Miasto i maszyna: Ford Fusion

Ford Fusion jest pierwszym samochodem projektowanym od podstaw z myślą o tym, by młodym rodzinom mającym dzieci i lubiącym życie w mieście umożliwić korzystanie w pełni z tego, co oferuje współczesna metropolia.

<strong>Ford Fusion jest pierwszym samochodem projektowanym od podstaw z myślą o tym, by młodym rodzinom mającym dzieci i lubiącym życie w mieście umożliwić korzystanie w pełni z tego, co oferuje współczesna metropolia.</strong> Wnętrze, z wyżej umieszczonymi fotelami, które dają lepszą widoczność, jest obszerne, funkcjonalne i przyjazne dla kierowcy i pasażerów. Z zewnątrz Ford Fusion zwraca uwagę masywną bryłą nadwozia, która wzbudza zaufanie i dobrze chroni jadące w nim osoby. Jednocześnie jest to samochód niezbyt duży i bardzo zwrotny, który zdaje się mówić "Jestem gotowy, by ruszyć w miasto!" Martin Leach Prezes Ford of Europe &#8226; Ford Fusion wypełnia lukę na rynku samochodów małych, łącząc najlepsze cechy subkompaktowego auta typu hatchback z funkcjonalnością minivana i solidną konstrukcją oraz dominującą sylwetką samochodu terenowo-rekreacyjnego (SUV). Tworzy w ten sposób nową kategorię tzw. uniwersalnego samochodu miejskiego (UAV - Urban Activity Vehicle). &#8226; Ford Fusion wyróżnia się na tle innych małych samochodów masywniejszą sylwetką, z wyżej umieszczoną pozycją kierowcy, dającą znacznie lepszą widoczność i większą wygodę prowadzenia. &#8226; Ford Fusion oferuje przestronne wnętrze samochodu rodzinnego, w gabarytach auta znacznie mniejszego. We wnętrzu jest więcej miejsca dla kierowcy, pasażerów i ich bagażu. Oparcie przedniego fotela pasażera składa się, tworząc wygodny stolik, a pod siedzeniem znajduje się funkcjonalny schowek. Składane oparcie tylnej kanapy, dzielone asymetrycznie w proporcji 60:40, pozwala na przewożenie większych przedmiotów. Załadunek i wyładunek ciężkiego bagażu dodatkowo ułatwia nisko przebiegający próg tylnych drzwi i tylnego zderzaka. &#8226; Będący standardem Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS) z dwiema czołowymi poduszkami powietrznymi, współpracującymi z czujnikami siły zderzenia, można rozbudować do sześciu poduszek powietrznych. W konstrukcji nadwozia szeroko wykorzystano profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, tworzące skutecznie chronioną klatkę przedziału pasażerskiego, otoczoną strefami kontrolowanego zgniotu. &#8226; Manewrowanie Fordem Fusion jest bardzo łatwe, dzięki czemu idealnie nadaje się do jazdy w mieście. Niewielkie gabaryty pomagają bez trudu zmieścić się w ciasne miejsca parkingowe. Natomiast duża zwrotność pozwala szybko i zwinnie poruszać się w gęstym ruchu miejskim. Jakość prowadzenia decyduje o wysokim komforcie jazdy. &#8226; Do napędu służy gama nowoczesnych i oszczędnych silników: jednostka wysokoprężna z turbodoładowaniem i wtryskiem common rail najnowszej generacji oraz dwa nowoczesne silniki benzynowe stawiają Forda Fusion w czołówce także pod względem niskiego zużycia paliwa. Dzięki wyjątkowemu połączeniu wielu zalet i parametrów użytkowych, Ford Fusion - najnowszy model nowej generacji małych samochodów Forda - jest wprost stworzony do życia w mieście. Ford Fusion jest samochodem, który cechuje solidna konstrukcja, stylowa linia, przestronne wnętrze i zwrotność. Łączy w sobie najlepsze cechy samochodów terenowo-rekreacyjnych (SUV), minivanów i małych aut typu hatchback, tworząc tym samym samochód o zupełnie unikatowym charakterze. W gabarytach samochodu małego zamknięto wnętrze, które w znacznie szerszym stopniu odpowiada codziennym potrzebom przeciętnej rodziny i które mieści się w szkielecie nadwozia skutecznie chroniącym kierowcę i pasażerów przed skutkami wypadku. Zachowano przy tym nieodzowną w ruchu miejskim zwrotność. Ford klasyfikuje model Fusion w zupełnie nowej kategorii uniwersalnych samochodów miejskich (UAV - Urban Activity Vehicle). Ford oczekuje tym samym, że nowy model okaże się w całej Europie atrakcyjną propozycją dla młodych rodzin i młodych par, których aktywność jest związana przede wszystkim z miastem. - Ford Fusion jest drugim modelem powstałym na bazie naszej nowej koncepcji małego samochodu i doskonale ilustruje sposób, w jaki koncepcja ta ewoluuje, umożliwiając tworzenie zupełnie nowych modeli odpowiadających różnym stylom życia - mówi Philip Maguire, dyrektor odpowiedzialny w Ford of Europe za dział samochodów małych. - Najnowszy model odzwierciedla coraz większe zróżnicowanie naszej klienteli i stale zmieniające się upodobania nabywców samochodów w miastach. To samochód, który przejmuje to, co najlepsze od samochodów w innych kategoriach i wszystkie te zalety zamyka po raz pierwszy w gabarytach małego samochodu &#8211; dodaje Philip Maguire. DOMINUJĄCA SYLWETKA Ford Fusion wyróżnia się na tle innych małych samochodów masywniejszą sylwetką, z wyżej umieszczoną pozycją kierowcy, dającą większą wygodę prowadzenia i znacznie lepszą widoczność we wszystkich kierunkach. Jednocześnie Ford Fusion zachowuje zwrotność i zwinność samochodu małego. Jest przy tym niezwykle ekonomiczny w eksploatacji. Nowoczesny, oryginalny styl, w połączeniu z obszernym wnętrzem, sprawia że Ford Fusion szybko dopasowuje się do różnych stylów życia i zróżnicowanych wymagań użytkowników. Przede wszystkim jednak jest to samochód adresowany do młodych rodzin, najczęściej z dziećmi, mieszkających w mieście, poszukujących eleganckiego samochodu, który rozwiązałby ich zapotrzebowanie na uniwersalny środek transportu. - Sylwetka Forda Fusion otrzymała akcenty stylistyczne, które wskazują jednoznacznie na inspirację dla nowego modelu. Są to: solidność, wytrzymałość i dominacja samochodu terenowo-rekreacyjnego, obszerne wnętrze minivana oraz dynamika i własności manewrowe nowoczesnego małego samochodu - podkreśla Mark Adams, główny projektant nowego modelu. - Dla rodzin chcących maksymalnie wykorzystać możliwości, jakie daje życie w mieście jest to niezwykle atrakcyjne połączenie. Wśród zasadniczych elementów stylistyki Forda Fusion uwagę zwracają: &#8226; Wyższa pozycja kierowcy, zapewniająca lepszą widoczność, ułatwiająca manewrowanie w gęstym ruchu ulicznym i parkowanie w ciasnej przestrzeni. &#8226; Staranne dobranie prześwitu oraz wielkości kół jezdnych dla zapewnienia odpowiedniego komfortu jazdy na ulicach obfitujących w wyboje, progi zwalniające, dla ułatwienia pokonywania krawężników i innych tego rodzaju utrudnień. &#8226; Kontury nadwozia nakreślone w sposób umożliwiający maksymalne zwiększenie przestrzeni wokół foteli. &#8226; Wykończenie łuku nad tylną szybą oraz płaska podłoga bagażnika, służące zwiększeniu przestrzeni bagażowej. &#8226; Wrażenie pewnej dominacji, mimo stosunkowo niewielkich wymiarów, bardziej typowych dla samochodu miejskiego. Patrząc od przodu, Ford Fusion wydaje się emanować energią i siłą. Linia maski silnika przebiega wysoko, z silnie zaznaczoną kratą wlotu powietrza oraz reflektorami w kształcie rombu, wyraźnie oddzielonymi od kraty wlotu powietrza. Tylna część nadwozia ma nieco kanciasty kształt, co sugeruje funkcjonalność i przestronność wnętrza. Tylny zderzak został specjalnie obniżony, robiąc miejsce pionowo opadającym drzwiom tyłu nadwozia, które "wcinają się" w zderzak, poniżej nisko umieszczonej tablicy rejestracyjnej - chodzi o maksymalne zmniejszenie wysokości na którą trzeba podnosić ładowany bagaż. Duży znak firmowy Forda na tylnej klapie wyraźnie akcentuje wypukłość poniżej tylnej szyby i podkreśla masywną bryłę nadwozia. Wysoko umieszczone tylne światła są nie tylko dobrze widoczne w ruchu ulicznym, znajdują się bowiem w miejscu, w którym nie są narażone na uszkodzenia podczas manewrów na gęsto zastawionych parkingach. Patrząc z boku, układ okien Forda Fusion, bez wyraźnie zaznaczonych bocznych słupków, potęguje wrażenie przestronności bardzo jasnego wnętrza. Nisko przebiegająca dolna linia okien uwydatnia wysoką pozycję kierowcy i poprawia widoczność wokół pojazdu. Z drugiej strony, mimo wrażenia, że wnętrze jest bardzo obszerne, zgrabnie opadająca linia dachu nadaje sylwetce Forda Fusion dynamiczny, niemal sportowy charakter. Przednie i tylne zderzaki zachodzą na rogi nadwozia, łącząc się z przetłoczeniami wokół nadkoli i dolną częścią bocznych pasów. Powstaje w ten sposób złudzenie masywnego obudowania boków nadwozia. Patrząc od przodu, nadwozie w dolnej części zwęża się ku osi wzdłużnej pojazdu, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie, szczególnie w przypadku dzieci i osób dorosłych o niższym wzroście. Taki profil boków nadwozia dodatkowo optycznie obniża środek ciężkości i sprawia, że Ford Fusion wydaje się bardzo pewnie trzymać podłoża. W wersji standardowej Ford Fusion ma 15-calowe obręcze kół i ogumienie 195/60R15, co nie tylko poprawia sylwetkę pojazdu, ale ma wymierny wpływ na jakość prowadzenia. Taki wybór wymiarów kół nadaje nowemu Fordowi większą stabilność i sprawia, że pojazd lepiej trzyma się nawierzchni. Wersja Ambiente jest wyposażona w koła o obręczach stalowych, zaopatrzona w kołpaki o wzorze 9-ramiennym, wersja Trend wyposażona jest w obręcze stalowe ukryte pod kołpakami o wzorze z siedmioma ramionami o wąskich podłużnych szczelinach . Natomiast wersja Elegance wyposażona jest w oryginalne 7-ramienne obręcze z lekkiego stopu. Ford Fusion jest oferowany z lakierami w 10 kolorach. Osiem z dostępnych odcieni to lakiery metalizowane. Podobnie jak nadwozie z zewnątrz, również wnętrze Forda Fusion prezentuje się solidnie i funkcjonalnie. W tablicy rozdzielczej uwagę zwracają m.in. cztery wyraźnie zaznaczone pionowe pasy, które sprawiają wrażenie jakby podtrzymywały i spinały deskę rozdzielczą. Sam zespół wskaźników ma kształt wydłużonego owalu, z ergonomicznie umieszczonymi zegarami i przełącznikami. Wyraźnie dominuje tu centralna konsola, z czytelnie i wygodnie rozmieszczonymi przełącznikami. Konsola w pomysłowy sposób zachodzi na górną część deski rozdzielczej i kończy się wygodnym, wysuwanym do góry schowkiem. W wykończeniu wnętrza Forda Fusion konsekwentnie wykorzystano jeden odcień popielato-piaskowy. Pojazd jest oferowany w trzech wersjach różniących się wyposażeniem: Ambiente, Trend i Elegance, z których w każdej wykorzystano nieco inną fakturę tkanin i materiałów wykończeniowych. W wersjach o bogatszym wyposażeniu wzornictwo wnętrza podkreślają aplikacje w kontrastujących odcieniach srebra i jaśniejszego odcienia popielato-piaskowego. Pokryte skórą koło kierownicy, standardowo montowane we wszystkich wersjach, pośrednio nawiązuje do wysokiej jakości prowadzenia Forda Fusion. Położenie samej kierownicy, której wysokość można regulować w zakresie 50 mm, a także innych ważniejszych przełączników i przycisków zostało zaprojektowane z zachowaniem wszelkich wymogów ergonomii. Dźwignia zmiany biegów jest nieco wyższa niż w typowym małym samochodzie tej klasy, co nie tylko odpowiada wyższej pozycji kierującego, lecz jest także wynikiem szczegółowych badań dotyczących zasięgu ramion i dłoni kierowcy, przeprowadzonych przez specjalistów Forda w zakresie ergonomii. Zestaw przyrządów Forda Fusion obejmuje prędkościomierz i obrotomierz, oba sterowane elektronicznie, z podświetlanymi tarczami oraz analogowymi wskazówkami, podświetlanymi światłowodowo na całej długości. Licznik przebiegu i licznik dzienny zostały wbudowane u podstawy tarczy prędkościomierza w postaci wyświetlaczy ciekłokrystalicznych (LCD), zabezpieczonych przed ingerencją z zewnątrz. Wskaźniki stanu paliwa i temperatury cieczy chłodzącej także działają na zasadzie cyfrowej, a dla kierowcy są widoczne w postaci wyświetlaczy ciekłokrystalicznych. Uzupełnieniem wskaźników są lampki ostrzegawcze niskiego stanu paliwa i zbyt wysokiej temperatury cieczy chłodzącej silnik. Zespół wskaźników komunikuje się z modułem sterującym pracą silnika za pomocą cyfrowej magistrali transmisji danych, mającej także funkcje diagnostyki i programowania. Układ sterujący funkcjami silnika przesyła dane dotyczące obrotów i temperatury silnika bezpośrednio do obrotomierza i wskaźnika temperatury. Informacje o prędkości pojazdu są przesyłane w taki sam sposób do elektronicznie sterowanego prędkościomierza. Na desce rozdzielczej znajduje się duży przełącznik obrotowy obsługujący wszystkie ważniejsze funkcje świateł. Przełącznik znajduje się tuż pod ręką kierowcy. Wyłącznik świateł awaryjnych jest umieszczony centralnie na desce rozdzielczej, w bliskim zasięgu rąk kierowcy i siedzącego obok pasażera. Elementy radioodtwarzacza są zgrupowane pionowo, jeden nad drugim. Ich wzornictwo komponuje się z wykończeniem wnętrza. Również w tym przypadku dużą wagę przywiązywano do ergonomii i łatwości obsługi podczas jazdy. Lepsze jest także zabezpieczenie przed kradzieżą. Dostępne są cztery typy radioodtwarzaczy, począwszy od modelu 2500 (radioodtwarzacz kasetowy), aż po model 6006 (wersja na 6 płyt CD), Ford Fusion jest wyposażony w "inteligentne" wycieraczki szyb. Jedną z funkcji jest "pamięć" sprzężona ze spryskiwaczem, dzięki której wycieraczki usuwają strużkę wody, która zawsze spływa po szybie w chwilę po jej wytarciu przez wycieraczki -wycieraczki automatycznie wykonują jeszcze jedno przejście w dwie sekundy po zakończeniu cyklu spryskiwania. Natomiast wycieraczka tylnej szyby jest sprzężona z biegiem wstecznym. Jeżeli wycieraczki przedniej szyby pracują i kierowca włącza bieg wsteczny, wycieraczka tylnej szyby uruchamia się automatycznie, "przecierając" kierowcy widoczność do tyłu. PRZESTRONNE WNĘTRZE Oryginalny kształt bryły nadwozia Forda Fusion został podyktowany dążeniem projektantów do uzyskania możliwie najbardziej przestronnego wnętrza w gabarytach samochodu małego. Wyższe nadwozie dodatkowo ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Osoby siedzące zarówno z przodu jak i z tyłu mają dużo miejsca nad głowami, na wysokości ramion i na rozprostowanie nóg. Świadczy to dobitnie o tym, że Ford Fusion oferuje znacznie więcej niż typowy samochód w segmencie aut małych. Pasażerowie siedzący z tyłu mają także więcej miejsca na wysokości kolan. Znacznie lepsza jest widoczność przez szyby, co ucieszy przede wszystkim dzieci. Wyższa pozycja kierowcy sprzyja lepszej widoczności we wszystkich kierunkach, a ergonomicznie rozmieszczone dźwignie i przełączniki ułatwiają bezpieczne i wygodne prowadzenie. Ford Fusion zapewnia znacznie większą ilość przestrzeni we wnętrzu niż mogła na to dotąd liczyć przeciętna rodzina w samochodach tej klasy. Pod przednim fotelem pasażera znajduje się wygodny schowek, a sam fotel składa się, tworząc blat. Po złożeniu asymetrycznie dzielonej tylnej kanapy (w proporcji 60:40) uzyskuje się dodatkową przestrzeń umożliwiającą przewożenie dużych i nieporęcznych przedmiotów. Nisko przebiegający tylny zderzak znacznie ułatwia załadunek i wyładunek ciężkiego bagażu. Dzięki nadwoziu, które jest dłuższe (4020 mm), szersze (1721 mm) i wyższe (1528 mm) niż w przypadku typowego małego samochodu subkompaktowego, Ford Fusion na nowo definiuje normy przestronności wnętrza, które można uzyskać w samochodzie o rozstawie osi i rozstawie kół typowych dla samochodów małych. - Ford Fusion jest samochodem na tyle uniwersalnym, że może z powodzeniem pomieścić pasażerów wraz z przewożonym sprzętem lub bagażem i nie dzieje się to kosztem największych zalet auta miejskiego, jakimi są zwrotność i łatwość parkowania - wyjaśnia Paul Butcher, nadzorujący prace nad projektowaniem przestrzeni wnętrza Forda Fusion. - Ford Fusion jest gotów przewieźć wszystkich i wszystko: typową rodzinę, właściciela z gronem przyjaciół, zakupy, wózek dziecięcy, wózek inwalidzki czy baterię walizek potrzebnych podczas kilkudniowego wypadu za miasto. Dzięki wysokiej pozycji siedzeń &#8211; prawie 90 mm wyżej niż w Fordzie Ka - kierowca i siedzący obok pasażer mają doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Łatwiejsze jest także wsiadanie i wysiadanie. O wysokim komforcie podróżowania decyduje także znaczna wysokość we wnętrzu (1017 mm), odległość od podłogi do oparcia fotela (1045 mm) oraz szerokość na wysokości ramion (1358 mm). Osoby siedzące z tyłu także podróżują w komfortowych warunkach. Obok wysoko biegnącego sufitu (981 mm), sporej odległości od podłogi do tylnego oparcia (943 mm) oraz znacznej szerokości na wysokości ramion (1325 mm), również kolana mają sporo miejsca (34 mm). Wsiadanie i wysiadanie nie nastręcza żadnych trudności zarówno dorosłym jak i dzieciom. Ford Fusion dysponuje przy tym pokaźnym bagażnikiem i licznymi funkcjonalnymi schowkami: &#8226; Bagażnik o standardowej pojemności 337 litrów z powodzeniem mieści nawet bardzo duże przedmioty. Dzięki temu, iż tylne zawieszenie nie zajmuje wiele miejsca, bagażnik jest szeroki (980 mm) i głęboki (767 mm), co pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni wewnątrz nadwozia. Oparcia foteli są zaopatrzone w integralne uchwyty do mocowania bagażu, a wersje z bogatszym wyposażeniem dodatkowo dysponują siatką zabezpieczającą bagaż. &#8226; Oparcie tylnej kanapy jest dzielone asymetrycznie w proporcji 60:40. Po złożeniu oparcia na płasko, długość użytecznej przestrzeni bagażowej wzrasta do 1,2 metra. Dzięki temu, Ford Fusion doskonale nadaje się do przewożenia przedmiotów o znacznej objętości, jak np. mebli w paczkach lub typowych elementów do zabudowy kuchni. Maksymalna pojemność przestrzeni bagażowej (po złożeniu tylnych siedzeń) wynosi 1175 litrów. &#8226; Brak przegrody pomiędzy podłogą bagażnika i tylnym zderzakiem pozwala na łatwe wyjmowanie przedmiotów z bagażnika, bez konieczności ich podnoszenia. Po podniesieniu drzwi tyłu nadwozia podłoga bagażnika znajduje się na równi z górną płaszczyzną tylnego zderzaka, na wysokości zaledwie 478 mm nad ziemią. &#8226; Drzwi tyłu nadwozia mogą bez trudu otwierać nawet osoby o niewysokim wzroście. U dołu od wewnątrz znajduje się uchwyt ułatwiający zamykanie tylnej klapy. &#8226; Złożenie na płasko przedniego fotela pasażerskiego pozwala dodatkowo wydłużyć przestrzeń bagażową w celu przewiezienia długich przedmiotów, liczących do 2300 mm długości. Składanie jest bardzo proste &#8211; odbywa się za pomocą dźwigienki na górnej krawędzi oparcia fotela i nie wymaga mocowania się z fotelem. Podczas rodzinnych wycieczek złożony fotel z powodzeniem służy jako stoliczek piknikowy. &#8226; Wyższe umiejscowienie przednich foteli pozwoliło na umieszczenie dodatkowego schowka pod siedzeniem pasażera. &#8226; Dodatkowe miejsce na drobiazgi w górnej powierzchni tablicy rozdzielczej, z wysuwanym schowkiem, podobnym do schowka w Fordzie Galaxy. Przewidziano także obszerne kieszenie na drzwiach &#8211; w każdej z nich jest jeszcze uchwyt na puszkę z napojem o pojemności 330 ml. BEZPIECZEŃSTWO Ford Fusion jest wyposażony w rozbudowane układy zwiększające bezpieczeństwo. Przede wszystkim w wyposażeniu standardowym przewidziano Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), obejmujący przednie poduszki powietrzne o dwóch stopniach napełniania, współpracujące z czujnikami siły zderzenia. Obie poduszki czołowe są częścią systemu poduszek powietrznych, których nabywca Forda Fusion może zamówić ogółem aż sześć. System ten również obejmuje poduszki boczne montowane w przednich fotelach, a także boczne kurtyny powietrzne, chroniące osoby jadące z przodu i z tyłu przed skutkami uderzenia w bok pojazdu. Systemy bezpieczeństwa Forda Fusion zostały zbudowane wokół ochronnego szkieletu nadwozia, obejmującego niezwykle sztywną klatkę przedziału pasażerskiego oraz strefy kontrolowanego zgniotu z przodu i z tyłu pojazdu. Odpowiedni kształt nadwozia pozwala widzieć dużo i być widzianym w gęstym ruchu ulicznym. Jednocześnie nadwozie tworzy podstawę działania systemów bezpieczeństwa wykorzystujących najnowsze osiągnięcia techniki. - Fundamentem koncepcji bezpieczeństwa dla Forda Fusion jest bardzo sztywny szkielet nadwozia, opracowany dla najnowszej generacji małych samochodów Forda. Projektując szkielet, szeroko stosowaliśmy stale o podwyższonej wytrzymałości. Przy ich użyciu zaprojektowaliśmy sztywną i wytrzymałą strukturę nośną nadwozia, z wytrzymałą klatką przedziału pasażerskiego oraz strefami kontrolowanego zgniotu, pochłaniającymi energię zderzenia - wyjaśnia Stuart Black, nadzorujący prace projektowe dotyczące nadwozia Forda Fusion. Ultranowoczesny czujnik zderzeń umieszczony z przodu pojazdu jest w stanie ocenić charakter uderzenia czołowego i odpowiednio do jego siły i kierunku spowodować częściowe lub całkowite odpalenie poduszek czołowych (mających dwa stopnie napełniania). Właśnie skomplikowane czujniki zderzeniowe decydują o możliwości dostosowania zakresu odpalania poduszek do kierunku i siły zderzenia, która cechuje Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS). Ford Fusion może być wyposażony nawet w cztery dodatkowe poduszki ochronne: &#8226; Osoby siedzące z przodu mogą korzystać z ochrony dostępnych na życzenie poduszek bocznych. Ich zadaniem jest ochrona głowy i górnej części klatki piersiowej w razie uderzenia w bok pojazdu. &#8226; Dodatkowym zabezpieczeniem chroniącym głowy osób jadących z przodu i z tyłu są kurtyny powietrzne. W razie zderzenia kurtyny o pojemności 24 l napełniają się, amortyzując uderzenie głowy na całej długości od słupka przedniego do tylnego. Ford Fusion jest także wyposażony w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pięciu osób. Pasy kierowcy i pasażera mają napinacz pirotechniczny pomagający uzyskać optymalne naprężenie taśmy pasów w razie zderzenia. Zwijacze przednich pasów są dodatkowo wyposażone w czujniki ograniczające siłę ściągania pasów i chroniące klatkę piersiową przed zgnieceniem. Z kolei trójka pasażerów z tyłu korzysta z ochrony, jaką zapewniają trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Sztywna konstrukcja płyty podłogowej w znacznym stopniu chroni przed wgnieceniem podłogi do wewnątrz w wypadku zderzenia czołowego. Przed obrażeniami dolnych partii nóg kierowcy chroni cofający się w razie zderzenia wspornik pedałów. Sztywność i wytrzymałość nadwozia dodatkowo zwiększono poprzez zastosowanie w szczególnie newralgicznych miejscach specjalnych, wcześniej uformowanych profili złożonych z blach stalowych o różnej grubości, łączonych techniką spawania laserowego. Rozwiązanie takie pozwala zwiększyć sztywność konstrukcji bez zwiększania jej masy. Na uwagę zasługuje konstrukcja słupków środkowych. Zostały one wzmocnione w części środkowej, natomiast górne jak i dolne węzły mocujące łatwiej poddają się w razie uderzenia. Układ taki ma za zadanie skuteczniej pochłaniać energię zderzenia. JAKOŚĆ PROWADZENIA I ZWROTNOŚĆ Celem konstruktorów Forda Fusion było uzyskanie wysokiej jakości prowadzenia, co jest tradycyjnym atutem modeli Forda, przy zachowaniu bardzo dobrej stateczności - samochód jest stosunkowo wysoki jak na ten rozstaw osi i kół. W ten sposób starano się osiągnąć możliwie najkorzystniejsze połączenie zwrotności, stabilności kierunkowej, precyzji sterowania oraz komfortu jazdy, które z jednej strony odpowiadają przeznaczeniu nowego modelu jako samochodu do jazdy w mieście, a z drugiej - zaspokajają naturalną potrzebę wygody i komfortu. Duża zwrotność oznacza, ze Ford Fusion doskonale radzi sobie w gęstym ruchu ulicznym. Precyzja układu kierowniczego z przekładnią zębatą daje kierowcy dodatkową pewność podczas jazdy w mieście. Z kolei niewielkie gabaryty pojazdu pozwalają mu swobodnie wpasować się w ciasne miejsca parkingowe. Charakterystyka układu jezdnego została tak dobrana, by skutecznie tłumić nierówności, których nie brakuje na ulicach miast. Z tego względu w tylnym zawieszeniu wykorzystano belkę skrętną oraz jednorurowe amortyzatory - W zaprojektowanie nadwozia, zawieszenia i układu kierowniczego Forda Fusion włożono ogromny nakład pracy. Wysiłki konstruktorów koncentrowały się wokół uzyskania optymalnej sztywności oraz charakterystyki tłumienia zawieszenia, a także odpowiedniej sztywności i wytrzymałości całej konstrukcji pojazdu - wspomina Mark Stanton, szef zespołu konstruktorów. Każdy element układu jezdnego Forda Fusion został starannie dopracowany pod kątem uzyskania możliwe najwyższego komfortu jazdy, przy odpowiedniej stabilności i precyzji sterowania. Szerokie wykorzystanie elementów ze stali o podwyższonej wytrzymałości w konstrukcji nadwozia pomogło w zwiększeniu sztywności punktów węzłowych, do których mocowane są elementy układu jezdnego. Odpowiednio wysoka sztywność punktów mocowania pozwala z kolei uzyskać optymalne własności tłumiące i ustalające zawieszenia. W przednim zawieszeniu zastosowano sztywną ramę pomocniczą, do której mocowane są dolne wahacze trójkątne oraz listwa zębata układu kierowniczego. Układ taki nie tylko decyduje o dobrych własnościach jezdnych Forda Fusion, ale także pomaga odizolować nadwozie od szumów i drgań pochodzących od nawierzchni drogi. Opracowując kolumny McPhersona dla przedniego zawieszenia Forda Fusion, konstruktorzy korzystali z doświadczeń zgromadzonych podczas prac badawczo-rozwojowych na potrzeby innych nowych modeli Forda, jak Focus, Mondeo, czy najnowsza generacja Fiesty. Dotyczy to np. mocowań kolumn, dzięki którym następuje rozdzielenie sił działających na sprężyny i tłoczyska amortyzatorów. Pozwala to lepiej izolować nadwozie od wibracji i hałasów układu jezdnego, uzyskać wyższy komfort jazdy i wyższą precyzję sterowania. Sprężyny zawieszenia mają większą średnicę i są ustawione pod nieco innym kątem niż kąt zawieszenia, w sposób odpowiadający kierunkowi działania sił. Taka właśnie kompensacja pozwala zredukować siły tarcia i zoptymalizować tłumiące działanie sprężyn. Ford Fusion w wyposażeniu seryjnym ma wspomaganie kierownicy, z hydrauliczną pompą wysokociśnieniową napędzaną przez silnik. Charakterystykę wspomagania dobrano w taki sposób, aby kierowca lepiej wyczuwał, co dzieje się z pojazdem, a także aby zmniejszyć wysiłek niezbędny przy manewrowaniu na mniejszych prędkościach (jak np. podczas parkowania), które są nieodłączną częścią jazdy po mieście. Dzięki małym gabarytom Forda Fusion średnica zawracania wynosi tylko 9,9 m. Skrajne położenia koła kierownicy dzieli 3,4 obrotu. Konstrukcja tylnego zawieszenia jest bardzo zwarta, z oddzielonymi sprężynami i amortyzatorami. Amortyzatory są umieszczone pionowo, w pobliżu zewnętrznych krawędzi nadwozia. Natomiast sprężyny są umieszczone pod podłogą. Oprócz oszczędności miejsca, układ taki pozwala również tutaj oddzielić od siebie siły przenoszone przez amortyzatory i sprężyny zawieszenia, co pozytywnie wpływa na jakość prowadzenia. Konstrukcja zawieszenia Forda Fusion została tak pomyślana, aby samochód trzymał się drogi w sposób dający się przewidzieć i aby kierowca w każdej chwili mógł precyzyjnie kontrolować jego zachowanie. Tuleje w belce skrętnej tylnego zawieszenia korygujące zbieżność kół zostały umieszczone pod kątem 25 stopni, co lepiej pozwala równoważyć działanie sił poprzecznych. Amortyzatory tylnego zawieszenia mają pojedyncze cylindry i specjalny układ zaworków, dzięki którym amortyzatory lepiej reagują na mniejsze, lecz występujące z większą częstotliwością nierówności. Dzięki temu poprawiono komfort jazdy na nierównościach typowych dla ulic miast. Same amortyzatory mają mniejsze wymiary i zabierają przez to mniej cennego miejsca w przestrzeni bagażowej. W wyposażeniu seryjnym Ford Fusion ma 15-calowe obręcze kół z ogumieniem 195/60R15. Dzięki nim Ford Fusion z łatwością pokonuje krawężniki, progi zwalniające i wyboje, których nie brakuje w miastach. Równie skuteczny jest układ hamulcowy Forda Fusion. Przednie hamulce tarczowe mają tarcze wentylowane o średnicy 258 mm i grubości 22 mm. Zaciski mają po jednym cylinderku, a bezazbestowe klocki mają wydłużoną trwałość. Hamulce tylnych kół mają bębny o średnicy 203 mm, ze szczękami o szerokości 36 mm. Samonastawny mechanizm kompensuje stopniowe zużywanie się okładzin szczęk hamulcowych. W wyposażeniu przewidziano także czterokanałowy układ ABS, który współpracuje z seryjnie montowanym elektronicznym układem podziału siły hamowania (EBD). Zadaniem układu EBD jest ograniczanie poślizgu tylnych kół zanim jeszcze nastąpi włączenie układu ABS. Tym samym układ EBD przyczynia się do poprawy stabilności hamowania przy różnych stopniach obciążenia pojazdu, a jego zastosowanie powoduje, że zbędny stał się klasyczny regulator siły hamowania. EKONOMICZNY I OSZCZĘDNY Użytkowanie samochodu w mieście wiąże się z wieloma różnymi kosztami. Z tego względu jednym z priorytetów twórców Forda Fusion było uczynienie go możliwie oszczędnym w eksploatacji. - Gama silników stosowanych do napędu Forda Fusion to przede wszystkim nasz najnowszy silnik wysokoprężny z wtryskiem typu common rail oraz dwa silniki benzynowe. Wszystkie te jednostki zapewniają uzyskiwanie naprawdę niskiego zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach eksploatacji - podkreśla David Myers, szef zespołu projektującego układy napędowe dla Forda Fusion. Nowy Ford Fusion jest oferowany z trzema nowoczesnymi jednostkami napędowymi: Silnik Duratorq TDCi - 1,4 litra Silnik Duratorq TDCi, o pojemności 1,4 litra jest jednostką wysokoprężną z wtryskiem common rail najnowszej generacji i turbodoładowaniem. Silnik ten charakteryzuje się wysoką mocą, niską emisją spalin i cichą pracą na miarę wymagań współczesnych użytkowników. Niewielkie zużycie paliwa oznacza niskie koszty eksploatacji. Ford Fusion z silnikiem Duratorq TDCi zużywa 5,2 litra oleju napędowego na 100 km w cyklu miejskim, 3,9 l/100 km poza miastem, a średnie zużycie wynosi 4,4 l/100 km. Emisja CO2 wynosi 116 gramów na kilometr. Tak umiarkowane wartości zużycia paliwa, przy zbiorniku paliwa mieszczącym 45 litrów, dają dość duży zasięg. Ford Fusion z silnikiem TDCi może przejechać bez tankowania nawet do 1,023 km. Wyróżniający się niewielkimi rozmiarami i lekką konstrukcją silnik Duratorq TDCi dysponuje mocą 68 KM. Jednostka ta jest pierwszym owocem współpracy pomiędzy Ford Motor Company i grupą PSA Peugeot Citroën w dziedzinie nowoczesnych silników wysokoprężnych. Zastosowanie układu wtryskowego common-rail najnowszej generacji daje bardzo dobre osiągi, wysokie wartości momentu obrotowego oraz bardzo elastyczną i cichą pracę &#8211; pod tym względem jednostka Duratorq TDCi dorównuje silnikom benzynowym. Znaczne wartości momentu obrotowego w dolnych zakresach prędkości obrotowych dają dużą elastyczność i sprawiają, że silnik szybko reaguje na naciśnięcie pedału gazu. Maksymalną wartość momentu obrotowego 160 Nm silnik osiąga w szerokim przedziale obrotów, od 1750 do 2500 obr/min. Daje to odpowiednią dynamikę do poruszania się po mieście. Silnik ma też niski współczynnik masy do momentu obrotowego &#8211; tylko 0,6 kg/Nm. Ford Fusion z silnikiem Duratorq TDCi przyspiesza od zera do 100 km/h w 15,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 159 km/h. Silniki benzynowe Duratec 16V 16-zaworowe silniki benzynowe Duratec to propozycja dla użytkowników, którzy preferują nowoczesne silniki o zapłonie iskrowym. Dzięki połączeniu niskiej masy, zaawansowanych procesów spalania mieszanki, obniżonego tarcia wewnętrznego i wysokiej kultury pracy, jednostki te spalają niewiele paliwa w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Do napędu Forda Fusion przewidziano silnik Duratec 16V w dwóch odmianach: &#8226; Wersja o pojemności 1,4 litra i mocy 80 KM zużywa 8,5 litra benzyny na 100 km w cyklu miejskim, 5,3 l/100 km poza miastem, a średnie zużycie wynosi 6,5 l/100 km. Emisja CO2 wynosi 154 gramów na km. Silnik osiąga maksymalną moc 80 KM przy 5,700 obr/min. Maksymalna wartość momentu obrotowego wynosi 124 Nm przy 3,500 obr/min. Ford Fusion z tym silnikiem przyspiesza od zera do 100 km/h w 13,7 sek., a prędkość maksymalna wynosi 163 km/h. &#8226; Wersja o pojemności 1,6 litra i mocy 100 KM zużywa 9,0 litra benzyny na 100 km w cyklu miejskim, 5,3 l/100 km poza miastem, a średnie zużycie wynosi 6,6 l/100 km. Emisja CO2 wynosi 157 g/km. Silnik rozwija moc 100 KM przy 6,000 obr/min. Maksymalna wartość momentu obrotowego wynosi 146 Nm przy 4,000 obr/min. Ford Fusion z tym silnikiem przyspiesza od zera do 100 km/h w 10,9 sek., a prędkość maksymalna sięga 180 km/h. W przypadku jednostek benzynowych Duratec 16V, przy zbiorniku paliwa o pojemności 45 l, zasięg Forda Fusion wynosi: &#8226; do 692 km dla wersji 1.4 o mocy 80 KM &#8226; do 681 km dla wersji 1.6 o mocy 100 KM - Wprowadzenie na rynek nowego Forda Fusion stanowi urzeczywistnienie wizji autentycznie zróżnicowanej nowej generacji małych samochodów Forda. Solidna i zwracająca uwagę sylwetka, przestronność wnętrza, własności manewrowe, zwrotność i niskie koszty utrzymania składają się na zupełnie nową kategorię niedrogiego samochodu osobowego o wysokich walorach użytkowych, który idealnie odpowiada potrzebom współczesnej rodziny większość czasu spędzającej w mieście. Jesteśmy oto świadkami narodzin pierwszego uniwersalnego samochodu miejskiego (UAV - Urban Activity Vehicle). <strong>Źródło: Ford Polska</strong>
Zobacz inne artykuły
Chcesz kupić dobre auto używane? Pokażemy Ci, jak to zrobić bezpiecznie i wygodnie
Jaki rejestrator jazdy najlepszy? Ranking kamer samochodowych
Czy ubezpieczenie auta musi być drogie? Inszury.pl, bo cena jest ważna
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .