Nasz serwis internetowy oraz podmioty z nim współpracujące takie jak reklamodawcy, firmy badające rynek, dostawcy usług oraz treści, korzystają z plików Cookies zapisywanych na Twoim urządzeniu w celach identyfikacyjnych, reklamowych oraz statystycznych. Dzięki temu możemy między innymi dostosować wygląd strony do indywidualnych potrzeb użytkowników. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies. Instrukcje zmiany ustawień dla najpopularniejszych przeglądarek znajdziesz tutaj: Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera i Safari. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie przez nas mechanizmu Cookies, wyłącz ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji możesz znaleźć w Polityka prywatności.
Kliknij aby zamknąć
Gorące tematy:

Polecamy!

Publikacje
Newsy
Motosłownik

Smart Fortwo

Lata produkcji: 1998 - teraz
Segment: Auta najmniejsze
Model należący do segmentu A, zaliczany też do wyodrębnionej w nim grupy mikrosamochodów. Jego produkcja rozpoczęła się w 1998 roku. Za jego pomysłodawcę uważa się Nicolasa Hayeka, szwajcarskiego producenta zegarków Swatch i jednego z twórców marki Smart, będącej wspólnym projektem Swatcha i Mercedesa (w nazwie do pierwszych liter marek dołożono słowo „art”, czyli „sztukę”). Fortwo, jak sama nazwa wskazuje, może pomieścić dwie osoby. Od początku jest jednym z najmniejszych seryjnie produkowanych samochodów na świecie. Od 2014 roku na rynku obecna jest trzecia generacja modelu.

Komentarze redakcji

Powagosław: Smart to jakby odrębny segment na rynku i pewnie takim pozostanie, choć w mniejszym stopniu. Bo Fortwo zmienił się diametralnie i nie ma w nim już świeżości jego pierwowzoru. Ten samochód powinien bardziej wyróżniać się w tłumie.
Luzacjusz: W Chinach, czyli tam gdzie zbudowano m.in. kopię Paryża (jest np. wieża Eiffla i Pola Marsowe), powstała też podróbka Smarta Fortwo (wygląda jak samochodzik dla 5-latka). Smart odpowiedział na to trzecią generacją swojego modelu, która ociera się o parodię pierwszej. Wszystko już było

Fortwo III

Ulicami miast starają się zawładnąć małe, acz prężące muskuły crossovery, jednak nadal królami miejskiej dżungli są najmniejsze hatchbacki. Wśród nich jest najsprytniejszy z wszystkich Smart Fortwo. W swoim trzecim wcieleniu niemieckie autko nie jest wprawdzie równie mikroskopijne jak poprzednicy, jednak nadal zaparkujemy nim praktycznie wszędzie. Co więcej, dzięki efektownej stylizacji nadwozia wyróżnimy się z tłumu.

W pozytywny nastrój wprawia projekt wnętrza. Jego twórcy byli na tyle błyskotliwi, że skomponowali kokpit, który nie tylko ładnie wygląda, ale jednocześnie nie nastręcza problemów podczas sterowania instrumentami pokładowymi. Przyzwyczajenia wymagają jedynie porozrzucane po desce rozdzielczej, na dodatek niezbyt czytelne zegary. Pozytywnie należy ocenić wykończenie, bo jak na tę klasę, materiały i montaż są więcej niż zadowalające.

Jak sama nazwa wskazuje, Fortwo jest samochodem przeznaczonym dla dwóch osób. Na szczęście mogą być to osoby nawet rosłej postury, bo miejsca w kabinie jest naprawdę dużo. Złego słowa nie da się też powiedzieć o bagażniku - zmieścimy tam więcej niż codzienne zakupy, a dostęp do kufra ułatwia dwuczęściowa klapa. Listę zalet wnętrza uzupełniają możliwość złożenia fotela pasażera oraz dobre wyprofilowanie samych siedzeń.

Numerem popisowym małego Smarta jest manewrowanie - skromniutkie gabaryty w połączeniu z efektywnym układem kierowniczym sprawiają, że parkowanie staje się banalnie łatwe. Podczas jazdy samochód gwarantuje zaskakująco precyzyjne prowadzenie, czym dystansuje swoich poprzedników. Niestety, bardzo krótki rozstaw osi powoduje, iż resorowanie jest co najwyżej przeciętne, a nierówności potrafią wytrącić autko z równowagi.

Jeżeli zastanawiacie się, dlaczego Smart Fortwo jest niepopularny na polskich ulicach i często spotykany w największych europejskich metropoliach, to zajrzyjcie do jego cennika. Również trzecia generacja malucha według Daimlera każe płacić za swój miejski spryt gigantyczne pieniądze. Seryjne wyposażenie modelu nie jest przy tym zbyt bogate. Inaczej ma się sprawa z listą opcji - elektronicznych gadżetów i dodatków wizualnych jest zatrzęsienie.

Fortwo II

Jedni zachwycają się jego indywidualnym charakterem, drudzy uważają go za jeżdżącą pokrakę, ale bez wątpienia większość spogląda na niego z zaciekawieniem. Taki jest Smart Fortwo - samochód, który mimo niewielkich rozmiarów wywołuje mnóstwo emocji. Spotkacie go w najbardziej zatłoczonych europejskich miastach, nierzadko parkującego prostopadle tam, gdzie cała reszta samochodów stoi równolegle do krawężnika.

Mniej egzotyczna, acz również interesująca jest stylistyka wewnętrzna niemieckiego malucha. Deska rozdzielcza ma ładne kształty i często miłą dla oka kolorystykę, na dodatek okazuje się czytelna i łatwa w obsłudze. Do jej wykończenia użyto twardych i nieco “budżetowo” wyglądających materiałów, ale w zamian zadbano o dokładne spasowanie. Dzięki skromnym rozmiarom i dobremu przeszkleniu kabiny widoczność na zewnątrz jest bez zarzutu.

Zgodnie ze swym przydomkiem, Fortwo zabierze na pokład dwóch podróżnych. Ci nie mogą być jednak zbyt rośli, bo z racji niewielkiej szerokości nadwozia takie osoby mogą poobijać sobie łokcie i kolana. Na długość miejsca jest na szczęście wystarczająco, a do dyspozycji mamy też zupełnie nieźle wyprofilowane fotele. Znajdujący się tuż za naszymi plecami bagażnik sprosta codziennym potrzebom, zaś wkładanie zakupów ułatwia dwuczęściowa klapa.

Z racji mikroskopijnego rozstawu osi i sztywno zestrojonego podwozia pokonywanie Smartem dziurawych odcinków dróg, wystających studzienek czy torowisk tramwajowych do przyjemnych nie należy. Kiedy jednak kilkupasmowe arterie ustępują miejsca wąskim uliczkom, a wolne miejsca parkingowe stają się towarem mocno deficytowym, nasz mały samochodzik zaczyna urzekać stabilnym prowadzeniem i niesamowitą łatwością manewrowania.

Żeby kupić Smarta Fortwo II, trzeba po pierwsze, zapomnieć o rozsądku, natomiast po drugie, uzbroić się w konkretny plik gotówki. Samochód kosztuje dużo więcej, niż sugerują to jego gabaryty, a wysoką cenę tylko w niewielkim stopniu rekompensuje dobre wyposażenie wielu egzemplarzy. Co do trwałości, pomijając problematyczne auta z początku produkcji, wypada ona całkiem korzystnie (psują się głównie różne urządzenia elektryczne). Kłopot może sprawić serwisowanie, bo nietypowa konstrukcja i nikła popularność podnoszą koszty napraw.

Fortwo I

ForTwo nie jest materiałem na konkurs piękności, ale z długością nieprzekraczającą 2,5 metra można nim zaparkować prostopadle tam, gdzie inne auta stoją równolegle do krawężnika. Niestety, skromne gabaryty zewnętrzne oznaczają skromną przestrzeń w środku - wewnątrz zmieszczą się tylko dwie osoby. Wrażenie ciasnoty potęguje bliskość szyb, choć akurat ta cecha szalenie poprawia widoczność. Czytelny i ergonomiczny kokpit wykonano z tanich materiałów, ale całość solidnie poskładano. Pochwała należy się także bagażnikowi - jest stosunkowo pojemny i łatwo dostępny.

Mimo braku wspomagania układu kierowniczego, manewrowanie Smartem ForTwo I to czysta przyjemność. O takowej możemy zapomnieć przy pokonywaniu dziur - sztywne zawieszenie dobitnie informuje o stanie pokonywanej nawierzchni. Z ubogiej gamy silnikowej najbardziej polecamy diesla 0.8 CDI, który jest elastyczny, rekordowo oszczędny i niezawodny. Jednostki benzynowe nie dość, że palą wyraźnie więcej, to nierzadko się przegrzewają, czego konsekwencją bywa nawet zatarcie silnika.

Sięgnięcie po egzemplarz w wersji wysokoprężnej nie gwarantuje niestety bezproblemowej jazdy - musimy liczyć się z usterkami skrzyni biegów, przedwcześnie zużywającym się zawieszeniem, awariami zamków, a także często przepalającymi się żarówkami. Na domiar złego, nietypowa konstrukcja samochodu znacząco utrudnia nawet najprostsze naprawy, ceny niektórych części są zaporowe, a wartość rynkowa modelu jest nieadekwatna do jego wielkości.

Dane techniczne Smart Fortwo

Silniki

Moc silników 41-102 KM

Poj. silników 599-999 cm3

Prędkość maks. 125-155 km/h

Przyspieszenia 0-100 8,9-19,8 s

Szkic techniczny :
zobacz dane techniczne

Oceny Smart Fortwo

Średnia ocena modelu

na podstawie 91 opinii

3.99

Średnia dla segmentu: Auta najmniejsze 3.76

Zalety

+ Widoczność

+ Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów

+ Ergonomia

Wady

- Skrzynia biegów

- Stosunek jakość/cena

- Wyciszenie

Czy kupiłyś ponownie to auto?
TAK (77%)
NIE (23%)

Wybrane oceny kierowców Smart Fortwo

Aby się nie rozczarować nie można traktować tego pojazdu jako samochód. To zabawka dla nastoletnich dzieci posiadających dość zasobnych rodziców ... więcejlub (jak w moim przypadku) dla żon zakochanych w nich bez pamięci mężów, którzy przy spełnianiu zachcianek swych ukochanych zapomnieli co to rozsądek. ukryj
dodano 05.10.2010 przez
Auto jest bardzo proste w sterowaniu - obsłudze. Pewnie takie było założenie, że jeźdić będą nim nietechniczni (nawet moja żona ... więcejprawie wszystko opanowała przez rok :-)). Ja wolałbym bardziej wypasiony zestaw wskaźników i przełączników. Najsilniejsze atuty to widoczność, łatwość parkowania, przestrzeń w środku, ciekawy automat (na korki - super!) i radocha. Słabe strony to - szalenie maluśki bagażniczek (140 l) (choć większe auta (fiaciki) też mają prawie taki sam!! = 180) i okropnie twarde zawieszenie. Jak się ktoś przesiada z większego wozu (a są inne?), to niemiło odczuwa dyskomfort. Ale coś za coś - bezpieczeństwo. WYdaje mi się, że karoseria będzie bardzo długowieczna - dużo plastików, a rama (chyba) jest znakomicie zabnezpeiczona przed korozją WIęc jeśłio ktoś go nei rozwali i nie zakatuje, będzie się nim dłuuugo cieszył, na co bardzo liczę. ukryj
dodano 01.05.2005 przez
Generalnie auto zachwyca, poręcznością w mieście, niskim spalaniem, co ciekawe sporo jeździłem tym autem w dalsze trasy - np. do ... więcejBelgii, Niemiec, Holandii czy też po Polsce trasy po 500 km i nie mogę złego słowa powiedzieć o tym aucie. Idealnie się spisywało, prędkości przelotowe w okolicach 130 km/h. Wadą mogą być ceny części, linka zewnętrzna do drzwi sprzedawana jest razem z klamką - koszt 265 zł, dostęp do wymiany żarówki. Na duży plus zaliczam system audio ten z dodatkowymi gwizdkami, rewelacja, szklany dach, przydaje się nie tylko dla dziecka, stojąc pod światłami widać przez dach jaki kolor światła. Możliwości parkingowe tego auta są nieograniczone. Jedyne na co trzeba uważać to jazda zimą, bez zimówek to auto daleko nie zajedzie i szkoda że nie ma wyłącznika ESP, odcinanie napędu kiedy chcemy wyjechać ze śniegu poraża. ukryj
dodano 19.12.2012 przez
zużycie paliwa o 1 l/100 km mniejsze od malucha, przy mocy 2,5 raza większej! Bezpieczeństwo równe klasie wyższej średniej ! ... więcejNiezawodność najwyższa, wyposażenie świetne, kultura pracy - bez zarzutu, jedyny mankament - cena ok. 42 000 zł (nowy). ukryj
dodano 15.05.2003 przez
Zobacz oceny Smart Fortwo Dodaj swoją opinię auta

Zużycie paliwa Smart Fortwo

Pb
3,60 - 9,60
Na podstawie 61 raportów spalania
ON
3,40 - 7,87
Na podstawie 44 raportów spalania
LPG
7,00
Na podstawie 1 raportów spalania

Wybrane raporty spalania Smart Fortwo

Zaznaczyłem min. spalanie w trasie jako 4.7 ale to nie prawda (autorzy założyli, że w trasie samochód musi palić mniej ... więcej- ech). W trasie (Dortmund-Granica - 5.2 ~ 120km/h, Granica-Warszawa - 6.1 ~ 120km/h). Na mojej strasie w wawie (15% trasa siekierkowska W-wa, reszta w mieście, 15% z miasta to centrum) wyszło 4.8 L/100 (25L / 520km). Jazda z "eco" włączonym, więc silnik wyłącza się na postoju, co trochę w naturalny sposób uspakaja jazdę. Delikatnie na jedynce (smart ciągnie na pierwszym biegu do 40 km/h), a potem dynamicznie do zadanej prędkości. Tak jeździłem smartem 450 CDI i tamten palił 4-4.5 w mieście. Ten ma prawie 2x więcej mocy. Trochę się dziwię, że ludziom tyle pali ten samochód, ale może to kwestia przyzwyczajenia do lekkiego operowania gazem (jak widzę ludzi, którzy na długiej drodze ~ 5km ciągle przyśpieszają to trochę się dziwię). Wystarczy jechać równo i smart pali jak w katalogu ;) Do MHD można się do tego przyzwyczaić, a po jakimś czasie ma się pewną przyjemność z wiedzy, że samochód nie zużywa benzyny na światłach ;) Jedno o MHD: zmieniać pasek od alternatoro-rozrusznika przy każdej zmianie oleju :) ukryj
dodano 02.04.2014 przez
Liczba warsztatów zajmujących się Smartami jest z pewnością zdecydowanie mniejsza, niż warsztatów zajmujących się innymi (popularniejszymi masowo) autami. Jednak auto jest ... więcejniesamowicie proste w budowie i w obsłudze, więc każda osoba mająca chęć do samodzielnego serwisowania da sobie radę bez większego problemu (na stronach www znajduje się wiedza potrzebna do przeprowadzenia każdej niemal czynności serwisowej). Natomiast osoby pragnące pozostać z dala od jakichkolwiek prac serwisowych - również znajdą warsztat bez większych trudności. Nie tak łatwo, jak warsztat "dla każdego auta", ale znajdą (najbliższy można z łatwością zlokalizować podpytując na stronach użytkowników Smarta). Mimo mniejszej dostępności części zamiennych (ogólny rynek) są one generalnie łatwo dostępne na allegro. Ich ceny są porównywalne do cen części zamiennych innych aut. Spalanie jest zależne od stylu jazdy. Generalnie jest niewielkie (diesel ok 5l/100km). Ekonomiczność auta (oczywiście przy rozsądnym dbaniu o auto) to kolejna zaleta Smarta. ukryj
dodano 27.07.2009 przez
Jestem mocno rozczarowany spalaniem tego auta. Przejechałem nim 2500 Km w warunkach zimowych (temp. -4 do -18) i nie udało ... więcejmi się zejść ze spalaniem poniżej 5l/100, więc fabryczny zasięg 700Km na baku jest nieosiągalny a nawet 600Km/bak to może tylko dla mocno zdeterminowanych którzy delikatnie wciskają pedał gazu i nie przekraczają 85Km/h. Podejrzewam, że latem przy włączonej klimatyzacji będzie podobnie. Poza dużym spalaniem, jak dotąd jestem bardzo zadowolony z zakupu Smarta, dobre zawieszenie, precyzyjne prowadzenie w zakrętach, rewelacyjnie działający system kontroli trakcji, tak przydatny zimą. Komfortowy standard (filtr przeciw pyłkowy- wewnątrz się nie kurzy) wygodne siedzenia i super działająca skrzynia biegów. Wszystkie te drobne niuanse stanowią o wartości i przewadze Smarta nad wyższej klasy modelami innych marek. ukryj
dodano 19.01.2009 przez
Nie żałowałem paliwa ani też nie oszczędzałem samochodu... 7,5 w mieście na tankowanie stacja huzar czy coś<4,80>, Orlen <4,95 za ... więcejlitr> 50/50miasto trasa 6,8 , shell vipower <5,5 za litr> 5,7 trasa, ogólnie jeżdżę szybko i nie oszczędnie bo się wszędzie spieszę stąd to spalanie , n ie zwracam uwagi na znaki ale v - max 100 na godzinę i tylko tyle , za to start z pod świateł jak z katapulty 1,2,3 początek trójki ;P)=>100 km ... jest to średnia za 782 km to 50 litrów benzyny daje średnią 0,63 lita na sto i to jest realne spalanie nie żadne 4,0 bo to śmiech na sali....... do bagażnika spokojnie wejdzie jedna osoba ;) sprawdzane i da się jechać..... ukryj
dodano 10.01.2011 przez
Zmierzone dwukrotnie spalanie w mieście wyniosło 9,6 - 8,4 l/100 km. W trasie - wyraźnie mniej, ale dokładnych danych nie ... więcejposiadam. Wygląda więc, że pod tym względem nie różni się od samochodów klasy średniej. Nie po to jednak kupuje się najnowszy model Smarta aby oszczędzać na paliwie, ale po to aby mieć przyjemność z jazdy i posiadania tego autka. A poza tym, to ja mam bardzo ciężką nogę i jeżdżę bardzo szybko i często ostro przyspieszam. Podane przeze mnie średnie zużycie paliwa ma charakter jedynie bardzo przypuszczalny, gdyż bez podania tych danych nie mogła przejść strona z moją oceną autka. ukryj
dodano 04.05.2008 przez
Zobacz raporty spalania Smart Fortwo Dodaj raport spalania

Publikacje o Smart Fortwo

Przeczytaj pozostałe 11 publikacje o Smart Fortwo

Newsy o Smart Fortwo

Przeczytaj pozostałe 13 newsów o Smart Fortwo

Generacje Smart Fortwo

Nowe Smart Fortwo

nowe Smart Fortwo
Smart Fortwo
ceny od 47 500 zł do 93 588

Smart Fortwo II Coupe Facelifting 1.0 102KM 2012-2014

w pakiecie BRABUS

w cenie katalogowej brutto

69 600 zł

Wyposażenie standardowe
Sportowy uklad wydechowy BRABUS ze spojlerem tylnym w kolorze czarnym
Dach panoramiczny (z oslona przeciwsloneczna)
Dzwignia hamulca recznego BRABUS z aluminium
Wyposażenie opcjonalne
Pakiet audio (2 797 zł)
Pakiet komfort/oświetlenie (1 238 zł)
Pakiet wspomagający (1 298 zł)
Pakiety dealerskie
Pakiet audio (2 797 zł)
Pakiet komfort/oświetlenie (1 238 zł)
Pakiet wspomagający (1 298 zł)
Zobacz szczegóły tej oferty Obejrzyj pozostałe 15 oferty Smart Fortwo

Dziennik kosztów Smart Fortwo

Wydatki
paliwowe

Liczba wpisów

514

Przejechany dystans

49 509 zł

Zatankowanego paliwa

9 436 l

Wydatki
serwisowe

Liczba wpisów

35

Wydanych pieniędzy

22 209 zł

Średnie wydatki na auto

1 169 zł

Pozostałe
wydatki

Liczba wpisów

70

Wydanych pieniędzy

23 059 zł

Średnie wydatki na auto

1 214 zł

ZOBACZ 19 dzienników kosztów Smart Fortwo Załóż dziennik kosztów

Typowe słabe punkty Smart Fortwo

Liczba wpisów: 4
komentarzy(0)
komentarzy(0)
komentarzy(0)
komentarzy(0)
Zobacz inne typowe słabe punkty Smart Fortwo dodaj typowy słaby punkt

Autodiagnoza Smart Fortwo

Liczba wpisów: 14
Zobacz inne wpisy autodiagnozy Smart Fortwo Dodaj wpis do autodiagnozy

Skarbnica wiedzy o Smart Fortwo

Ciekawostki
dodano 07.01.2012 przez
Użytkowników tego pojazdu, którzy zapragną wymienić olej silnikowy spotka niespodzianka. Otóż nie znajdą oni korka spustowego w misce olejowej! Producent nie przewidział bowiem spuszczania oleju…
dodano 03.01.2012 przez
"Mały pojazd dla dwóch osób, z bagażnikiem na skrzynkę piwa, tani jak auto z drugiej ręki, a jednocześnie bezpieczny i wygodny jak samochód normalnych rozmiarów."…
dodano 23.08.2011 przez
Jest to Smart Fortwo drugiej generacji z napędem elektrycznym. Auto to było już przetestowane w wielu miastach Europy. Obecnie 100 Smartów jest używanych przez klientów…
Zobacz więcej Podziel się wiedzą