Najważniejsze modele wszech czasów - część 1

To właśnie one wprawiły w ruch świat motoryzacji. Stały się symbolem i zdobyły sławę dzięki swym charakterystycznym sylwetkom. Są znane do dziś mimo, iż odeszły już dawno temu. Zyskały opinię cudownych i zdobyły miliony dzięki swej prostej konstrukcji, pięknej sylwetce lub niesamowitej mocy.

Przedstawiamy ranking najbardziej rozpoznawalnych aut świata. Spojrzymy na nie subiektywnie i zdaniem ogółu więc zapraszamy do dyskusji i przedstawienia własnych faworytów.

Ford Model T

Ford Model T przez prawie 100 lat był określany najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie. Między rokiem 1908 a 1927 sprzedano ponad 15 milionów egzemplarzy tego samochodu. Model ten podobno powstał by sprawdzić stwierdzenie Forda, że amerykanie potrzebują prostego, niezawodnego i nie koniecznie pięknego środka transportu. Jego cena w roku 1916 wynosiła zaledwie 350 dolarów. Był to pierwszy, seryjnie składany pojazd na taśmie montażowej. Cztery cylindry, 2,9 litra pojemności, 20 KM mocy i prędkość 72 km/h wystarczyły by ludzie z dumą przemierzali ulice przedwojennych miast. Model T stał się symbolem i pozostaje nim do dziś.

Mini

Mini był jednym z najbardziej udanych projektów wszech czasów. Od pojawienia się w 1959 roku jego produkcja trwała trzy dekady. Wszyscy kochali ten samochód ale chciano by miał większą moc. Po wielu modyfikacjach, między innymi przez Coopera, Mini stał się wspaniałym samochodem rajdowym odnoszącym wiele sukcesów. Bohater filmowy to jego druga twarz, gdzie Mini świetnie odnalazł się w roli małego, zabawnego auta. Umilał życie jako prywatne auto takim sławom jak Beatlesi czy Enzo Ferrari. Od 2001 pojawił się w nowej odsłonie z pomocą BMW. Po 50 nadal odnosi rynkowe sukcesy i zdobywa serca nie tylko płci pięknej.

Jeep Willys

Stworzony w 1940 roku jako niewielki samochód rozpoznawczy stał się prawdziwym hitem. Oprócz tego, że pomógł pokonać nieprzyjacielskich Niemców, stał się ikoną terenowych samochodów. Mówi się o nim, że wyznaczył ścieżki dla dzisiejszego Hummera. Charakteryzował go typowo jankeski wygląd, cieniutkie koło kierownicy i wspaniała umiejętność radzenia sobie w trudnym terenie. Mówi się, że przy projektowaniu Wranglera, Willys służył za przykład. Do dziś ulubieniec kolekcjonerów i amatorów plenerowych wycieczek w trudny teren.

VW Golf

Golf jest na świecie tak samo wszechobecny jak Chińskie wyroby. Zalał rynek motoryzacji z tą tylko różnicą, że cechował się naprawdę świetną jakością. Samochód dla ludu, którego lud rzeczywiście pokochał. Pojawił się w latach 70 – tych i cieszy się już szóstą odsłoną coraz to nowszej generacji. Jego wersja GTI od zawsze była marzeniem młodych chłopców a co ważniejsze wyznaczyła drogę dla wyjątkowych modeli jak Scirocco i Corrado. Szeroka gama silników, mała awaryjność, prosta ale elegancka sylwetka i wyjątkowa podatność na tuning. To właśnie za te cechy miłośnicy niemieckiej motoryzacji pokochali Golfa.

Corvette

Gdy pojawił się w 1953 roku był zlepkiem istniejących już zawieszeń i posiadał zapożyczony z innego modelu, zmodyfikowany silnik R6. Nikt nawet nie śmiał pomyśleć, że zdobędzie taki sukces. Początkowo pojawiło się tylko 300 sztuk ale entuzjazm z jakim spotkało się to auto spowodował, iż trzeba było posunąć się krok dalej. Szybko do pięknego nadwozia zamontowano silnik V8 i Corvette stał się prawdziwie sportowym wozem. Już w 1958 roku moc sięgała 290 KM. Narodził się prawdziwy klasyk z charakterystycznymi czterema okrągłymi lampami z tyłu i sławnym, zaprojektowanym przez lotusa silnikiem 5,7 litra. To arcydzieło amerykańskiej motoryzacji iście podbiło świat wspaniałych samochodów.

Dodano: 13 lat temu,
autor: Przemysław Chudy
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .