Wszystkie modele

Produkowane

Fortwo

Starsze

Forfour Roadster
Opony
Części i akcesoria

Galerie

Smart Fortwo

Model należący do segmentu A, zaliczany też do wyodrębnionej w nim grupy mikrosamochodów. Jego produkcja rozpoczęła się w 1998 roku. Za jego pomysłodawcę uważa się Nicolasa Hayeka, szwajcarskiego producenta zegarków Swatch i jednego z twórców marki Smart. Fortwo to najmniejszy ze Smartów i jeden z najmniejszych seryjnie produkowanych aut na świecie. Jak sama nazwa wskazuje, może pomieścić dwie osoby. Początkowo nazywał się City Coupe, nazwa Fortwo obowiązuje od 2002 roku. Obecnie na rynku obecna jest druga generacja modelu.

Generacje Smart Fortwo

Fortwo II

„Sprytny”, „błyskotliwy” – oto, co w języku angielskim oznacza słowo „smart”. I trzeba przyznać, że przymiotniki te idealnie opisują charakter ForTwo – auta, które z wdziękiem wciśnie się w nawet najdrobniejszą lukę na parkingu. Zasługa w tym oczywiście mikroskopijnych wymiarów zewnętrznych – na długość Smart mierzy tyle, co Bentley Mulsanne… pozbawiony ponad połowy karoserii. Opisywany model nie grzeszy zresztą zarówno rozmiarami, jak i stylizacją – „pudełko” osadzone na czterech szeroko rozstawionych kółkach wygląda, oględnie mówiąc, pokracznie.

Jak sama nazwa wskazuje, ForTwo potrafi przewieźć zaledwie dwóch podróżnych. Niestety, nie będą mieli oni zbyt wygodnie – co prawda fotele zostały przyzwoicie wyprofilowane, a miejsca na nogi jest w zupełności wystarczająco, jednak wnętrze okazuje się bardzo wąskie, a wrażenie ciasnoty pogłębiają szyby znajdujące się tuż za kierownicą i tuż za oparciami foteli. Na pojemność bagażnika trudno narzekać, cieszyć może też łatwy dostęp do kufra – mniejsze przedmioty wrzucamy przez szybkę unoszoną do góry, te większe pakujemy opuszczając dolną burtę.

Wielbicielom, a raczej wielbicielkom „fikuśnych” kształtów spodobać powinna się tablica rozdzielcza niemieckiego „malucha”, tym bardziej, że ma ona przyjemną dla oka kolorystykę. Czytelność zegarów nie budzi zastrzeżeń, podobnie zresztą jak ergonomia obsługi. Powody do narzekań daje z pewnością jakość wykończenia – niby wszystko poskładano solidnie, jednak zastosowane plastiki rażą w oczy swoją tandetnością. Dobre przeszklenie małej kabiny gwarantuje prowadzącemu doskonałą widoczność.

Potężne wyrwy w jezdni, wystające studzienki, nierówne torowiska tramwajowe – jazda ulicami polskich miast do najwygodniejszych nie należy. Zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z autem o ponadprzeciętnie twardym zawieszeniu. I niestety tak skonstruowany jest właśnie Smart – sztywno zestrojony układ jezdny pozwala utrzymywać nadwozie w ryzach podczas pokonywania ostrych łuków, ale powoduje, że przejazd przez dziury to istna męka. Niebezpieczne okazuje się ponadto pokonywanie ośnieżonych dróg – w takich warunkach daje o sobie znać napęd na tył.

Małe auto = niska cena? Nie w przypadku ForTwo. To może wysoka cena = bogate wyposażenie? Niestety, to także nietrafiona równość. Nie dość, że opisywany model kosztuje, tyle co niezłe auto segmentu B, to jeszcze w jego standardowym wyposażeniu nie znajdziemy ani obrotomierza, ani komputera pokładowego, ani elektrycznie sterowanych szyb. Nie jest to więc oferta dla rozsądnych…

Fortwo I

ForTwo nie jest materiałem na konkurs piękności, ale z długością nieprzekraczającą 2,5 metra można nim zaparkować prostopadle tam, gdzie inne auta stoją równolegle do krawężnika. Niestety, skromne gabaryty zewnętrzne oznaczają skromną przestrzeń w środku - wewnątrz zmieszczą się tylko dwie osoby. Wrażenie ciasnoty potęguje bliskość szyb, choć akurat ta cecha szalenie poprawia widoczność. Czytelny i ergonomiczny kokpit wykonano z tanich materiałów, ale całość solidnie poskładano. Pochwała należy się także bagażnikowi - jest stosunkowo pojemny i łatwo dostępny.

Mimo braku wspomagania układu kierowniczego, manewrowanie Smartem ForTwo I to czysta przyjemność. O takowej możemy zapomnieć przy pokonywaniu dziur - sztywne zawieszenie dobitnie informuje o stanie pokonywanej nawierzchni. Z ubogiej gamy silnikowej najbardziej polecamy diesla 0.8 CDI, który jest elastyczny, rekordowo oszczędny i niezawodny. Jednostki benzynowe nie dość, że palą wyraźnie więcej, to nierzadko się przegrzewają, czego konsekwencją bywa nawet zatarcie silnika.

Sięgnięcie po egzemplarz w wersji wysokoprężnej nie gwarantuje niestety bezproblemowej jazdy - musimy liczyć się z usterkami skrzyni biegów, przedwcześnie zużywającym się zawieszeniem, awariami zamków, a także często przepalającymi się żarówkami. Na domiar złego, nietypowa konstrukcja samochodu znacząco utrudnia nawet najprostsze naprawy, ceny niektórych części są zaporowe, a wartość rynkowa modelu jest nieadekwatna do jego wielkości.

Komentarze redakcji

Powagosław: Ten maluch od pierwszego konceptu wyprzedzał swoją epokę. Dziś to dość snobistyczna, mało praktyczna, za to bardzo droga zabaweczka dla nielicznych. Zabaweczka, która podoba się wszystkim.
Luzacjusz: Prawdopodobnie pierwszy samochód w historii, który na żywo wygląda jak fotomontaż. Ale i tak nie wbija w asfalt. Za to na przykład zobaczyć w jednym takim wozie dwóch takich, co ukradli Księżyc... To by było bezcenne.

Silniki Smart Fortwo

Smart Fortwo II - jaki silnik wybrać?

Autko mikroskopijne, ale w tej generacji z lepszymi silnikami. Najmniejszy motor benzynowy ma 1 litr pojemności i 61KM. Taka moc to w sumie standard dla małych samochodów, w mieście poradzi sobie bardzo dobrze. Jeśli chodzi o jego pracę – słychać go w kabinie, bo w końcu jest zaraz za fotelami, ale jego dźwięk jest trochę ładniejszy, niż w poprzednim modelu i nawet całkiem ładny. Ciekawiej robi się już we wzmocnionych wersjach – 71-konnej i 84-konnej. Do około 100km/h naprawdę jadą całkiem nieźle. Diesel też się znajdzie w ofercie i jest jeszcze mniejszy – ma 0.8l i 45-54KM. Wiadomo – nie jeździ tak dobrze, jak „benzynówki”, ale spójrzcie na zużycie paliwa! Dzięki niemu nasza planeta wolniej ginie.

Publikacje o Smart Fortwo

Smart ForTwo - idiotyczny czy szałowy?
 
Nasz test Smart ForTwo – idiotyczny czy szałowy?

Pewnego dnia Swatch, producent zegarków, stwierdził, że prócz odliczania czasu chce też przewozić ludzi. Nie wiedział jak się za to zabrać, więc dogadał się z Mercedesem i wspólnie stworzyli stylowy mikrosamochód, który przypominał wózek inwalidzki. Ich miniaturowe auto doczekało się kolejnych wersji,...

Smart fortwo electric drive - pod napięciem
 
Nasz test Smart fortwo electric drive

Elektryczne silniki doskonale sprawdzają się w miejskich samochodach. Świetnie reagują na gaz, nie emitują spalin i bardzo cicho pracują. Jak w gąszczu miejskich ulic sprawdza się smart fortwo electric drive?

Czy warto kupić: używany smart fortwo (od 2007)

Świetna propozycja dla mieszkańców wielkich miast. Zwrotna i bajecznie łatwa w parkowaniu. Atutem niemieckiego malucha jest też ponadprzeciętna trwałość. Pachnące nowością egzemplarze były drogie, ale "używkę" dostaniemy za 20-25 tys. złotych. Czy warto kupić używanego smarta fortwo?

Smart - motoryzacyjny cud świata?

Jaki powinien być rasowy samochód sportowy? Silnik z tyłu - koniecznie. Do tego benzynowy i z turbosprężarką. Napęd oczywiście "na tył", bo bez tego nie ma zabawy. Wewnątrz? Dwa fotele, żeby autem mógł jechać tylko kierowca i jego "druga połówka", która "poleciała" na kasę....

Smart odmłodzony na jesień

Smart fortwo dla jednych jest obiektem kpin, dla innych - marzeń. Nie można jednak zaprzeczyć, że to małe, dynamiczne miejskie auto, które wciśnie się w każde miejsce parkingowe. Poza tym, mimo swoich mikrych rozmiarów, jest całkiem bezpieczny. Nic więc dziwnego, że również na naszych, polskich drogach...

Przeczytaj pozostałe artykuły o Smart Fortwo

Smart Fortwo na firmę

Sprawdź, ile możesz odliczyć podatku VAT

Porównaj liczbę punktów serwisowych z konkurencją

Sprawdź raty leasingu/kredytu

Policz, od jakiego przebiegu warto dopłacić do diesla

Społeczność kierowców Smart FortwoautoWcentrum - społeczność Smart Fortwo

najwyższe oktanyAuta - Smart Fortwo

Smart Fortwo Smark 52,38

Smart Fortwo 13 37,03

Smart Fortwo Smark;-) 73,18

Smart Fortwo Passion 46,49

Smart Fortwo 42,32

więcej aut

najaktywniejsiKierowcy - Smart Fortwo

Claude 30,09

makosz 30,19

Pleśniak 30,05

kajwis 30,13

rubat 30,17

jarecki30_de 30,10

CAPOMAN 30,08

więcej kierowców

najnowszeDzienniki pokładowe - Smart Fortwo

Wymiana tłumika + wymiana mocowania poduszki silnika
Wymiana tłumika + wymiana mocowania poduszki silnika Tak- jak to zwykle bywa w piątek trzynastego :) otrzymałem telefon od żony, że j...
Przeszczep silnika w Smarcie 600- stary vs nowy- MISSION COMPLETE :)
Przeszczep silnika w Smarcie 600- stary vs nowy- MISSION COMPLETE :) Tak- ci którzy posiadają lub posiadali smarta doskonale wiedzą, że średni przebi...
Wymiana oliwy, filtrów + mały bonus:)- SMART
Wymiana oliwy, filtrów + mały bonus:)- SMART Tak- niestety przychodzi taki dzień, kiedy trzeba się trochę zająć autem żony:) ...
więcej dzienników

Katalog nowych aut

Smart Fortwo

od 39 900 zł do 93 588

<
<

Dostępne silniki

Benzyna (61 - 102 KM): 1.0, 1.0 mhd

 

Diesel (54 KM): 0.8 CDI

Skrzynie biegów

automatyczna: 5-stopniowa

 

Katalog nowych aut Smart Fortwo
 

Najpopularniejsza wersja Smart Fortwo

Smart Fortwo 1.0 mhd 61KM - 2 drzwiowe coupe

Najważniejsze wyposażenie

Dostępne kolory

Pakiety dealerskie

Pakiet komfort/oświetlenie - 1 238
Pakiet wspomagający - 1 978
Pakiet audio - 2 797

Cena katalogowa

39 900

Zobacz ofertę Smart Fortwo 1.0 mhd 61KM - 2 drzwiowe coupe
 

Smart Fortwo najczęściej porównywane z:

Kia Picanto
1.0 (69 KM)
Fiat 500
1.2 (69 KM)
Volkswagen up!
1.0 MPI (75 KM)
 

Super okazje u dealerów

Demonstracyjny Suzuki Alto COMFORT 1.0 68 KM Demonstracyjny Suzuki Alto COMFORT 1.0 68 KM
Rocznik: 2013. Przebieg: 1 731 km. Silnik: 1.0 68KM, benzynowy.
Cena: 38 900 zł 29 900 zł
Zyskujesz: 9 000 zł Zobacz szczegóły »
Demonstracyjny Hyundai i10 COMFORT Demonstracyjny Hyundai i10 COMFORT
Rocznik: 2013. Silnik: 1.0 66KM, benzynowy.
Cena: 48 400 zł 42 900 zł
Zyskujesz: 5 500 zł Zobacz szczegóły »

Używane Smart Fortwo

Smart Fortwo
0.8 diesel 30 KM
47 000 km, 2005
12 000 PLN
Smart Fortwo
0.6 benzyna 40 KM
2001
7 277 PLN
Smart Fortwo
0.8 diesel 41 KM
217 000 km, 2000
7 700 PLN
Smart Fortwo
1.0 benzyna 55 KM
7 980 km, 2010
24 300 PLN

Ocena auta Smart Fortwo

Wybrane opinie

Smart Fortwo Coupe 0.7 (72 KM)

Auto jest bardzo proste w sterowaniu - obsłudze. Pewnie takie było założenie, że jeźdić będą nim nietechniczni (nawet moja żona prawie wszystko opanowała przez rok :-)). Ja wolałbym bardziej wypasiony zestaw wskaźników i przełączników. Najsilniejsze atuty to widoczność, łatwość parkowania, przestrzeń w środku, ciekawy automat (na korki - super!) i radocha. Słabe strony to - szalenie maluśki bagażniczek (140 l) (choć większe auta (fiaciki) też mają prawie taki sam!! = 180) i okropnie twarde zawieszenie. Jak się ktoś przesiada z większego wozu (a są inne?), to niemiło odczuwa dyskomfort. Ale coś za coś - bezpieczeństwo. WYdaje mi się, że karoseria będzie bardzo długowieczna - dużo plastików, a rama (chyba) jest znakomicie zabnezpeiczona przed korozją WIęc jeśłio ktoś go nei rozwali i nie zakatuje, będzie się nim dłuuugo cieszył, na co bardzo liczę.

dodał: Krzysztof Modzelewski kmodzele@friko6.onet.pl
Smart Fortwo Coupe 0.7 (72 KM)

idealne auto kiedy musimy miec auto dla max 2 osób na codzienne jeżdzenie po mieście ... markuje nim wszedzie zmieszczę sie wszędzie jak nie wzdłóż to w poprzek i jeszcze jedno co zauwazyłem policja opuszcza suszarkę jak jedzie smart przez 2 lata ani jednego mandatu za predkość... pomimo to, że przeginałem

dodał: silverss@wp.pl
Smart Fortwo Coupe 0.6 (50 KM)

zużycie paliwa o 1 l/100 km mniejsze od malucha, przy mocy 2,5 raza większej! Bezpieczeństwo równe klasie wyższej średniej ! Niezawodność najwyższa, wyposażenie świetne, kultura pracy - bez zarzutu, jedyny mankament - cena ok. 42 000 zł (nowy).

dodał: etamin@poczta.onet.pl
Smart Fortwo Coupe 0.6 (50 KM)

To auto było zawsze moim marzeniem.. Teraz je mam i nie zamienię na inne. Jedyne co mogę zrobić to kupić taki drugi do kolekcji, tym razem czterodrzwiowy jak tylko pojawi się w sprzedaży (na co z utęsknieniem czekam).

dodał: Martinez p.m.gda.pl@wp.pl
Smart Fortwo Coupe 1.0 (84 KM)

Bardzo sympatyczne, oryginalne autko dla ludzi, którzy chcieliby zerwać z monotonią życia codziennego i zainwestować w coś bardziej interesującego. Praktycznie bez istotnych wad, z dużymi możliwościami. Bezpieczne.

dodał: Boss

Galerie Smart Fortwo

Smart ForTwo CityFlame Smart fortwo electric drive - galeria redakcyjna Smart ForTwo II Coupe Facelifting Smart ForTwo WeSC Rinspeed Dock+Go Concept Smart ForTwo sharpred Smart Fortwo 2007 Smart ForTwo pearl grey Smart Fortwo II Cabrio Facelifting Smart ForTwo electric drive
Zobacz inne galerie Smart

Smart Fortwo

33 komentarze

31 dyskutujących

Ostatnie komentarze:

~jankes~jankes

cześci chciałbym dowiedziec sie ile weyciaga smart

~andrzej kowalski~andrzej kowalski

czesto czytam-remont silnika ok.100000km.wymiana lancucha rozrzadu ok.50000 dlaczego jaki jest powod?

~jaaaa :)~jaaaa :)

Do ~mexxmen30: kup 0,8 diesla to najleprzy smart spalaie w granicach 3,3 litra 3,6 litra na 100 km w trasie przy 130 km na godzine pali tez tak a przy jezdzie oszczednej na trasie robi 650 km nabaku a bak to 21 litro to sobie policz czesci drogie serwis drogi ale sa tanie zamienniki niestety czesci takie jak sprzeglo czy inne sa drogie jak wszystko w mercedesie

Przejdź do dyskusji

Dzienniki kosztów Smart

Wydatki
paliwowe

Liczba wpisów
720
Przejechany dystans
315 676 km
Zatankowanego paliwa
16 249 l

Wydatki
serwisowe

Liczba wpisów
79
Wydanych pieniędzy
35 115 zł
Średnie wydatki na auto
1 211 zł

Pozostałe
wydatki

Liczba wpisów
142
Wydanych pieniędzy
48 518 zł
Średnie wydatki na auto
1 673 zł
Zobacz dzienniki kosztów Smart (29)

Testy zderzeniowe Smart Fortwo

Najnowsze testy zderzeniowe Smart Fortwo przeprowadzone przez Euro NCAP.

Smart Fortwo

Smart Fortwo
2007

MCC Smart

Smart Fortwo
2000

Zobacz wszystkie testy zderzeniowe Smart

Zużycie paliwa Smart Fortwo

Na podstawie 89 raportów spalania

Pb
ON
LPG
         
         
         
0   4   8   12   16   20   24   28   32   36   40 [l]
Dodaj raport spalania

Wybrane raporty spalania

autor: P, dodano: 08.05.2009 15:36

Jeśli się nie muli na drodze tylko jezdzi, to pali dużo jak na taki mały silniczek...

pełny raport Smart Coupe 0.7

autor: Kylo, dodano: 23.03.2008 12:10

Pali 6 litrów w mieście. Na trasie praktycznie nie jeździłem.

pełny raport Smart Coupe 0.6

autor: sÂłoma, dodano: 10.01.2011 23:09

Nie żałowałem paliwa ani też nie oszczędzałem samochodu... 7,5 w mieście na tankowanie stacja huzar czy coś, Orlen 50/50miasto trasa 6,8 , shell vipower 5,7 trasa, ogólnie jeżdżę szybko i nie oszczędnie bo się wszędzie spieszę stąd to spalanie , n ie zwracam uwagi na znaki ale v - max 100 na godzinę i tylko tyle , za to start z pod świateł jak z katapulty 1,2,3 początek trójki ;P)=>100 km ... jest to średnia za 782 km to 50 litrów benzyny daje średnią 0,63 lita na sto i to jest realne spalanie nie żadne 4,0 bo to śmiech na sali....... do bagażnika spokojnie wejdzie jedna osoba ;) sprawdzane i da się jechać.....

pełny raport Smart Coupe 1.0 mhd
Dodaj typowy słaby punkt
Dodaj diagnozę problemu

Skarbnica wiedzy o Smart Fortwo

Podziel się wiedzą

Dane techniczne Smart Fortwo

Pojemności silników [l]

   
0   2,0   4,0   6,0   8,0   10

Moce silników [KM]

   
0   100   200   300   400   500

Prędkości maks. [km/h]

   
0   100   200   300   400   500

Przyspieszenia do "setki" [s]

   
0   8   16   24   32   40
Zobacz dane techniczne Smart Fortwo
Szkic techniczny:

Zobacz również

Kierowcy, którzy oglądali Smart Fortwo, oglądali także