrukcji. Tylne zawieszenie to na przykład belka skrętna, która jest raczej niepożądana w tym segmencie. Z drugiej strony, występowały też wersje z 4Control, czyli tylną skrętną osią. To rozwiązanie znacznie poprawia właściwości jezdne Laguny III. W wolnych manewrach tylna oś skręca się przeciwnie do skrętu kierownicą, zmniejszając promień skrętu. Podczas jazdy z większymi prędkościami, tylna oś skręca się w tę samą stronę, co przednie koła, przez co samochód stabilniej pokonuje zakręty. Najlepiej przejechać się egzemplarzem z 4Control - niektórym przeszkadza wrażenie pływającego tyłu.
Sporym plusem jest prosty projekt deski rozdzielczej i świetnie pracująca dźwignia manualnej skrzyni biegów. Chociaż miejsca jest wystarczająco dużo, to bagażniki są dość małe, jak na ten segment. Liftback mieści 450 l, kombi 508 l, a coupe 432 l.
Laguna III występowała z 8 silnikami w większej ilości wariantów mocy. Wszystkie są dość trwałe i tanie w naprawach, choć pod tym względem diesle wypadają nieco gorzej. To jednak zupełnie normalne i nie odstaje od ram narzuconych przez pozostałe modele w tej klasie.
Laguna występowała też z benzynowym silnikiem V6 3.5, choć tylko w wersji coupe. Pożądaną wersją są na pewno wersje GT stworzone z udziałem Renault Sport. Renault Laguna III to spore, ważące 1,5-tony auto, więc lepiej nie patrzeć na najsłabsze silniki i wybrać co najmniej 2-litrową benzynę lub silnik Diesla.
Silniki benzynowe:
Silniki Diesla:
Jak już wspomniałem, Laguna III nie jest awaryjna, a naprawy są w niej tanie, ale usterki nadal się zdarzają. W silniku 2.0 dCi, który jest następcą nieudanego 1,9 dCi, poprawiono już większość usterek. Raz na jakiś czas zdarzają się jednak egzemplarze z zatartym silnikiem z powodu zbyt dużego interwału wymiany oleju. Obawy można mieć też co do 1.5 dCi, ale naprawy nie są drogie. W benzynowym silniku 1.6 zdarzają się też awarie osprzętu.
W dieslach występują typowe dla nich problemy: zapychają się filtry DPF, zużywają się koła dwumasowe, psują niewłaściwie używane turbosprężarki. Nie trzeba się tego bać - w końcu w każdym dieslu w tym segmencie się z tym spotkamy.
Silniki 2.0 16V z instalacjami LPG miewają problemy z głowicami. Poza tym trafiają się usterki elektryki - elementów wyposażenia, karty Handsfree i elektronicznego hamulca postojowego. Szybciej zużywają się też przednie wahacze, które źle znoszą polskie drogi. Dobrze wypada zabezpieczenie antykorozyjne - problemy z rdzą są rzadkością.
Renault Laguna III ma dość aerodynamiczny kształt, ale zużycie paliwa jest na poziomie konkurencji - lub w przypadku silników Diesla wydaje się nawet nieco wyższe. Diesle zużywają średnio około 6-7 l/100 km, ale dotyczy to także tych mocniejszych. Silniki benzynowe potrzebują między 9 a 10 l/100 km. Wyjątkiem jest 3.5 V6, który spala 12 l/100 km.
Raporty spalania dla poszczególnych silników znajdziecie tutaj.
Renault Laguna III jest znacznie mniej popularna od konkurencji i w serwisach ogłoszeniowych znajdziemy zaledwie 600 ogłoszeń. Kombi stanowią ponad połowę ogłoszeń. Coupe to margines - zaledwie 7 proc. ofert.
Najdroższe są modele z końcówki produkcji - roczniki 2015 z niskimi przebiegami kosztują około 40 tys. zł. Dobrym sygnałem jest obecność na rynku egzemplarzy z przebiegami ponad 300 czy nawet ponad 400 tys. km - to potwierdza niezawodność modelu. Bardziej wyeksploatowane modele z początku produkcji kosztują nawet kilkanaście tysięcy złotych.
Raport średnich cen dla różnych wersji silnikowych znajdziecie tutaj.
Renault Laguna III to właściwie okazja. Przez nieudaną poprzedniczkę słabo się sprzedawała i szybko straciła na wartości. To jednak sprawia, że możemy kupić wygodny i nietypowy samochód za mniej, a w dodatku nie jest on wcale droższy w naprawie, niż konkurencja. Do zakupu zachęca też niska awaryjność modelu. Warto jednak postawić na mocniejsze wersje silnikowe.
Nietypowe samochody zdają się bardziej cieszyć kierowców. Średnia z prawie 400 ocen to 4,49, a więc aż o 7 proc. lepiej od średniej w segmencie. 93 proc. kierowców kupiłoby ten samochód ponownie, ale większość elementów ocenili też powyżej klasowej średniej.
W ocenach dobrze wypadają silniki, zawieszenie, przeniesienie napędu i karoseria. Problemy zdarzały się w układzie elektrycznym i hamulcowym.
Opinie pozytywnie zaskoczonych właścicieli możecie znaleźć tutaj.
Redaktor