Kartka z kalendarza: 14–20 stycznia

Zapraszamy na przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada na tym tygodniu.

14.01.1896 | Powołanie do życia The Daimler Company Limited

Daimler Company Limited powstało po to, by dystrybuować automobile niemieckiej marki oraz produkować jednostki napędowe Daimlera w Anglii. Pierwszy samochód opuścił zakład w styczniu 1897 roku, ale nie był wyposażony w silnik konstrukcji Daimlera, a Panharda. Motory niemieckiego inżyniera zaczęto montować w marcu.

Współpraca z Gottliebem Daimlerem zakończyła się już w 1898 roku, gdy ten zrezygnował z uczestnictwa w posiedzeniach zarządu. Firma nadal się rozwijała, choć zmieniała właścicieli. Gdy w 1910 roku została kupiona przez Birmingham Small Arms Company zatrudniała już ponad 4,5 tys. pracowników i produkowała kilkaset samochodów rocznie. Zaczęła produkować silniki na potrzeby wojskowe, jak również zajmować się konstruowaniem pojazdów użytkowych. W 1960 roku Daimler został przejęty przez Jaguara, który wykorzystał go do sprzedawania nieco bardziej luksusowych samochodów własnej konstrukcji.

 

15.01.1942 | Cadillac przestaje produkować na potrzeby cywilne

Przeprowadzony 7 grudnia 1941 roku atak na Pearl Harbor był początkiem uczestnictwa USA w II wojnie światowej. To wydarzenie wpłynęło na świat motoryzacyjny. W styczniu producenci samochodów przestali produkować na potrzeby cywilne. Cadillac zrobił to 15 stycznia 1942 roku. Od tego momentu samochody marki trafiały na potrzeby wojskowe. Cadillac zbudował 2150 samochodów na cele militarne. Produkcja wojskowa zakończyła się 2 lutego 1942 roku. Później powrócono do produkcji cywilnej, ale nie opracowywano modelu na następny rok. Skupiono się na wsparciu przemysłu zbrojeniowego. Cadillac w okresie wojennym wytwarzał m.in. lekki czołg M24 Chaffee wykorzystujący silnik i przekładnię General Motors (od 1944 roku), a wcześniej jego zakłady były wykorzystywane do produkcji czołgów M5 Stuart.

 

16.01.1950 | Pierwsze Saaby 92 trafiają do klientów

W grudniu 1949 roku, po 4 latach pracy i przejechaniu ponad 530 tys. km prototypami zwanymi Ursaab, rozpoczęto produkcję seryjną. Na rozpoczęcie sprzedaży przyszło poczekać do 16 stycznia 1950 roku, gdy jeden z pierwszych kilkuset egzemplarzy zbudowanych w Trollhattan trafił do odbiorcy.

Ursaab w produkcyjnej wersji został nazwany 92. Dysponował niewielkim dwusuwowym silnikiem wzorowanym na jednostkach DKW, a jego największym wyróżnikiem była świetna aerodynamika. Dzięki lotniczemu doświadczeniu firmy, udało się osiągnąć znakomity współczynnik oporu powietrza rzędu cx 0,3.

Saab 92 powstał, by zapewnić pracę zakładowi Saaba, który po II wojnie światowej nie musiał już produkować myśliwców i bombowców w takich ilościach, jak przed laty. Produkcja samochodów miała zapewnić ciągłość pracy przedsiębiorstwu, ale okazała się takim sukcesem, że była kontynuowana przez kolejne dziesięciolecia. A Saab 92 z pierwszego wypustu, malowany zieloną farbą rodem z samolotów, stał się największym kąskiem dla kolekcjonerów marki.

 

17.01.1953| Chevrolet Corvette pokazany światu

Chevrolet Corvette, legendarny samochód sportowy, narodził się w świadomości opinii publicznej 17 stycznia 1953 roku, gdy został zaprezentowany w nowojorskim hotelu Waldorf-Astoria.

Nie był to jeszcze w pełni gotowy samochód, a pojazd koncepcyjny EX-122, będący najbliżej wersji produkcyjnej, która została wdrożona 30 czerwca 1953 roku. Do końca roku wyprodukowano 300 egzemplarzy; wszystkie były pomalowane na biało i wyposażone w około 105-konny sześciocylindrowy silnik, który niezbyt korespondował z dynamiczną sylwetką. Jednostkę V8 dodano dopiero później, a w 1956 roku całkowicie zrezygnowało z silników o mniejszej ilości cylindrów.

Dotychczas Corvette doczekało się siedmiu generacji, a przygotowywana jest ósma, która jako pierwsza w historii będzie miała silnik umieszczony nie z przodu, a w środku, jak włoskie (i nie tylko) supersamochody. Na razie to plotki, które można uznać za bliskie prawdy, ale na oficjalną prezentację przyjdzie nam poczekać najprawdopodobniej do połowy 2019 roku.

 

18.01.1919 | Założenie marki Bentley

Jedna z najbardziej znanych luksusowych angielskich marek, Bentley, narodziła się 18 stycznia 1919 roku w północnym Londynie, a jej ojcem był Walter Owen Bentley, którego założeniem był zbudowanie nie tylko szybkiego, ale również najlepszego w swojej klasie samochodu.

Prace nad pierwszym pojazdem marki trwały do 1921 roku, a jego debiut miał miejsce we wrześniu, podczas zawodów w Brooklands. Auto zostało zaprojektowanego przez założyciela marki i było wyposażone w trzylitrowy, czterocylindrowy silnik, który produkował około 70 KM i pozwalał na osiągnięcie niespełna 130 km/h. W tej odmianie zbudowano 1088 egzemplarzy, ale pierwszy Bentley doczekał sie również limitowanych edycji Speed Model oraz Super Sports.

Jak bywało w owym czasie, Bentley produkował podwozie wraz z silnikiem, które było transportowane do wybranej przez nabywcę firmy wytwarzającej nadwozia. Dawało to pewną dowolność w projektach, choć wiele samochodów posiadało klasyczne zabudowy zamkniętych limuzyn.

Od samego początku Bentley był związany ze sportem motorowym, ze szczególnym uwzględnieniem dwudziestoczterogodzinnych wyścigów Le Mans. Pierwszy wyścig udało się wygrać w 1924 roku, a od 1927 do 1930 roku włącznie Bentley był prawdziwym hegemonem. Na najwyższe miejsce podium powrócił dopiero po przejęciu marki przez Volkswagena, w 2003 roku.

 

19.01.1960 | Prezentacja silnika Wankla

W tym tygodniu przypada rocznica pierwszej prezentacji silnika konstrukcji Feliksa Wankla, która odbyła się 19 stycznia 1960 roku w Monachium. Prace nad silnikiem rozpoczęto jeszcze w 1951 roku w zakładach NSU, a dobrze działający prototyp powstał w 1957 roku i generował około 21 KM.

Po raz pierwszy silnik zamontowano w 1960 roku w NSU Prinz, ale była to wersja studyjna. Na seryjne zastosowanie przyszło poczekać do 1964 roku, gdy do produkcji trafił niewielki roadster NSU Spider. Nowym typem jednostki napędowej zainteresowało się nie tylko NSU, ale również większość znaczących producentów. Licencję zakupili niemal wszyscy: od Citroena, przez General Motors, Forda, skończywszy na Mercedesie, Porsche i marce Rolls-Royce. Jak pokazała historia, najwięcej zaufania w silnik z rotorem miała Mazda, ale swoje próby miał słynący z innowacji Citroen. Więcej o samochodach z silnikiem Wankla możecie znaleźć naszym artykule: TOP 10 | Samochody z silnikiem Wankla.

 

20.01.1946 | Prezentacja pierwszego samochodu marki Kaiser-Frazer

Po zakończeniu II wojny światowej na amerykańskiej scenie motoryzacyjnej doszło do kooperacji dwóch firm: znanej przed wojną marki Graham-Paige oraz Henry Kaiser Company, przedsiębiorstwa zajmującego się budową dróg i tam oraz statków.

W 1945 roku obu przedsiębiorstwom udało się dojść do porozumienia, co zaowocowało spółką joint venture. Już w kolejnym roku, zaprezentowano pierwsze samochody spółki. Były to prototypy samochodu Frazer oraz przednionapędowy Kaiser K85, który nigdy nie trafił do produkcji seryjnej.

Pierwszy rok działalności zakończono na sprzedaży ponad 11 tysięcy samochodów, co można było uznać za umiarkowany sukces, ale już po dwóch latach, rozeszło się ponad 300 tysięcy pojazdów. Firma w tej formie prawnej funkcjonowała do 1953 roku.

 

Dodano: 5 lat temu,
autor: Michał Szukalski,
zdjęcia: Materiały prasowe
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .