Dobre wieści z kolejnych ważnych dróg w Polsce

W Polsce cały czas się buduje. Może już nasz kraj nie przypomina jednego wielkiego placu budowy, jak przed Euro 2012, ale wciąż w większości rejonów Polski sporo się dzieje w temacie budowy dróg. Właśnie poznaliśmy nowe szczegóły nt. istotnych fragmentów kolejnych dróg.

Ostatni fragment autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa
Jedyna nasza autostrada biegnąca z północy na południe wciąż jeszcze nie jest całkowicie przejezdna. Brakuje m.in. fragmentu pomiędzy Tuszynem a Częstochową. Wczoraj w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa podpisano dokument, kierujący ten fragment autostrady A1 do przetargu. GDDKiA przekazała Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o zamówieniu dotyczącym budowy ostatnich odcinków na terenie województw łódzkiego i śląskiego. 

Na Śląsku będzie to odcinek od węzła Rząsawa do granicy województwa łódzkiego/śląskiego (odcinek E), natomiast na terenie województwa łódzkiego wydzielono cztery odcinki realizacyjne: A (węzeł Tuszyn – węzeł Piotrków Trybunalski Południe), B (węzeł Piotrków Trybunalski Południe – węzeł Kamieńsk), C (węzeł Kamieńsk – węzeł Radomsko), D (węzeł Radomsko – granica województw śląskiego). Odcinki będą realizowane w formule „Projektuj i buduj”, a ich budowa powinna zakończyć się do 2021 r.

Odcinek A, czyli istniejąca obecnie tzw. „stara autostrada” od węzła Tuszyn do węzła Piotrków Trybunalski Zachód, będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dalej między węzłem Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe droga będzie miała po cztery pasy ruchu w każdym kierunku. Najistotniejsza zmiana będzie dotyczyła odcinków: B, C i D, czyli obecnego odcinka drogi krajowej nr 1. W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną naturalnie wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się węzły bezkolizyjne. Śląski fragment A1 będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu i jeden węzeł w Mykanowie.

Łącznie w ramach tej inwestycji powstanie 63,8 km autostrady w województwie łódzkim i 16,9 km w województwie śląskim. Dodajmy, że w województwie śląskim obecnie w trakcie budowy jest 57 km autostrady A1.

Zachodnia Obwodnica Łodzi w ciągu drogi S14
Do przetargu skierowana została również droga ekspresowa S14, pełniąca funkcję Zachodniej Obwodnicy Łodzi, która pozwoli na domknięcie tzw. ringu wokół Łodzi. Inwestycja ta będzie realizowana w formule „Projektuj/Optymalizuj i Buduj”. Zostaną wydzielone dwa odcinki: od węzła Lublinek do węzła Łódź Teofilów (z węzłem) oraz drugi do skrzyżowania z DK91 w miejscowości Słowik o łącznej długości ok. 28,5 km.

Rozbudowa „Zakopianki”
W ramach rozbudowy drogi krajowej nr 47 (powstanie droga ekspresowa S7 do Rabki Zdroju oraz droga dwujezdniowa DK47 do Chabówki) przewidywana jest budowa dalszych 16 km dwujezdniowej drogi klasy GP o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Powstaną też cztery węzły: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe oraz 22 obiekty inżynierskie. Budowany odcinek, mimo porównywalnych parametrów, nie będzie drogą ekspresową. Inwestycja będzie realizowana w trybie „projektuj i buduj". Ogłoszenie przetargu planowane jest w drugiej połowie 2017 r., a zakończenie budowy w 2022 r. Szacunkowy koszt inwestycji to ok. 1 mld zł.

Obwodnica Zabierzowa jako fragment Północnej Obwodnicy Krakowa
Projekt obwodnicy Zabierzowa przewiduje budowę ok. 10 km drogi między miejscowością Werbownia a węzłem łączącym drogi krajowe nr 7 i 94, która od północy ominie Zabierzów i pozwoli na wyprowadzenie ruchu pojazdów z gęsto zabudowanych terenów. Planowany odcinek docelowo ma stanowić część Północnej Obwodnicy Krakowa. W ramach inwestycji przewidziana jest budowa drogi klasy GP. Powstaną 3 skrzyżowania, 13 obiektów mostowych oraz dwukomorowy tunel z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku o długości 370 m. Przetarg w formule „projektuj i buduj" ma zostać ogłoszony po wakacjach, a realizacja inwestycji ma potrwać od 2021 r. do 2023 r. Planowany koszt inwestycji to ok. 300 mln zł.

Via Carpatia
Minister Andrzej Adamczyk powołał zespół ds. przygotowania i realizacji międzynarodowego korytarza transportowego via Carpatia na terytorium RP. Powołany zespół będzie monitorowaał aktualny stan przygotowań i realizacji szlaku via Carpatia w Polsce, koordynował działania z zakresu przygotowania i realizacji tego szlaku oraz podejmował działania, których celem będzie przygotowanie i realizacja poszczególnych dróg wchodzących w skład korytarza via Carpatia w możliwie krótkiej perspektywie czasowej.

Via Carpatia na terenie Polski przebiega szlakiem S61 na odcinku  granica państwa – Augustów – Ełk, S16 na odcinku Ełk – Knyszyn oraz S19 Knyszyn – Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze - S12 (Lublin Rudnik), S12 (Lublin Sławinek) - Nisko - A4 (Rzeszów Wschód), A4 (Rzeszów Zachód) - Barwinek - granica państwa.

 

 

Dodano: 6 lat temu,
autor: Wojciech Traczyk,
zdjęcia: gddkia
Zobacz inne artykuły
Chcesz kupić dobre auto używane? Pokażemy Ci, jak to zrobić bezpiecznie i wygodnie
Jaki rejestrator jazdy najlepszy? Ranking kamer samochodowych
Czy ubezpieczenie auta musi być drogie? Inszury.pl, bo cena jest ważna
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .