Bokser z drugiej ręki. Czy warto kupić?

Silnik typu bokser ma wiele zalet. Jest świetnie wyważony, ciekawie brzmi, a niewielka wysokość bloku korzystnie wpływa na położenie środka ciężkości samochodu. Z racji mechanicznego skomplikowania oraz znacznych kosztów produkcji boksery są niestety rzadko stosowane.

Na podjęcie decyzji o zakupie konkretnego modelu samochodu wpływa wiele czynników. Jedni kierowcy zwracają uwagę na stylizację, inni doceniają przestronność i wykończenie wnętrza lub właściwości jezdne. Pewna grupa pasjonatów motoryzacji szuka też oryginalności. Limitowane wersje, turbodoładowanie i napęd na wszystkie koła, elektroniczne panele wskaźników, systemy czterech skrętnych kół, jednostki Wankla, pięknie brzmiące widlaste motory – nieszablonowych rozwiązań, które będą cieszyły każdego dnia jest wiele.

Najtańszym przepisem na sportowy samochód z bokserem są Subaru z turbodoładowanymi silnikami. Imprezy i Legacy, bez względu na rocznik, potrafią zaskoczyć osiągami. Spora baza zamienników i rosnąca pula używanych części ułatwiają trzymanie w ryzach kosztów eksploatacji. Bardzo duży odsetek pojazdów ma wypadkową przeszłość - aby uniknąć problemów, warto szukać bezwypadkowego, a przynajmniej solidnie naprawionego egzemplarza.

Czy nieszablonowe jednostki napędowe wciąż będą trafiały pod maski nowych modeli samochodów? O ich przyszłość można być spokojnym. Porsche i Subaru, ostatnie bastiony bokserów, na pewno pozostaną wierne tradycji. Na wysyp nowych modeli z silnikami bokser lepiej nie liczyć. Jeżeli się pojawią, będą owocem wymiany technologii lub „inżynierii znaczkowej” - przykładem jest Toyota GT86 i Subaru BRZ. Na szczęście na rynku wtórnym jest w czym wybierać.

Przykładowe ceny samochodów z silnikami bokser:

Alfa Romeo 33 – od 1 tys. zł
Alfa Romeo 145/146 (1994-1996) – od 3 tys. zł
Alfa Romeo Alfasud – 4 tys. zł
Citroen 2CV - od 12 tys. zł
Lancia Flavia – od 8 tys. zł
Lancia Gamma – od 10 tys. zł
Porsche 914 – od 16 tys. zł
Porsche Boxster - od 32 tys. zł
Porsche Cayman – od 70 tys. zł
Porsche 911 – od 75 tys. zł
Subaru Impreza – od 5 tys. zł
Subaru Forester – od 9 tys. zł
Subaru Legacy – od 6 tys. zł
Subaru Tribeca – od 40 tys. zł
Subaru SVX – od 10 tys. zł
Volkswagen Garbus – od 6 tys. zł
Volkswagen Karmann Ghia – od 12 tys. zł
Volkswagen 1500 – od 8 tys. zł
Volkswagen T1 – od 35 tys. zł
Volkswagen T3 – od 5 tys. zł

Dodano: 10 lat temu,
autor: Łukasz Szewczyk,
zdjęcia: producenci
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .