Niecodzienna moc na co dzień

Wszystkie modele

Produkowane

Forfour Fortwo

Starsze

Roadster
Opony
Części i akcesoria

Galerie

Smart Fortwo

Model należący do segmentu A, zaliczany też do wyodrębnionej w nim grupy mikrosamochodów. Jego produkcja rozpoczęła się w 1998 roku. Za jego pomysłodawcę uważa się Nicolasa Hayeka, szwajcarskiego producenta zegarków Swatch i jednego z twórców marki Smart, będącej wspólnym projektem Swatcha i Mercedesa (w nazwie do pierwszych liter marek dołożono słowo „art”, czyli „sztukę”). Fortwo, jak sama nazwa wskazuje, może pomieścić dwie osoby. Od początku jest jednym z najmniejszych seryjnie produkowanych samochodów na świecie. Od 2014 roku na rynku obecna jest trzecia generacja modelu.

Generacje Smart Fortwo

  • Wybierz generację: Smart Fortwo III (2014 - teraz)
    Smart Fortwo III
    Smart fortwo III passion - galeria redakcyjna - widok z przodu Smart fortwo III passion - galeria redakcyjna - lewy bok Smart fortwo III passion - galeria redakcyjna - widok z tyłu Smart fortwo III passion - galeria redakcyjna - pełny panel przedni Smart fortwo III passion - galeria redakcyjna - fotel kierowcy, widok z przodu Smart fortwo III passion - galeria redakcyjna - kokpit

    Smart Fortwo III

    Trzecia, najnowsza generacja modelu, wprowadzona na rynek w 2014 roku. Jego koncepcyjnym pierwowzorem był prototyp o nazwie Smart Forvision Concept z 2011 roku. Projektantem Fortwo III był Niemiec Michael Gebhardt. Samochód tym razem jest w dużej części...

    więcej o Smart Fortwo III

  • Wybierz generację: Smart Fortwo II (2007 - teraz)
    Smart Fortwo II
    Smart fortwo electric drive - galeria redakcyjna - widok z przodu Smart fortwo electric drive - galeria redakcyjna - prawy bok Smart fortwo electric drive - galeria redakcyjna - widok z tyłu Smart fortwo electric drive - galeria redakcyjna - pełny panel przedni Smart fortwo electric drive - galeria redakcyjna - widok ogólny wnętrza z przodu Smart fortwo electric drive - galeria redakcyjna - widok ogólny wnętrza z przodu

    Smart Fortwo II

    Druga generacja modelu produkowana w latach 2007-2014. W porównaniu do swojego poprzednika, Fortwo II został nieco powiększony (był dłuższy o 20 centymetrów), poprawiono w nim też bezpieczeństwo. Zmniejszono też jego wagę, dzięki czemu stał się najlżejszym...

    więcej o Smart Fortwo II

  • Wybierz generację: Smart Fortwo I (1998 - 2007)
    Smart Fortwo I

    Smart Fortwo I

    Pierwsza generacja modelu produkowana w latach 1998-2007. Sztandarowy samochód marki Smart, a zarazem, jak sama nazwa wskazuje, jej najmniejsze auto, jedno z najmniejszych seryjnie produkowanych aut na świecie. Model debiutował pod inną nazwą –...

    więcej o Smart Fortwo I

Fortwo II

„Sprytny”, „błyskotliwy” – oto, co w języku angielskim oznacza słowo „smart”. I trzeba przyznać, że przymiotniki te idealnie opisują charakter ForTwo – auta, które z wdziękiem wciśnie się w nawet najdrobniejszą lukę na parkingu. Zasługa w tym oczywiście mikroskopijnych wymiarów zewnętrznych – na długość Smart mierzy tyle, co Bentley Mulsanne… pozbawiony ponad połowy karoserii. Opisywany model nie grzeszy zresztą zarówno rozmiarami, jak i stylizacją – „pudełko” osadzone na czterech szeroko rozstawionych kółkach wygląda, oględnie mówiąc, pokracznie.

Jak sama nazwa wskazuje, ForTwo potrafi przewieźć zaledwie dwóch podróżnych. Niestety, nie będą mieli oni zbyt wygodnie – co prawda fotele zostały przyzwoicie wyprofilowane, a miejsca na nogi jest w zupełności wystarczająco, jednak wnętrze okazuje się bardzo wąskie, a wrażenie ciasnoty pogłębiają szyby znajdujące się tuż za kierownicą i tuż za oparciami foteli. Na pojemność bagażnika trudno narzekać, cieszyć może też łatwy dostęp do kufra – mniejsze przedmioty wrzucamy przez szybkę unoszoną do góry, te większe pakujemy opuszczając dolną burtę.

Wielbicielom, a raczej wielbicielkom „fikuśnych” kształtów spodobać powinna się tablica rozdzielcza niemieckiego „malucha”, tym bardziej, że ma ona przyjemną dla oka kolorystykę. Czytelność zegarów nie budzi zastrzeżeń, podobnie zresztą jak ergonomia obsługi. Powody do narzekań daje z pewnością jakość wykończenia – niby wszystko poskładano solidnie, jednak zastosowane plastiki rażą w oczy swoją tandetnością. Dobre przeszklenie małej kabiny gwarantuje prowadzącemu doskonałą widoczność.

Potężne wyrwy w jezdni, wystające studzienki, nierówne torowiska tramwajowe – jazda ulicami polskich miast do najwygodniejszych nie należy. Zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z autem o ponadprzeciętnie twardym zawieszeniu. I niestety tak skonstruowany jest właśnie Smart – sztywno zestrojony układ jezdny pozwala utrzymywać nadwozie w ryzach podczas pokonywania ostrych łuków, ale powoduje, że przejazd przez dziury to istna męka. Niebezpieczne okazuje się ponadto pokonywanie ośnieżonych dróg – w takich warunkach daje o sobie znać napęd na tył.

Małe auto = niska cena? Nie w przypadku ForTwo. To może wysoka cena = bogate wyposażenie? Niestety, to także nietrafiona równość. Nie dość, że opisywany model kosztuje, tyle co niezłe auto segmentu B, to jeszcze w jego standardowym wyposażeniu nie znajdziemy ani obrotomierza, ani komputera pokładowego, ani elektrycznie sterowanych szyb. Nie jest to więc oferta dla rozsądnych…

Fortwo I

ForTwo nie jest materiałem na konkurs piękności, ale z długością nieprzekraczającą 2,5 metra można nim zaparkować prostopadle tam, gdzie inne auta stoją równolegle do krawężnika. Niestety, skromne gabaryty zewnętrzne oznaczają skromną przestrzeń w środku - wewnątrz zmieszczą się tylko dwie osoby. Wrażenie ciasnoty potęguje bliskość szyb, choć akurat ta cecha szalenie poprawia widoczność. Czytelny i ergonomiczny kokpit wykonano z tanich materiałów, ale całość solidnie poskładano. Pochwała należy się także bagażnikowi - jest stosunkowo pojemny i łatwo dostępny.

Mimo braku wspomagania układu kierowniczego, manewrowanie Smartem ForTwo I to czysta przyjemność. O takowej możemy zapomnieć przy pokonywaniu dziur - sztywne zawieszenie dobitnie informuje o stanie pokonywanej nawierzchni. Z ubogiej gamy silnikowej najbardziej polecamy diesla 0.8 CDI, który jest elastyczny, rekordowo oszczędny i niezawodny. Jednostki benzynowe nie dość, że palą wyraźnie więcej, to nierzadko się przegrzewają, czego konsekwencją bywa nawet zatarcie silnika.

Sięgnięcie po egzemplarz w wersji wysokoprężnej nie gwarantuje niestety bezproblemowej jazdy - musimy liczyć się z usterkami skrzyni biegów, przedwcześnie zużywającym się zawieszeniem, awariami zamków, a także często przepalającymi się żarówkami. Na domiar złego, nietypowa konstrukcja samochodu znacząco utrudnia nawet najprostsze naprawy, ceny niektórych części są zaporowe, a wartość rynkowa modelu jest nieadekwatna do jego wielkości.

Komentarze redakcji

Powagosław: Smart to jakby odrębny segment na rynku i pewnie takim pozostanie, choć w mniejszym stopniu. Bo Fortwo zmienił się diametralnie i nie ma w nim już świeżości jego pierwowzoru. Ten samochód powinien bardziej wyróżniać się w tłumie.
Luzacjusz: W Chinach, czyli tam gdzie zbudowano m.in. kopię Paryża (jest np. wieża Eiffla i Pola Marsowe), powstała też podróbka Smarta Fortwo (wygląda jak samochodzik dla 5-latka). Smart odpowiedział na to trzecią generacją swojego modelu, która ociera się o parodię pierwszej. Wszystko już było

Silniki Smart Fortwo

Smart Fortwo II - jaki silnik wybrać?

Autko mikroskopijne, ale w tej generacji z lepszymi silnikami. Najmniejszy motor benzynowy ma 1 litr pojemności i 61KM. Taka moc to w sumie standard dla małych samochodów, w mieście poradzi sobie bardzo dobrze. Jeśli chodzi o jego pracę – słychać go w kabinie, bo w końcu jest zaraz za fotelami, ale jego dźwięk jest trochę ładniejszy, niż w poprzednim modelu i nawet całkiem ładny. Ciekawiej robi się już we wzmocnionych wersjach – 71-konnej i 84-konnej. Do około 100km/h naprawdę jadą całkiem nieźle. Diesel też się znajdzie w ofercie i jest jeszcze mniejszy – ma 0.8l i 45-54KM. Wiadomo – nie jeździ tak dobrze, jak „benzynówki”, ale spójrzcie na zużycie paliwa! Dzięki niemu nasza planeta wolniej ginie.

Publikacje o Smart Fortwo

Smart fortwo - do trzech razy sztuka
 
Nasz test Smart fortwo passion

Bardziej przestronne wnętrze, bogatsze wyposażenie, zawieszenie dużo lepiej filtrujące nierówności i możliwość wybrania manualnej skrzyni to główne atuty trzeciej generacji smarta fortwo, który właśnie wjeżdża do polskich salonów.

Smart ForTwo - idiotyczny czy szałowy?
 
Nasz test Smart ForTwo – idiotyczny czy szałowy?

Pewnego dnia Swatch, producent zegarków, stwierdził, że prócz odliczania czasu chce też przewozić ludzi. Nie wiedział jak się za to zabrać, więc dogadał się z Mercedesem i wspólnie stworzyli stylowy mikrosamochód, który przypominał wózek inwalidzki. Ich miniaturowe auto doczekało się kolejnych wersji,...

Smart fortwo electric drive - pod napięciem
 
Nasz test Smart fortwo electric drive

Elektryczne silniki doskonale sprawdzają się w miejskich samochodach. Świetnie reagują na gaz, nie emitują spalin i bardzo cicho pracują. Jak w gąszczu miejskich ulic sprawdza się smart fortwo electric drive?

Czy warto kupić: używany smart fortwo (od 2007)

Świetna propozycja dla mieszkańców wielkich miast. Zwrotna i bajecznie łatwa w parkowaniu. Atutem niemieckiego malucha jest też ponadprzeciętna trwałość. Pachnące nowością egzemplarze były drogie, ale "używkę" dostaniemy za 20-25 tys. złotych. Czy warto kupić używanego smarta fortwo?

Smart - motoryzacyjny cud świata?

Jaki powinien być rasowy samochód sportowy? Silnik z tyłu - koniecznie. Do tego benzynowy i z turbosprężarką. Napęd oczywiście "na tył", bo bez tego nie ma zabawy. Wewnątrz? Dwa fotele, żeby autem mógł jechać tylko kierowca i jego "druga połówka", która "poleciała" na kasę....

Przeczytaj pozostałe artykuły o Smart Fortwo

Smart Fortwo na firmę

Sprawdź, ile możesz odliczyć podatku VAT

Porównaj liczbę punktów serwisowych z konkurencją

Sprawdź raty leasingu/kredytu

Policz, od jakiego przebiegu warto dopłacić do diesla

Społeczność kierowców Smart FortwoautoWcentrum - społeczność Smart Fortwo

najwyższe oktanyAuta - Smart Fortwo

Smart Fortwo 71,10

Smart Fortwo Passion 46,49

Smart Fortwo 53,95

Smart Fortwo 44,04

Smart Fortwo 51,89

więcej aut

najaktywniejsiKierowcy - Smart Fortwo

BMWdriver 30,11

CAPOMAN 30,08

ankara 30,09

sebaefekt 30,01

kajwis 30,13

ganiafarmer 30,09

strazak13 30,10

więcej kierowców

najnowszeDzienniki pokładowe - Smart Fortwo

Wymiana oliwy, filtrów + mały bonus:)- SMART
Wymiana oliwy, filtrów + mały bonus:)- SMART Tak- niestety przychodzi taki dzień, kiedy trzeba się trochę zająć autem żony:) ...
Wymiana tłumika + wymiana mocowania poduszki silnika
Wymiana tłumika + wymiana mocowania poduszki silnika Tak- jak to zwykle bywa w piątek trzynastego :) otrzymałem telefon od żony, że j...
Przeszczep silnika w Smarcie 600- stary vs nowy- MISSION COMPLETE :)
Przeszczep silnika w Smarcie 600- stary vs nowy- MISSION COMPLETE :) Tak- ci którzy posiadają lub posiadali smarta doskonale wiedzą, że średni przebi...
więcej dzienników

Katalog nowych aut

Smart Fortwo

od 47 500 zł do 93 588

<
<

Dostępne silniki

Benzyna (71 - 102 KM): 1.0, 1.0 mhd

 

Diesel (54 KM): 0.8 CDI

Skrzynie biegów

manualna: 5-biegowa

 

automatyczna: , 5-stopniowa
Katalog nowych aut Smart Fortwo
 

Najpopularniejsza wersja Smart Fortwo

Smart Fortwo 1.0 102KM - 2 drzwiowe coupe

Najważniejsze wyposażenie

Dostępne kolory

Pakiety dealerskie

Pakiet komfort/oświetlenie - 1 238
Pakiet audio - 2 797
Pakiet wspomagający - 1 298

Cena katalogowa

69 600

Zobacz ofertę Smart Fortwo 1.0 102KM - 2 drzwiowe coupe
 

Smart Fortwo najczęściej porównywane z:

Fiat 500
1.2 (69 KM)
Opel Adam
1.4 (87 KM)
Toyota Aygo
1.0 VVT-i (69 KM)
 

Pewne oferty od dealerów

Fiat 500 Lounge Fiat 500 Lounge
Rocznik: 2013. Przebieg: 4 500 km. Silnik: 1.2 51KM .
Cena: 35 900 zł 35 900 zł
Zyskujesz: 0 zł Zobacz szczegóły »
Suzuki Alto Club Suzuki Alto Club
Rocznik: 2011. Przebieg: 21 003 km. Silnik: 1.0 50KM .
Cena: 24 900 zł 24 900 zł
Zyskujesz: 0 zł Zobacz szczegóły »

Używane Smart Fortwo

Smart Fortwo
0.8 diesel 30 KM
47 000 km, 2005
12 000 PLN
Smart Fortwo
0.6 benzyna 40 KM
2001
7 277 PLN
Smart Fortwo
0.8 diesel 41 KM
217 000 km, 2000
7 700 PLN
Smart Fortwo
1.0 benzyna 55 KM
7 980 km, 2010
24 300 PLN

Ocena auta Smart Fortwo

Wybrane opinie

Smart Fortwo Coupe 0.7 (72 KM)

Auto jest bardzo proste w sterowaniu - obsłudze. Pewnie takie było założenie, że jeźdić będą nim nietechniczni (nawet moja żona prawie wszystko opanowała przez rok :-)). Ja wolałbym bardziej wypasiony zestaw wskaźników i przełączników. Najsilniejsze atuty to widoczność, łatwość parkowania, przestrzeń w środku, ciekawy automat (na korki - super!) i radocha. Słabe strony to - szalenie maluśki bagażniczek (140 l) (choć większe auta (fiaciki) też mają prawie taki sam!! = 180) i okropnie twarde zawieszenie. Jak się ktoś przesiada z większego wozu (a są inne?), to niemiło odczuwa dyskomfort. Ale coś za coś - bezpieczeństwo. WYdaje mi się, że karoseria będzie bardzo długowieczna - dużo plastików, a rama (chyba) jest znakomicie zabnezpeiczona przed korozją WIęc jeśłio ktoś go nei rozwali i nie zakatuje, będzie się nim dłuuugo cieszył, na co bardzo liczę.

dodał: Krzysztof Modzelewski kmodzele@friko6.onet.pl
Smart Fortwo Coupe 0.7 (72 KM)

idealne auto kiedy musimy miec auto dla max 2 osób na codzienne jeżdzenie po mieście ... markuje nim wszedzie zmieszczę sie wszędzie jak nie wzdłóż to w poprzek i jeszcze jedno co zauwazyłem policja opuszcza suszarkę jak jedzie smart przez 2 lata ani jednego mandatu za predkość... pomimo to, że przeginałem

dodał: silverss@wp.pl
Smart Fortwo Coupe 0.6 (45 KM)

zużycie paliwa o 1 l/100 km mniejsze od malucha, przy mocy 2,5 raza większej! Bezpieczeństwo równe klasie wyższej średniej ! Niezawodność najwyższa, wyposażenie świetne, kultura pracy - bez zarzutu, jedyny mankament - cena ok. 42 000 zł (nowy).

dodał: etamin@poczta.onet.pl
Smart Fortwo Coupe 0.6 (45 KM)

To auto było zawsze moim marzeniem.. Teraz je mam i nie zamienię na inne. Jedyne co mogę zrobić to kupić taki drugi do kolekcji, tym razem czterodrzwiowy jak tylko pojawi się w sprzedaży (na co z utęsknieniem czekam).

dodał: Martinez p.m.gda.pl@wp.pl
Smart Fortwo Coupe 1.0 (84 KM)

Bardzo sympatyczne, oryginalne autko dla ludzi, którzy chcieliby zerwać z monotonią życia codziennego i zainwestować w coś bardziej interesującego. Praktycznie bez istotnych wad, z dużymi możliwościami. Bezpieczne.

dodał: Boss

Galerie Smart Fortwo

Smart Fortwo II Cabrio Facelifting Smart ForTwo II Coupe Facelifting Smart ForTwo CityFlame Smart ForTwo Iceshine Smart fortwo electric drive - galeria redakcyjna Smart fortwo III passion - galeria redakcyjna Smart forjeremy Concept Smart Fortwo 2011 Smart ForTwo sharpred Smart ForTwo electric drive BRABUS
Zobacz inne galerie Smart

Smart Fortwo

33 komentarze

31 dyskutujących

Ostatnie komentarze:

~jankes~jankes

cześci chciałbym dowiedziec sie ile weyciaga smart

~andrzej kowalski~andrzej kowalski

czesto czytam-remont silnika ok.100000km.wymiana lancucha rozrzadu ok.50000 dlaczego jaki jest powod?

~jaaaa :)~jaaaa :)

Do ~mexxmen30: kup 0,8 diesla to najleprzy smart spalaie w granicach 3,3 litra 3,6 litra na 100 km w trasie przy 130 km na godzine pali tez tak a przy jezdzie oszczednej na trasie robi 650 km nabaku a bak to 21 litro to sobie policz czesci drogie serwis drogi ale sa tanie zamienniki niestety czesci takie jak sprzeglo czy inne sa drogie jak wszystko w mercedesie

Przejdź do dyskusji

Dzienniki kosztów Smart

Wydatki
paliwowe

Liczba wpisów
774
Przejechany dystans
340 068 km
Zatankowanego paliwa
17 372 l

Wydatki
serwisowe

Liczba wpisów
78
Wydanych pieniędzy
35 935 zł
Średnie wydatki na auto
1 283 zł

Pozostałe
wydatki

Liczba wpisów
152
Wydanych pieniędzy
42 461 zł
Średnie wydatki na auto
1 516 zł
Zobacz dzienniki kosztów Smart (28)

Testy zderzeniowe Smart Fortwo

Najnowsze testy zderzeniowe Smart Fortwo przeprowadzone przez Euro NCAP.

Smart Fortwo

Smart Fortwo
2007

MCC Smart

Smart Fortwo
2000

Zobacz wszystkie testy zderzeniowe Smart

Zużycie paliwa Smart Fortwo

Na podstawie 90 raportów spalania

Pb
ON
LPG
         
         
         
0   4   8   12   16   20   24   28   32   36   40 [l]
Dodaj raport spalania

Wybrane raporty spalania

autor: Piotr, dodano: 22.06.2014 01:48

na autostradzie przy prędkości 90km/h w 2 osoby 3.1L/100 trasa 500km, miasto 3.7L/100km, średnie 3.5L/100km miasto-trasa. oczywiście lekką noga na gaz :)

pełny raport Smart Coupe 0.8 CDI

autor: terenn, dodano: 12.05.2010 16:20

dla mnie to auto powinno palić max 3 litry skoro octavia 1.9tdi (normalny duży samochód) pali 4 litry na 100 części tanie ale ile mozna tych części kupować twój mechanik stanie sie twoim najlebszym przyjacielem!!

pełny raport Smart Coupe 0.6

autor: Linka82, dodano: 16.11.2009 16:11

Głupota! Ten samochód wcale nie jest oszczędny... Jak na taki maly samochod to spalanie jest duze..

pełny raport Smart Cabrio 0.8 CDI
Dodaj typowy słaby punkt
Dodaj diagnozę problemu

Skarbnica wiedzy o Smart Fortwo

Podziel się wiedzą

Dane techniczne Smart Fortwo

Pojemności silników [l]

   
0   2,0   4,0   6,0   8,0   10

Moce silników [KM]

   
0   100   200   300   400   500

Prędkości maks. [km/h]

   
0   100   200   300   400   500

Przyspieszenia do "setki" [s]

   
0   8   16   24   32   40
Zobacz dane techniczne Smart Fortwo
Szkic techniczny:

Zobacz również

Kierowcy, którzy oglądali Smart Fortwo, oglądali także