Nowości 2016 - klasa średnia, wyższa i luksusowa

Topowe limuzyny, ale bardzo często również modele klasy średniej pełnią funkcję samochodów reprezentacyjnych. Zobaczmy, jakie nowości z tych segmentów przygotowali na 2016 rok producenci samochodów dla prezesów, dyrektorów oraz innych zarządzających firmami i wszelkiego rodzaju organizacjami.

Początek roku będzie należał z pewnością do modelu Renault Talisman. To następca Laguny, a zmiana nazwy ma oznaczać całkowicie nową jakość w tym segmencie rynkowym, która pozwoli rywalizować francuskiemu modelowi z klasy średniej z dotychczasowymi liderami rynkowymi. Zaletą Talismana ma być przestronne wnętrze oraz najnowocześniejsze technologie, w tym system 4 kół skrętnych czy elektronicznie regulowana siła tłumienia amortyzatorów. Zawiedzeni nie powinni być również miłośnicy nowoczesnych gadżetów oraz multimediów. Po styczniowej premierze rynkowej sedana, w kwietniu do gamy dołączy Talisman Grandtour, czyli odmiana kombi.

Również w pierwszym kwartale czeka nas inna, dość długo wyczekiwana nowość. To Alfa Romeo Giulia, która najpierw zadebiutuje z 2,2-litrowym silnikiem o mocy 150 i 180 KM. W drugim kwartale roku dołączy dwulitrowa odmiana o mocy 280 KM, a nieco później również 200-konny wariant tego silnika. Oczywiście nie zabraknie również najmocniejszej wersji Quadrifoglio Verde z trzylitrowym silnikiem V6 pod maską o mocy 510 KM, przy konstrukcji którego udział mieli również inżynierowie na co dzień pracujący dla Ferrari czy Maserati.

Choć może nie była aż tak wyczekiwana, ale z pewnością swoje grono fanów znajdzie również nowa Kia Optima, którą na polskim rynku powitamy na przełomie sierpnia i września. Zaprojektowana przez zespół stylistów pod wodzą Petera Schreyera Optima ma łączyć funkcjonalne cechy ze sportowym zacięciem. Większa niż poprzednik Kia Optima będzie kusić sporym wnętrzem, ale nie zabraknie również i nowoczesnych rozwiązań na pokładzie, w tym kamery 360 stopni czy inteligentnych systemów wspomagających kierowcę podczas jazdy. Kia Optima pojawi się na rynku zarówno jako sedan, jak i kombi, w wariancie GT oraz GT Line, a także w hybrydowej odmianie PHEV. Do wyboru będą po jednym silniku benzynowym (2,0/163KM) i jednym wysokoprężnym (1,7/141KM).

Nie jest nowością, ani chociażby modelem po faceliftingu, ale Skoda Superb Sportline po raz pierwszy pojawi się w takiej odsłonie. Sportowa stylizacja pojawi się w obu wersjach nadwoziowych. O 15 mm niżej zawieszone zawieszenie, przyciemniane szyby, czarne wykończenie grilla, lusterek czy felg mają dodać autu nieco więcej charakteru. Wersja Sportline dostępna będzie z wszystkimi jednostkami napędowymi poza dwa najsłabszymi (1.4 TSI i i 1.6 TDI).

Przełom pierwszego i drugiego kwartału 2016 r. będzie też czasem premiery rynkowej Toyoty Prius IV. Będący na rynku już od 18 lat Prius jest najpopularniejszą hybrydą świata. W nowej odsłonie znalazł się całkowicie zmodernizowany układ napędowy, lżejszy, wydajniejszy i w efekcie bardziej dynamiczny, a także nowy zestaw baterii niklowo-wodorkowych o większej gęstości energetycznej. Prius IV to także nowa platforma TMGA z niżej położonym środkiem ciężkości, dzięki czemu prowadzenie Priusa ma być bardziej stabilne ale i precyzyjne. Do tego nowy Prius ma przestronniejsze wnętrze oraz większy bagażnik.

W przyszłym roku nie zabraknie również nowych propozycji dla najbardziej wymagających, ale i dysponujących naprawdę sporą gotówką. Już w pierwszym kwartale roku pojawi się Audi S8 Plus. Ulepszony silnik 4.0 TFSI V8 Biturbo ma 605 KM, o 85 więcej niż w zwykłej "S-ósemce", co pozwoli osiągnąć pierwszą setkę już po 3,8 s. Do tego dochodzą sportowy mechanizm różnicowy, stały napęd na wszystkie koła quattro, zawieszenie pneumatyczne oraz dynamiczny układ kierowniczy. A pamiętajmy, że mówimy wciąż o superluksusowej limuzynie, dysponującej mnóstwem rozwiązań z najwyższej półki.

Pozostając przy tej samej marce, w drugim kwartale roku zadebiutuje nowe Audi S4 oraz A4 Allroad quattro. Sercem mocnej limuzyny będzie trzylitrowy silnik TFSI V6 rozwijający moc 354 KM i maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Silnik współpracuje z 8-biegową skrzynią tiptronic, a napęd przenoszony jest na koła obu osi. Sprint Audi S4 do setki trwa zaledwie 4,7 s. Aby uwydatnić sportowy charakter S4 o 23 mm obniżono zawieszenie w tej wersji średniej wielkości Audi. Uterenowione Audi A4 wciąż jeszcze jest okryte tajemnicą, choć naturalnie zarówno wygląd, jak i dostępna technologia raczej niczym specjalnym nie powinny nas zaskoczyć.

Na przełomie pierwszego i drugiego kwartału do Polski wjedzie Lexus GS po dużym faceliftingu. Poza zmianami stylistycznymi i wyposażeniowymi, pojawi się m.in. nowa wersja silnikowa - GS200t, z dwulitrowym silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem o mocy 241 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm. Drobne zmiany obejmą również pozostałe wersje silnikowe - GS300h oraz GS450h. Na szczycie rodziny GS znajdzie się GS F z silnikiem V8 o mocy 477 KM i maksymalnym momencie 526 Nm, współpracującym z 8-stopniową przekładnią automatyczną. Napęd na koła tylnej osi trafia poprzez aktywny mechanizm różnicowy TVD z elektronicznie sterowanym rozdzielaniem momentu obrotowego.

Elektryczna limuzyna BMW jeszcze jakiś czas temu byłaby nie do pomyślenia, a tymczasem już w sierpniu zawita do naszego kraju BMW 740e, czyli hybryda typu plug-in, która dołączy do obecnych już na rynku X5 xDrive40e, 330e, a także i3 oraz i8. Napęd w hybrydowej limuzynie BMW będzie zbliżony do tego z X5. Dwulitrowy silnik TwinPower otrzymał do pomocy silnik elektryczny, czerpiący energię z baterii litowo-jonowych schowanych pod tylnymi siedzeniami.

Po zeszłorocznym debiucie XC90, w II połowie 2016 r. do rodziny "dziewięćdziesiątek" dołączy najpierw Volvo S90, a dwa miesiące później kombi V90 i pod koniec roku uterenowione V90 Cross Country. Volvo S90 napędzane będzie czterocynlidrowymi jednostkami o mocy od 190 KM (w wersji D4) do 320 KM (T6). Nieco później do oferty dołączy jeszcze bazowy diesel, a także hybryda T8. W obu odmianach kombi możemy się spodziewać niemal identycznej technologii.

 

Jedną z najważniejszych przyszłorocznych premier w segmencie premium będzie z pewnością nowa generacja Mercedesa Klasy E. Choć światowa premiera odbędzie się już w styczniu na wystawie w Detroit, Mercedesowi udało się zachować wciąż w tajemnicy najważniejsze informacje nt. swojej nowości. Oficjalnie poznaliśmy już wnętrze nowej limuzyny i trzeba przyznać, że jest podobne do Klasy S, co świadczy o tym, że będziemy mieć do czynienia równie elegancką i luksusowo wykończoną, choć trochę mniejszą limuzynę.

I na koniec jeszcze sierpniowy debiut Forda S-Max Vignale. Wersja ta, przygotowana wspólnie z włoską marką Vignale, jest luksusową odmianą rodzinnego vana Forda. Identyczna wersja pojawiła się najpierw w przypadku Mondeo. S-Max Vignale to bardzo bogate wyposażenie, najnowocześniejsza technologia oraz materiały wykończeniowe z najwyższej półki. Ot, taka namiastka segmentu premium.

Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .