16.01.1950 | Pierwsze Saaby 92 trafiają do klientów

W grudniu 1949 roku, po 4 latach pracy i przejechaniu ponad 530 tys. km prototypami zwanymi Ursaab, rozpoczęto produkcję seryjną. Na rozpoczęcie sprzedaży przyszło poczekać do 16 stycznia 1950 roku, gdy jeden z pierwszych kilkuset egzemplarzy zbudowanych w Trollhattan trafił do odbiorcy.

Ursaab w produkcyjnej wersji został nazwany 92. Dysponował niewielkim dwusuwowym silnikiem wzorowanym na jednostkach DKW, a jego największym wyróżnikiem była świetna aerodynamika. Dzięki lotniczemu doświadczeniu firmy, udało się osiągnąć znakomity współczynnik oporu powietrza rzędu cx 0,3.

Saab 92 powstał, by zapewnić pracę zakładowi Saaba, który po II wojnie światowej nie musiał już produkować myśliwców i bombowców w takich ilościach, jak przed laty. Produkcja samochodów miała zapewnić ciągłość pracy przedsiębiorstwu, ale okazała się takim sukcesem, że była kontynuowana przez kolejne dziesięciolecia. A Saab 92 z pierwszego wypustu, malowany zieloną farbą rodem z samolotów, stał się największym kąskiem dla kolekcjonerów marki.

Dodano: 4 lata temu,
autor: Michał Szukalski,
zdjęcia: Materiały prasowe
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .