Honda Forza 125 - wyższa półka
Skuter klasy 125 nie musi być budżetowym środkiem lokomocji. Honda Forza została wykonana z dbałością o najdrobniejsze detale. Nie rozczarowuje też osiągami i prowadzeniem. Jakość kosztuje. 14,3-konny skuter wyceniono na niebagatelne 19 900 zł.
Forza 125 jest nowością sezonu 2015. Jednoślad nie musi szukać miejsca na rynku – od początku mierzy w ściśle określony fragment segmentu. Flagowy skuter Hondy jest propozycją dla zamożnych fanów nowoczesnych gadżetów. Dodajmy, że projektując Forzę, uwzględniono specyfikę europejskiego rynku oraz oczekiwania klientów.
Owiewki utrzymano w najmodniejszych, matowych odcieniach. Zgodnie z aktualnymi trendami, postawiono też na wyraziste, ostre linie. By nie mnożyć wystających elementów, kierunkowskazy zintegrowano z lusterkami. Diodowe reflektory rzucają ostre i chłodne światło, a przy okazji oszczędzają energię elektryczną.
O gospodarowanie paliwem dba wtrysk PGM-FI, który także ułatwia zimny rozruch silnika. Pod każdymi światłami system Idle Stop wygasza jednostkę napędową. Nie w momencie zatrzymania, tylko gdy czas postoju przekracza trzy sekundy. To optymalne rozwiązanie - wyklucza przypadkowe zgaszenie silnika podczas manewrowania w korku. Silnik startuje po wykonaniu najmniejszego ruchu manetką gazu. O zużycie rozrusznika nie trzeba się obawiać. Inżynierowie Hondy opracowali ACG - rozrusznik zintegrowany z alternatorem, który do wprawienia wału korbowego w ruch wykorzystuje wyłącznie zmiany pola magnetycznego. Rozruch przebiega płynnie i cicho.
Ukryty pod kanapą schowek mieści 48 litrów. To odpowiednich dwóch, wypchanych po brzegi siatek z zakupami. Po dotarciu do celu podróży nie trzeba martwić się o kaski. Pod kanapą można ukryć dwa integralne kaski. Cieszy także dbałość o detale. Plastikowa przegroda stabilizuje przewożone przedmioty, a narzędzia oraz instrukcja obsługi (!) mają własne wnęki w „bagażniku”.
Bez kompromisów potraktowano także detale. Jeżeli montować schowek, to z uszczelnioną pokrywą i gniazdem 12V w głębi. Jeśli decydować się na komputer pokładowy, to z eleganckim wyświetlaczem i rozbudowany. Naprawdę rozbudowany. Z kokpitu odczytamy godzinę, temperaturę silnika, dwa dzienne przebiegi oraz średnie i chwilowe zużycie paliwa.
Producent zapewnia, że Forza 125 powinna zużywać 2,3 l/100km. Jeżdżąc dynamicznie, czyli przy każdej okazji rozpędzając skuter do przepisowych prędkości z odkręconą do oporu manetką i od czasu do czasu podróżując z prędkością maksymalną po drogach ekspresowych, nie byliśmy w stanie przekroczyć 2,7 l/100km. Przy 11,5-litrowym zbiorniku paliwa oznacza to imponujące 420 kilometrów zasięgu. Jeżdżąc delikatniej, można zbliżyć się do progu 500 km. Skuter eksploatowany wyłącznie na odcinku dom-praca-dom może wymagać tankowania dwa razy w miesiącu.
Spora masa własna na poziomie 162 kilogramów jest praktycznie nieodczuwalna. Nisko położony środek ciężkości i kanapa umieszczona na wysokości 780 mm ułatwiają manewrowanie przy niewielkich prędkościach. Przy wyższych do głosu dochodzi dobrze zestrojone zawieszenie. Kto czuje się na siłach, może pomajstrować przy tylnych amortyzatorach z 7-stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, by ograniczyć dobijanie zawieszenia na większych nierównościach czy podczas jazdy z pasażerem.
Układ hamulcowy z ABS-em istotnie podnosi poziom bezpieczeństwa. Dopóki nie naciśniemy na klamki przy kierownicy w głębokim złożeniu, system minimalizuje ryzyko przewrócenia maszyny podczas hamowania. Warto pamiętać, że ABS, w pełni wykorzystując rezerwy przyczepności, skraca też drogę hamowania. Jest to szczególnie istotne w przypadku motocykli klasy 125, które mogą trafić w ręce osób nie mających wcześniej do czynienia z jednośladami. Jeżeli od trzech lat posiadają prawo jazdy kategorii B, nie muszą zapisywać się nawet na najkrótsze szkolenie.
Honda dołożyła starań, by Forza była jedną z najbardziej atrakcyjnych propozycji w klasie 125. Prezentowany skuter wygląda nowocześnie, jest funkcjonalny i należycie wyposażony oraz przyjemny w prowadzeniu – nie rozczarowuje ani układ jezdny, ani potencjał silnika. Na polskim rynku, którym od lat rządzą ceny, blisko 20 tysięcy złotych może być być trudnym do przeskoczenia progiem. Podkreślmy, że Forza to jednak produkt z półki Premium, która jakością wykonania i dbałością o szczegóły nie odstaje od „dużych” motocykli.