Szukaj

Ocena kierowcy - Daewoo Lanos Hatchback

adf1985, 4 lata temu
Silnik 1.4 i 75KM 55kW
Rok produkcji 2002
Przebieg: 220 tys. km
Okres użytkowania: 5 lat
Daewoo Lanos Hatchback 1.4 i 75KM 55kW 1997-2004 - Oceń swoje auto
4,50
10% lepiej od średniej w segmencie
Kupiłby ponownie
Co pozytywnie zaskoczyło oceniającego:
Silnik
Karoseria
Inne : Ekonomia
Uciążliwe usterki zgłoszone przez oceniającego:
Przeniesienie napędu
5,0
Całokształt
Jeśli weźmiemy pod uwagę cenę samochodu, która na chwilę obecną w zależności od stanu kształtuje się na poziomie 1000zł do 3000zł, to jest to zdecydowanie wozidełko godne polecenia. Warto wspomnieć, że w tej cenie otrzymujemy samochód segmentu C, a więc miejsca jest wystarczająco w stosunku do innych modeli w tym przedziale cenowym. Ja swój egzemplarz kupiłem od znajomego 5 lat temu (samochód był już wyposażony w instalację gazową). Auto wyprodukowano pod koniec 2002 roku i w momencie zakupu miało przebieg 167 000 km. Obecnie po pięciu latach użytkowania przebieg urósł do 220 000 km więc stwierdziłem, że warto by było coś napisać. Jeśli chodzi o silnik, to nie jest to jednostka specjalnie oszczędna, jednak jeśli używamy instalacji gazowej, wówczas średnie spalanie oscyluje w granicach 10,5 litra na 100 km jazdy. W mieście będzie to maksymalnie 12 litrów (przy bardzo ciężkiej jeździe), zaś w trasie można spokojnie zejść do 8,5 litra na przejechanych 100 km. Skrzynia biegów jest ok, na pewno nie jest idealna, bo zdarzy się, że trzeba się lekko posiłować, ale nie jest to nic, co by było uciążliwe na dłuższą metę. Karoseria to ogromna zaleta tego samochodu, ponieważ jest ocynkowana. Efektem powyższego zabiegu jest zero rdzy po 17 latach użytkowania, z czego 10 bez garażowania. Ponadto jest to twarda blacha, w miarę odporna na zarysowania i wgniecenia, chociaż wiadomo, że pewnie są lepsze przykłady u konkurencji. Komfort użytkowania określił bym jako dostateczny. Szczególnie doskwiera brak wspomagania w moim egzemplarzu, jak również nieobecność klimatyzacji oraz jakiejkolwiek elektryki szyb czy lusterek. Z jednej strony jest to cecha, która powoduje mniejszą awaryjność po latach, z drugiej zaś czegoś brakuje i człowiek zastanawia się co jakiś czas nad zmianą :). Sama ergonomia w tej cenie jest super, mam 181 cm wzrostu i jedzie się dosyć komfortowo, ale trasy powyżej 300km potrafią zmęczyć, głównie z uwagi na nie tak bardzo wygodne fotele. Na szczęście widoczność i dostęp do wszelkich elementów sterowania wynagradza tą niedogodność i naprawdę jest w porządku. Silnik rano przy spokojnej jeździe nagrzewa wnętrze kabiny w czasie 5 minut (mierzone) przy temperaturze ok +5 stopni Celsjusza. Wyciszenie w aucie jest słabe, komfortowo jedzie się 110km/h, powyżej to już trochę hałas. Jeśli hałas nam nie przeszkadza, to komfortowa jazda kończy się na 140-150km/h, później to już trochę igranie z losem. W silniku 1.4 (tak naprawdę to bardziej 1.3) 75KM osiągi nie są jakieś wybitne, 15 sekund do setki wystarczy jedynie do miasta, zaś w trasie bywają problemy z wyprzedzaniem nawet jak w samochodzie jest tylko kierowca i brak bagaży. Awaryjność jest na średnim poziomie, ja przez 5 lat wymieniłem rozrząd, sprzęgło, wężyk i pompę paliwową i przegub wewnętrzny + naprawa hamulców,drążków itd. Generalnie serwis przez 5 lat kosztował mnie wraz z serwisem olejowym jedynie 6452zł, co jest wartością obłędnie niską. Ubezpieczenie tego samochodu przy średnich zniżkach to również nie jest wielki wydatek. Z uwagi na instalację gazową samochód ten przejeżdża 100km w cenie średnio 25zł (miasto powyżej 400 tyś. mieszkańców przez 70% czasu, reszta trasy). I tu dochodzimy do największej zalety tego samochodu, a jest nią ekonomia jazdy. Przy uwzględnieniu wszystkich możliwych kosztów, tj. benzyny, gazu, myjni, serwisu, ubezpieczenia i amortyzacji, koszt przejechania 100 km kosztuje 53zł przy założeniu przebiegu na poziomie ok. 1100km miesięcznie. Dla porównania, w przypadku innych używanych samochodów średniej klasy wartość ta oscyluje w granicach 75zł/100km (pamiętajmy o wliczaniu amortyzacji, bo to lwi koszt użytkowania samochodu). Nowe samochody klasy podstawowej, to ok. 90-100zł/100km. Powyższe wartości pokazują, że za jedyne 53zł / 100km WSZYSTKICH możliwych kosztów, możemy przemieszczać się autem w miarę wygodnym, kompaktowym lecz pakownym, bezpiecznym, mało awaryjnym. Oczywiście wszystko zależy od tego czym ktoś jeździł wcześniej. Wiadomym jest, że mając wcześniej auto klasy wyższej, wpis ten będzie powodował jedynie uśmiech politowania. Faktem jest jednak, że Lanos jest świetnym samochodem na początek przygody z motoryzacją z uwagi na niskie koszty zakupu i eksploatacji w stosunku do tego co oferuje. Z wad, to na pewno parująca przednia szyba (ale z uwagi na szybkie nagrzewanie łatwo ten problem się rozwiązuje), brak klimy i wspomagania, brak elektryki w lusterkach i szybach, problemy z oryginalnymi głośnikami (ja mam wymienione), takie sobie wyciszenie, na dłuższe trasy fotele nie są zbyt wygodne. Pomimo wad, które zostały wymienione, zalety zdecydowanie przeważają, także szczerze POLECAM!
Wrażenia
5,0
Silnik
Mało awaryjny. Świetnie współpracuje z gazem, szybko się nagrzewa. Podobno wytrzymuje ok. 400 000 km przebiegu.
4,0
Skrzynia biegów
Jest ok, ale czasem trzeba się minimalnie posiłować. Nie jest to jednak coś, co spędza sen z powiek. Ot cecha ekonomicznego samochodu. W porównaniu do Daewoo Tico jest niebo.
4,0
Układ jezdny
Samochód dobrze trzyma się drogi, ale generalnie jest mało sztywny, co może niektórym przeszkadzać
5,0
Karoseria
Ocynkowana, zero rdzy po 17 latach, z czego 10 lat na dworze. Rysy powstają, ale na pewno nie jest to tandeta jak w nowo produkowanych samochodach.
Komfort
4,0
Widoczność
Widoczność bardzo dobra, ale nie idealna. Czasem tylne słupki są zbyt grube i zasłaniają, ale w porównaniu do nowszych aut, którymi miałem okazję jeździć i tak jest wg mnie lepiej.
4,0
Ergonomia
W porządku na trasy do 300 km. Powyżej trochę boli siedzenie i kręgosłup. Niemniej jednak cała reszta jest ok, łatwy dostęp do wszystkich elementów sterujących, dobrze się siedzi dla 180cm człowieka.
5,0
Wentylacja i ogrzewanie
Bardzo dobrze, samochód szybko się nagrzewa. Mały minus za zrywające się czasem linki od wentylacji. Sposobem jest zmiana kierunku wentylacji przy najniższym lub zerowym biegu działania wiatraczków.
5,0
Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Przestrzeni jest wystarczająco. Nie jest to limuzyna, ale też jest to samochód zdecydowanie nie sprawiający problemów w zakresie miejsca jak na kompakt.
4,0
Wyciszenie
Jak dla mnie przy 110km/h robi się już głośnawo, ale jest nadal OK.
Ekonomiczność
5,0
Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)
Koszt przejechania 100km przy włączeniu wszystkich możliwych wydatków, w tym amortyzacji (o czym 99% ludzi zapomina, a stanowi ona często 30% kosztów), to zaledwie 53zł przy przebiegu 1100km miesięcznie.
5,0
Stosunek jakość/cena
Stosunek cena/jakość jest BARDZO korzystny, jeśli trafimy dobry egzemplarz.
Niezawodność
4,0
Bezawaryjność (drobiazgi)
Zdarzają się pewne drobne pierdółki, takie jak podświetlenie wentylacji czy np. wadliwy czujnik położenia przepustnicy, jednak żadna z nich nas nie unieruchomi.
4,0
Bezawaryjność (poważne usterki)
Jedna poważna usterka przez 5 lat, naprawiona w ASO za ok. 400zł. Jest dobrze. Uważam, że jak na auto za poniżej 5 000 zł to nie najgorszy wynik.

Pb - zużycie paliwa dla silnika 1.4 i 75KM 55kW [l/100km]

Średnie zużycie
10,2
Minimalne średnie zużycie paliwa
10,0
Maksymalne średnie zużycie paliwa
12,0
Minimalne zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
8,5
Zobacz więcej na temat zużycia paliwa
Zobacz raport zużycia paliwa tego kierowcy
Czy ocena była przydatna?
Dyskusja
Ładowanie komentarzy...

Usterki Daewoo Lanos

Liczba wpisów: 40

Daewoo Lanos – wystepowanie usterek w zależności od przebiegu

Daewoo Lanos Hatchback