Gorące tematy

Wszystkie modele

Produkowane

Forfour Fortwo

Starsze

Roadster
Opony
Części i akcesoria

Galerie

Smart Fortwo

Model należący do segmentu A, zaliczany też do wyodrębnionej w nim grupy mikrosamochodów. Jego produkcja rozpoczęła się w 1998 roku. Za jego pomysłodawcę uważa się Nicolasa Hayeka, szwajcarskiego producenta zegarków Swatch i jednego z twórców marki Smart, będącej wspólnym projektem Swatcha i Mercedesa (w nazwie do pierwszych liter marek dołożono słowo „art”, czyli „sztukę”). Fortwo, jak sama nazwa wskazuje, może pomieścić dwie osoby. Od początku jest jednym z najmniejszych seryjnie produkowanych samochodów na świecie. Od 2014 roku na rynku obecna jest trzecia generacja modelu.

Generacje Smart Fortwo

  • Wybierz generację: Smart Fortwo III (2014 - teraz)
    Smart Fortwo III
    Smart fortwo III passion - galeria redakcyjna - widok z przodu Smart fortwo III passion - galeria redakcyjna - lewy bok Smart fortwo III passion - galeria redakcyjna - widok z tyłu Smart fortwo III passion - galeria redakcyjna - pełny panel przedni Smart fortwo III passion - galeria redakcyjna - fotel kierowcy, widok z przodu Smart fortwo III passion - galeria redakcyjna - kokpit

    Smart Fortwo III

    Trzecia, najnowsza generacja modelu, wprowadzona na rynek w 2014 roku. Jego koncepcyjnym pierwowzorem był prototyp o nazwie Smart Forvision Concept z 2011 roku. Projektantem Fortwo III był Niemiec Michael Gebhardt. Samochód tym razem jest w dużej części...

    więcej o Smart Fortwo III

  • Wybierz generację: Smart Fortwo II (2007 - teraz)
    Smart Fortwo II
    Smart fortwo electric drive - galeria redakcyjna - widok z przodu Smart fortwo electric drive - galeria redakcyjna - prawy bok Smart fortwo electric drive - galeria redakcyjna - widok z tyłu Smart fortwo electric drive - galeria redakcyjna - pełny panel przedni Smart fortwo electric drive - galeria redakcyjna - widok ogólny wnętrza z przodu Smart fortwo electric drive - galeria redakcyjna - widok ogólny wnętrza z przodu

    Smart Fortwo II

    Druga generacja modelu produkowana w latach 2007-2014. W porównaniu do swojego poprzednika, Fortwo II został nieco powiększony (był dłuższy o 20 centymetrów), poprawiono w nim też bezpieczeństwo. Zmniejszono też jego wagę, dzięki czemu stał się najlżejszym...

    więcej o Smart Fortwo II

  • Wybierz generację: Smart Fortwo I (1998 - 2007)
    Smart Fortwo I

    Smart Fortwo I

    Pierwsza generacja modelu produkowana w latach 1998-2007. Sztandarowy samochód marki Smart, a zarazem, jak sama nazwa wskazuje, jej najmniejsze auto, jedno z najmniejszych seryjnie produkowanych aut na świecie. Model debiutował pod inną nazwą –...

    więcej o Smart Fortwo I

Fortwo III

Ulicami miast starają się zawładnąć małe, acz prężące muskuły crossovery, jednak nadal królami miejskiej dżungli są najmniejsze hatchbacki. Wśród nich jest najsprytniejszy z wszystkich Smart Fortwo. W swoim trzecim wcieleniu niemieckie autko nie jest wprawdzie równie mikroskopijne jak poprzednicy, jednak nadal zaparkujemy nim praktycznie wszędzie. Co więcej, dzięki efektownej stylizacji nadwozia wyróżnimy się z tłumu.

W pozytywny nastrój wprawia projekt wnętrza. Jego twórcy byli na tyle błyskotliwi, że skomponowali kokpit, który nie tylko ładnie wygląda, ale jednocześnie nie nastręcza problemów podczas sterowania instrumentami pokładowymi. Przyzwyczajenia wymagają jedynie porozrzucane po desce rozdzielczej, na dodatek niezbyt czytelne zegary. Pozytywnie należy ocenić wykończenie, bo jak na tę klasę, materiały i montaż są więcej niż zadowalające.

Jak sama nazwa wskazuje, Fortwo jest samochodem przeznaczonym dla dwóch osób. Na szczęście mogą być to osoby nawet rosłej postury, bo miejsca w kabinie jest naprawdę dużo. Złego słowa nie da się też powiedzieć o bagażniku - zmieścimy tam więcej niż codzienne zakupy, a dostęp do kufra ułatwia dwuczęściowa klapa. Listę zalet wnętrza uzupełniają możliwość złożenia fotela pasażera oraz dobre wyprofilowanie samych siedzeń.

Numerem popisowym małego Smarta jest manewrowanie - skromniutkie gabaryty w połączeniu z efektywnym układem kierowniczym sprawiają, że parkowanie staje się banalnie łatwe. Podczas jazdy samochód gwarantuje zaskakująco precyzyjne prowadzenie, czym dystansuje swoich poprzedników. Niestety, bardzo krótki rozstaw osi powoduje, iż resorowanie jest co najwyżej przeciętne, a nierówności potrafią wytrącić autko z równowagi.

Jeżeli zastanawiacie się, dlaczego Smart Fortwo jest niepopularny na polskich ulicach i często spotykany w największych europejskich metropoliach, to zajrzyjcie do jego cennika. Również trzecia generacja malucha według Daimlera każe płacić za swój miejski spryt gigantyczne pieniądze. Seryjne wyposażenie modelu nie jest przy tym zbyt bogate. Inaczej ma się sprawa z listą opcji - elektronicznych gadżetów i dodatków wizualnych jest zatrzęsienie.

Fortwo II

Jedni zachwycają się jego indywidualnym charakterem, drudzy uważają go za jeżdżącą pokrakę, ale bez wątpienia większość spogląda na niego z zaciekawieniem. Taki jest Smart Fortwo - samochód, który mimo niewielkich rozmiarów wywołuje mnóstwo emocji. Spotkacie go w najbardziej zatłoczonych europejskich miastach, nierzadko parkującego prostopadle tam, gdzie cała reszta samochodów stoi równolegle do krawężnika.

Mniej egzotyczna, acz również interesująca jest stylistyka wewnętrzna niemieckiego malucha. Deska rozdzielcza ma ładne kształty i często miłą dla oka kolorystykę, na dodatek okazuje się czytelna i łatwa w obsłudze. Do jej wykończenia użyto twardych i nieco “budżetowo” wyglądających materiałów, ale w zamian zadbano o dokładne spasowanie. Dzięki skromnym rozmiarom i dobremu przeszkleniu kabiny widoczność na zewnątrz jest bez zarzutu.

Zgodnie ze swym przydomkiem, Fortwo zabierze na pokład dwóch podróżnych. Ci nie mogą być jednak zbyt rośli, bo z racji niewielkiej szerokości nadwozia takie osoby mogą poobijać sobie łokcie i kolana. Na długość miejsca jest na szczęście wystarczająco, a do dyspozycji mamy też zupełnie nieźle wyprofilowane fotele. Znajdujący się tuż za naszymi plecami bagażnik sprosta codziennym potrzebom, zaś wkładanie zakupów ułatwia dwuczęściowa klapa.

Z racji mikroskopijnego rozstawu osi i sztywno zestrojonego podwozia pokonywanie Smartem dziurawych odcinków dróg, wystających studzienek czy torowisk tramwajowych do przyjemnych nie należy. Kiedy jednak kilkupasmowe arterie ustępują miejsca wąskim uliczkom, a wolne miejsca parkingowe stają się towarem mocno deficytowym, nasz mały samochodzik zaczyna urzekać stabilnym prowadzeniem i niesamowitą łatwością manewrowania.

Żeby kupić Smarta Fortwo II, trzeba po pierwsze, zapomnieć o rozsądku, natomiast po drugie, uzbroić się w konkretny plik gotówki. Samochód kosztuje dużo więcej, niż sugerują to jego gabaryty, a wysoką cenę tylko w niewielkim stopniu rekompensuje dobre wyposażenie wielu egzemplarzy. Co do trwałości, pomijając problematyczne auta z początku produkcji, wypada ona całkiem korzystnie (psują się głównie różne urządzenia elektryczne). Kłopot może sprawić serwisowanie, bo nietypowa konstrukcja i nikła popularność podnoszą koszty napraw.

Fortwo I

ForTwo nie jest materiałem na konkurs piękności, ale z długością nieprzekraczającą 2,5 metra można nim zaparkować prostopadle tam, gdzie inne auta stoją równolegle do krawężnika. Niestety, skromne gabaryty zewnętrzne oznaczają skromną przestrzeń w środku - wewnątrz zmieszczą się tylko dwie osoby. Wrażenie ciasnoty potęguje bliskość szyb, choć akurat ta cecha szalenie poprawia widoczność. Czytelny i ergonomiczny kokpit wykonano z tanich materiałów, ale całość solidnie poskładano. Pochwała należy się także bagażnikowi - jest stosunkowo pojemny i łatwo dostępny.

Mimo braku wspomagania układu kierowniczego, manewrowanie Smartem ForTwo I to czysta przyjemność. O takowej możemy zapomnieć przy pokonywaniu dziur - sztywne zawieszenie dobitnie informuje o stanie pokonywanej nawierzchni. Z ubogiej gamy silnikowej najbardziej polecamy diesla 0.8 CDI, który jest elastyczny, rekordowo oszczędny i niezawodny. Jednostki benzynowe nie dość, że palą wyraźnie więcej, to nierzadko się przegrzewają, czego konsekwencją bywa nawet zatarcie silnika.

Sięgnięcie po egzemplarz w wersji wysokoprężnej nie gwarantuje niestety bezproblemowej jazdy - musimy liczyć się z usterkami skrzyni biegów, przedwcześnie zużywającym się zawieszeniem, awariami zamków, a także często przepalającymi się żarówkami. Na domiar złego, nietypowa konstrukcja samochodu znacząco utrudnia nawet najprostsze naprawy, ceny niektórych części są zaporowe, a wartość rynkowa modelu jest nieadekwatna do jego wielkości.

Komentarze redakcji

Powagosław: Smart to jakby odrębny segment na rynku i pewnie takim pozostanie, choć w mniejszym stopniu. Bo Fortwo zmienił się diametralnie i nie ma w nim już świeżości jego pierwowzoru. Ten samochód powinien bardziej wyróżniać się w tłumie.
Luzacjusz: W Chinach, czyli tam gdzie zbudowano m.in. kopię Paryża (jest np. wieża Eiffla i Pola Marsowe), powstała też podróbka Smarta Fortwo (wygląda jak samochodzik dla 5-latka). Smart odpowiedział na to trzecią generacją swojego modelu, która ociera się o parodię pierwszej. Wszystko już było

Silniki Smart Fortwo

Smart Fortwo II - jaki silnik wybrać?

Autko mikroskopijne, ale w tej generacji z lepszymi silnikami. Najmniejszy motor benzynowy ma 1 litr pojemności i 61KM. Taka moc to w sumie standard dla małych samochodów, w mieście poradzi sobie bardzo dobrze. Jeśli chodzi o jego pracę – słychać go w kabinie, bo w końcu jest zaraz za fotelami, ale jego dźwięk jest trochę ładniejszy, niż w poprzednim modelu i nawet całkiem ładny. Ciekawiej robi się już we wzmocnionych wersjach – 71-konnej i 84-konnej. Do około 100km/h naprawdę jadą całkiem nieźle. Diesel też się znajdzie w ofercie i jest jeszcze mniejszy – ma 0.8l i 45-54KM. Wiadomo – nie jeździ tak dobrze, jak „benzynówki”, ale spójrzcie na zużycie paliwa! Dzięki niemu nasza planeta wolniej ginie.

Publikacje o Smart Fortwo

Smart fortwo - do trzech razy sztuka
 
Nasz test Smart fortwo passion

Bardziej przestronne wnętrze, bogatsze wyposażenie, zawieszenie dużo lepiej filtrujące nierówności i możliwość wybrania manualnej skrzyni to główne atuty trzeciej generacji smarta fortwo, który właśnie wjeżdża do polskich salonów.

Smart ForTwo - idiotyczny czy szałowy?
 
Nasz test Smart ForTwo – idiotyczny czy szałowy?

Pewnego dnia Swatch, producent zegarków, stwierdził, że prócz odliczania czasu chce też przewozić ludzi. Nie wiedział jak się za to zabrać, więc dogadał się z Mercedesem i wspólnie stworzyli stylowy mikrosamochód, który przypominał wózek inwalidzki. Ich miniaturowe auto doczekało się kolejnych wersji,...

Smart fortwo electric drive - pod napięciem
 
Nasz test Smart fortwo electric drive

Elektryczne silniki doskonale sprawdzają się w miejskich samochodach. Świetnie reagują na gaz, nie emitują spalin i bardzo cicho pracują. Jak w gąszczu miejskich ulic sprawdza się smart fortwo electric drive?

Czy warto kupić: używany smart fortwo (od 2007)

Świetna propozycja dla mieszkańców wielkich miast. Zwrotna i bajecznie łatwa w parkowaniu. Atutem niemieckiego malucha jest też ponadprzeciętna trwałość. Pachnące nowością egzemplarze były drogie, ale "używkę" dostaniemy za 20-25 tys. złotych. Czy warto kupić używanego smarta fortwo?

Smart - motoryzacyjny cud świata?

Jaki powinien być rasowy samochód sportowy? Silnik z tyłu - koniecznie. Do tego benzynowy i z turbosprężarką. Napęd oczywiście "na tył", bo bez tego nie ma zabawy. Wewnątrz? Dwa fotele, żeby autem mógł jechać tylko kierowca i jego "druga połówka", która "poleciała" na kasę....

Przeczytaj pozostałe artykuły o Smart Fortwo

Smart Fortwo na firmę

Sprawdź, ile możesz odliczyć podatku VAT

Porównaj liczbę punktów serwisowych z konkurencją

Sprawdź raty leasingu/kredytu

Policz, od jakiego przebiegu warto dopłacić do diesla

Społeczność kierowców Smart FortwoautoWcentrum - społeczność Smart Fortwo

najwyższe oktanyAuta - Smart Fortwo

Smart Fortwo 53,84

Smart Fortwo 71,10

Smart Fortwo Passion 50,16

Smart Fortwo 44,22

Smart Fortwo Passion 46,49

więcej aut

najaktywniejsiKierowcy - Smart Fortwo

rubat 30,17

ganiafarmer 30,09

sebaefekt 30,06

makosz 30,09

MACIEK197604 30,00

KardaN_xD 30,14

MACIEK4142 30,08

więcej kierowców

najnowszeDzienniki pokładowe - Smart Fortwo

Wymiana oliwy, filtrów + mały bonus:)- SMART
Wymiana oliwy, filtrów + mały bonus:)- SMART Tak- niestety przychodzi taki dzień, kiedy trzeba się trochę zająć autem żony:) ...
Przeszczep silnika w Smarcie 600- stary vs nowy- MISSION COMPLETE :)
Przeszczep silnika w Smarcie 600- stary vs nowy- MISSION COMPLETE :) Tak- ci którzy posiadają lub posiadali smarta doskonale wiedzą, że średni przebi...
Wymiana tłumika + wymiana mocowania poduszki silnika
Wymiana tłumika + wymiana mocowania poduszki silnika Tak- jak to zwykle bywa w piątek trzynastego :) otrzymałem telefon od żony, że j...
więcej dzienników

Katalog nowych aut

Smart Fortwo

od 47 500 zł do 93 588

<
<

Dostępne silniki

Benzyna (71 - 102 KM): 1.0, 1.0 mhd

 

Diesel (54 KM): 0.8 CDI

Skrzynie biegów

manualna: 5-biegowa

 

automatyczna: , 5-stopniowa
Katalog nowych aut Smart Fortwo
 

Najpopularniejsza wersja Smart Fortwo

Smart Fortwo 1.0 102KM - 2 drzwiowe coupe

Najważniejsze wyposażenie

Dostępne kolory

Wybrane pakiety dealerskie

Pakiet komfort/oświetlenie - 1 238
Pakiet audio - 2 797
Pakiet wspomagający - 1 298

Cena katalogowa

69 600

Zobacz ofertę Smart Fortwo 1.0 102KM - 2 drzwiowe coupe
 

Smart Fortwo najczęściej porównywane z:

Seat Mii
1.0 (60 KM)
Seat Mii
1.0 (75 KM)
Fiat 500
1.2 (69 KM)
 

Używane Smart Fortwo

Smart Fortwo
0.8 diesel 30 KM
47 000 km, 2005
12 000 PLN
Smart Fortwo
0.6 benzyna 40 KM
2001
7 277 PLN
Smart Fortwo
0.8 diesel 41 KM
217 000 km, 2000
7 700 PLN
Smart Fortwo
1.0 benzyna 55 KM
7 980 km, 2010
24 300 PLN

Ocena auta Smart Fortwo

Wybrane opinie

Smart Fortwo Coupe 0.7 (72 KM)

Auto jest bardzo proste w sterowaniu - obsłudze. Pewnie takie było założenie, że jeźdić będą nim nietechniczni (nawet moja żona prawie wszystko opanowała przez rok :-)). Ja wolałbym bardziej wypasiony zestaw wskaźników i przełączników. Najsilniejsze atuty to widoczność, łatwość parkowania, przestrzeń w środku, ciekawy automat (na korki - super!) i radocha. Słabe strony to - szalenie maluśki bagażniczek (140 l) (choć większe auta (fiaciki) też mają prawie taki sam!! = 180) i okropnie twarde zawieszenie. Jak się ktoś przesiada z większego wozu (a są inne?), to niemiło odczuwa dyskomfort. Ale coś za coś - bezpieczeństwo. WYdaje mi się, że karoseria będzie bardzo długowieczna - dużo plastików, a rama (chyba) jest znakomicie zabnezpeiczona przed korozją WIęc jeśłio ktoś go nei rozwali i nie zakatuje, będzie się nim dłuuugo cieszył, na co bardzo liczę.

dodał: Krzysztof Modzelewski kmodzele@friko6.onet.pl
Smart Fortwo Coupe 0.7 (72 KM)

idealne auto kiedy musimy miec auto dla max 2 osób na codzienne jeżdzenie po mieście ... markuje nim wszedzie zmieszczę sie wszędzie jak nie wzdłóż to w poprzek i jeszcze jedno co zauwazyłem policja opuszcza suszarkę jak jedzie smart przez 2 lata ani jednego mandatu za predkość... pomimo to, że przeginałem

dodał: silverss@wp.pl
Smart Fortwo Coupe 0.6 (45 KM)

zużycie paliwa o 1 l/100 km mniejsze od malucha, przy mocy 2,5 raza większej! Bezpieczeństwo równe klasie wyższej średniej ! Niezawodność najwyższa, wyposażenie świetne, kultura pracy - bez zarzutu, jedyny mankament - cena ok. 42 000 zł (nowy).

dodał: etamin@poczta.onet.pl
Smart Fortwo Coupe 0.6 (45 KM)

To auto było zawsze moim marzeniem.. Teraz je mam i nie zamienię na inne. Jedyne co mogę zrobić to kupić taki drugi do kolekcji, tym razem czterodrzwiowy jak tylko pojawi się w sprzedaży (na co z utęsknieniem czekam).

dodał: Martinez p.m.gda.pl@wp.pl
Smart Fortwo Coupe 1.0 (84 KM)

Bardzo sympatyczne, oryginalne autko dla ludzi, którzy chcieliby zerwać z monotonią życia codziennego i zainwestować w coś bardziej interesującego. Praktycznie bez istotnych wad, z dużymi możliwościami. Bezpieczne.

dodał: Boss

Galerie Smart Fortwo

Smart Fortwo 2002 Smart ForTwo Iceshine Smart fortwo III (2015) Smart Fortwo 2007 Smart ForTwo pearl grey Smart fortwo III BRABUS tailor made (2015) Smart ForTwo sharpred Smart ForTwo BoConcept (2013) Smart ForTwo WeSC Smart Fortwo II Cabrio Facelifting
Zobacz inne galerie Smart

Smart Fortwo

33 komentarze

31 dyskutujących

Ostatnie komentarze:

~jankes~jankes

cześci chciałbym dowiedziec sie ile weyciaga smart

~andrzej kowalski~andrzej kowalski

czesto czytam-remont silnika ok.100000km.wymiana lancucha rozrzadu ok.50000 dlaczego jaki jest powod?

~jaaaa :)~jaaaa :)

Do ~mexxmen30: kup 0,8 diesla to najleprzy smart spalaie w granicach 3,3 litra 3,6 litra na 100 km w trasie przy 130 km na godzine pali tez tak a przy jezdzie oszczednej na trasie robi 650 km nabaku a bak to 21 litro to sobie policz czesci drogie serwis drogi ale sa tanie zamienniki niestety czesci takie jak sprzeglo czy inne sa drogie jak wszystko w mercedesie

Przejdź do dyskusji

Dzienniki kosztów Smart

Wydatki
paliwowe

Liczba wpisów
836
Przejechany dystans
364 199 km
Zatankowanego paliwa
18 843 l

Wydatki
serwisowe

Liczba wpisów
80
Wydanych pieniędzy
36 313 zł
Średnie wydatki na auto
1 210 zł

Pozostałe
wydatki

Liczba wpisów
163
Wydanych pieniędzy
44 416 zł
Średnie wydatki na auto
1 481 zł
Zobacz dzienniki kosztów Smart (30)

Testy zderzeniowe Smart Fortwo

Najnowsze testy zderzeniowe Smart Fortwo przeprowadzone przez Euro NCAP.

smart fortwo 999cc petrol , LHD
2014

Smart Fortwo
Smart Fortwo

Smart Fortwo
2007

Zobacz wszystkie testy zderzeniowe Smart

Zużycie paliwa Smart Fortwo

Na podstawie 90 raportów spalania

Pb
ON
LPG
         
         
         
0   4   8   12   16   20   24   28   32   36   40 [l]
Dodaj raport spalania

Wybrane raporty spalania

autor: Smarciarz , dodano: 28.12.2011 06:31

Ojjj lipa- smark przejechał już 20 kkm i jak palił jak smok tak pali... Samochód tylko dla kogoś kto chce mieć uciechę z jazdy takim mikro autkiem- kupowanie go ze względów ekonomicznych nie ma sensu- pali jak każde inne auto, i- co mnie najbardziej zawiodło- bierze olej i to sporo... Przed zakupem koniecznie sprawdźcie czy- i tutaj ciekawostka- macie całe wnętrza siedzeń, mój pomimo, że nowy miał wyżarte wnętrze przez podobno kuny, coś im smakuje w tych autach i jakoś włażą do środka...

pełny raport Smart Coupe 1.0

autor: adrain, dodano: 18.10.2009 20:33

TU NIE IDZIE PRZECHWALIĆ NAJMNIEJSZE SPALANIE. NA TRASIE Z KATOWIC DO NIEMIEC, LATEM Z KLIMA PRZY 110KM/H SPALIŁ 2,8 ROPY. NA CODZIEŃ PALI 3,5-3,8. MNIEJ PALI TYLKO MELEX SMART BENZYNOWY PODOBNO PALI OKOŁO 5-6 LITRÓW

pełny raport Smart Coupe 0.8 TD

autor: Jola Sosnowiec, dodano: 15.05.2010 17:38

jak na takie malutkie autko zbyt duże spalanie paliwa. Gdybym wiedziała o ty wcześniej na pewno nie kupiłabym go. Beznadziejny serwis. Awaryjność komputera w samochodzie.

pełny raport Smart Coupe 0.7
Dodaj typowy słaby punkt
Dodaj diagnozę problemu

Skarbnica wiedzy o Smart Fortwo

Podziel się wiedzą

Dane techniczne Smart Fortwo

Pojemności silników [l]

   
0   2,0   4,0   6,0   8,0   10

Moce silników [KM]

   
0   100   200   300   400   500

Prędkości maks. [km/h]

   
0   100   200   300   400   500

Przyspieszenia do "setki" [s]

   
0   8   16   24   32   40
Zobacz dane techniczne Smart Fortwo
Szkic techniczny:

Zobacz również

Kierowcy, którzy oglądali Smart Fortwo, oglądali także