Głosowe wybieranie frustruje wielu kierowców

Choć nowe samochody wyposażane są w coraz to bardziej nowoczesne zdobycze technologii, spora grupa kierowców, nie tylko ma problemy z ich obsługą, ale często jest wręcz nieświadoma ich posiadania.

Organizacja J.D. Power and Associates przeprowadziła badanie wśród kierowców, którzy posiadają nowy samochód nie dłużej niż 90 dni. Właściciele tych aut byli pytani o różne zagadnienia związana z nowoczesnymi technologiami, w jakie są wyposażone ich samochody, w tym głównie o nawigację, systemy multimedialne oraz systemy podnoszące poziom bezpieczeństwa.

Sumaryczny wynik badania pokazuje, że generalnie kierowcy są zadowoleni z posiadanych w swoich samochodach elementów wyposażenia. Średni wynik dla wszystkich poddanych analizie rozwiązań technologicznych wyniósł 730 na 1000 możliwych do uzyskania punktów. Najgorzej w tym względzie wypadła nawigacja, która otrzymała 687 punktów.

Analiza zebranych danych wykazała, że ponad połowa przebadanych osóg nie miała okazji używać w pierwszych miesiącach posiadania nowego samochodu nawigacji. Co więcej, większość z nich zamiast skorzystać z fabrycznie zainstalowanej nawigacji używała do wyznaczenia celu podróży nawigacji zainstalowanej w swoich telefonach.

Najwięcej problemów kierowcom przysparza wprowadzenie nowego celu podróży, który wymaga pokonania licznych kroków w menu nawigacji. Kierowcy narzekają również na małą liczbę tzw. punktów użyteczności publicznej, co często uniemożliwia znalezienie ważnych miejsc w pobliżu. Zastrzeżenia wzbudza również brak możliwości manualnej zmiany docelowego adresu podczas jazdy, co ze względów bezpieczeństwa jest coraz częściej wprowadzane w nowych modelach. O ile jest to zrozumiałe, gdy to kierowca próbowałby dokonać takiej zmiany w czasie jazdy, to takiej zmiany nie może dokonać również pasażer. Nawigacja dopuszcza jedynie głosową zmianę adresu.

A tymczasem badanie pokazało, że wielu kierowców jest sfrustrowana używaniem funkcji głosowego wybierania różnych komend, również przy okazji obsługi nawigacji. Największe obiekcje wzbudza często niezrozumienie wygłaszanych kwestii, co wymaga wielokrotnego powtarzania tych samych poleceń.

Do najczęściej niewykorzystywanych funkcji w nowoczesnych systemach mutlimedialnych należy tzw. mirror screen, która umożliwia korzystanie z aplikacji zainstalowanych na smartfonie poprzez układ multimedialny samochodu. Wielu kierowców nie jest w stanie skorzystać z tego rozwiązania, a równie wielu nie jest nawet świadoma istnienia takiej możliwości.

Autorzy badania ustalili również, które modele okazały się najbardziej przyjazne kierowcom, jeśli chodzi o użytkowanie zainstalowanych w nich rozwiązań. BMW seria 2 oraz seria 4 okazały się najlepsze w segmencie małych i kompaktowych aut premium, Hyundai Genesis oraz Tucson zwyciężyły w segmentach średnich aut premium i wśród małych aut, Chevrolet Camaro był najlepszym modelem w klasie średnich aut, Kia Forte w segmencie kompaktów, zaś Nissan Maxima w segmencie dużych aut.

Dodano: 7 lat temu,
autor: Wojtek Traczyk,
zdjęcia: Autocentrum
Zobacz inne artykuły
Chcesz kupić dobre auto używane? Pokażemy Ci, jak to zrobić bezpiecznie i wygodnie
Jaki rejestrator jazdy najlepszy? Ranking kamer samochodowych
Czy ubezpieczenie auta musi być drogie? Inszury.pl, bo cena jest ważna
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .