TOP 10 | Amerykańskie ciężarówki

Dziś artykuł nietypowy, bo dotyczący pojazdów znacznie cięższego kalibru niż zwykle. Tym razem w TOP 10 podejmujemy temat amerykańskich samochodów ciężarowych.

Na początku zaznaczam, że nie jest to zbiór najlepszych ciężarówek pod kątem bezawaryjności czy mocy silnika - to raczej luźna prezentacja bogatej oferty modelowej i kilku historycznych maszyn, które zapisały się w historii.

Na wstępie warto wspomnieć, że na rynku amerykańskim nieźle radzą sobie europejskie marki. Duży udział na rynku ma Volvo, które oferuje całą gamę ciągników siodłowych z silnikiem przed kabiną, a np. DAF-y z serii LF są sprzedawane pod marką Kenworth (K270, K370) jako zwrotne, niewielkie ciężarówki do szybkiego transportu na krótkich dystansach. Kabina DAF-a jest wykorzystywana również w ciężarówkach Peterbilt 210 i 220.

1. Kenworth K100

Kenworth K100, obok Peterbilta 352, był jednym z najpopularniejszych trucków z silnikiem pod kabiną. W USA niezwykle popularne były i nadal są ciężarówki z nosem, gwarantujące więcej miejsca dla kierowcy. Ciężarówki cabover mają jednak niewątpliwe zalety: są bardziej aerodynamiczne, a zestawy - krótsze.

Kenworth K100, który pojawił się w 1961 roku, był odpowiedzią na prawa stanowe ograniczające długość zestawów. Model okazał się dużym sukcesem i w kolejnych dekadach był modernizowany (m.in. przygotowano kabinę Aerodyne), stając się jednym z najbardziej rozpoznawalnych amerykańskich trucków. Z czasem trafił na rynek australijski, a pojedyncze egzemplarze można spotkać również w Polsce, o czym doskonale świadczy powyższe zdjęcie z dawnych lat.

Fot. Adrian, flickr.com na lic. Creative Commons 2.0

2. Mack R

Mack serii R to kolejna kultowa ciężarówka, którą możemy pamiętać z roli w filmie Konwój z 1978 roku. Konkretnie był to model RS 712 LST. W kodzie wersji kryła się informacja o liczbie osi, silniku, wykorzystaniu lekkich komponentów i przeznaczeniu.

Czarna, orurowana ciężarówka z potężną owiewką na dachu była prowadzona przez głównego bohatera, Kaczora. Jak łatwo się domyślić, rodzina ciężarówek Mack R odniosła sukces i była rozwijana od 1965 roku do 2005.

3. Ford CL 9000

Ford to jeden z pionierów motoryzacji, który w każdej dekadzie przynosił ciekawe rozwiązania techniczne. Tak też było z modelem CL 9000, kolejnym przedstawicielem caboverów w zestawieniu.

Model Forda wyróżnia się swoją konstrukcją - w przeciwieństwie do konkurentów, posiadał płaską podłogę, dającą komfort kierowcy, które nie musiał zmagać się z tunelem w środku szoferki. Poza tym, miał jeszcze kilka ciekawych rozwiązań m.in. okienko w drzwiach pomagające manewrować oraz pneumatyczne resorowanie kabiny. Truck był produkowany od 1978 roku aż do lat dziewięćdziesiątych.

Ci, którzy pamiętają masowo produkowane komedie w latach osiemdziesiątych, być może przypominają sobie umiarkowanej jakości film Uzbrojeni i niebezpieczni, w którym pojawił się opisywany Ford w charakterystycznej scenie taranowania samochodów stojących w korku.

4. Western Star 6900

Historia Western Star rozpoczyna się w Kanadzie - to tam w latach sześćdziesiątych założono fabrykę Western Star należącą do amerykańskiego koncernu White Trucks. Nie były to nigdy kanadyjskie ciągniki - siedziba firmy znajdowała się w Cleveland, a od 2002 roku produkcja ciężarówek została przeniesiona do Portland.

Aktualnie firma nadal produkuje ciężarówki na krótkie i długie dystanse, ale ja zwracam uwagę na model 6900, który często pojawia się, jako lokomotywa dla drogowych pociągów, które jeżdżą po Australii. Ale to nie jedyne przeznaczenie tego modelu. Ciężarówki z tej rodziny są np. wykorzystywane jako wywrotki. W najmocniejszych wersjach mogą mieć nawet ok. 600 KM.

5. Kenworth W900

Bez wątpienia, model W900 to najbardziej znana ciężarówka z USA. Produkowany od 1961 roku do dziś pojazd jest ikoną truckingu i jednym ze znaków rozpoznawczych amerykańskiej motoryzacji. Mimo, że w ofercie Kenwortha od wielu lat znajdują się bardziej oszczędne modele z serii T, W900 nadal ma grono fanów.

Przez ponad 50 lat przeprowadzono wiele modernizacji skupiających się na poprawie komfortu użytkowania, stylistyki oraz kwestiach technicznych. Dziś W900 jest oferowany z silnikiem Paccar MX-13 o mocy do 507 KM, ale wcześniejsze trucki były sprzedawane również z motorami innych producentów m.in. z 609-konnym motorem Caterpillara 3406E.

6. Peterbilt 359

Po ogromnym sukcesie zaprezentowanego w 1951 roku Peterbilta 351, w 1967 roku teksańskie przedsiębiorstwo wypuściło na rynek następcę - model 359, który stał się jedną z ikon.

Mimo, że Peterbilt 359 konkurował z Kenworthem W900, zainteresowanie nowym modelem było na tyle duże, że przyczyniło sie do otworzenia nowej fabryki w Madison. Ciężarówka była produkowana do 1987 roku.

Fot. jr.transport, flickr.com, na lic. Creative Commons 2.0

7. Freightliner FLD 120

Freightliner to zasłużona marka, której historia sięga lat czterdziestych. Przedsiębiorstwo od 1981 roku należy do koncernu Daimler i radzi sobie bardzo dobrze: jej ciężarówki klasy 8 należą do najchętniej wybieranych.

W naszym zestawieniu, zamiast aerodynamicznych truck pokroju Cascadii, postawiliśmy na klasykę - model FLD 120, będący kontynuacją klasycznej linii stylistycznej amerykańskich ciężarówek. Dzięki atrakcyjnej cenie i dużej możliwości konfiguracji, w ciągu kilku lat od wprowadzenia, model FLD stał się najlepiej sprzedającą się ciężarówką w swojej klasie.

8. International 9900i

International 9900i to kolejny klasyczny ciągnik, nadal obecny na amerykańskim rynku. Dzięki ponad 600-konnej jednostce Cummins ISX15 i dużej kabinie (od 51 do 72 cali długości), nadal sprawdza się w swojej roli. Miłośnicy marki International mają do wyboru bardziej nowocześnie wyglądające modele (ProStar, LoneStar), ale mimo wszystko kanciasty 9900i nadal znajduje nabywców.

9. Marmon 57P

Marmon nigdy nie miał szans na wejście do grona najlepiej sprzedających się ciężarówek w USA. Niewielka fabryka położona w Indianie produkowała swoje ciągniki w niewielkich ilościach, w dużej mierze ręcznie. Zaprezentowany w 1980 roku Marmon 57P to najbardziej luksusowa wersja modelu.

Do napędu wykorzystano klasyczne motory Cummins, ale Marmon wyróżniał się lepszym wykończeniem wnętrza od Peterbiltów czy Kenworthów. Pojawiały się nawet porównania do Rolls-Royce'a i Cadillaca wśród trucków. Ciężarówki nie mogły konkurować cenowo z najpopularniejszymi modelami i firma stale miała problemy z utrzymaniem płynności finansowej. Ostatecznie upadła, ale udało jej się stworzyć kilka trucków - zarówno tych z silnikiem pod kabiną (np. 110-P), jak i konwencjonalnych, takich jak 57P.

10. CAT CT660

Caterpillar to najbardziej znany producent maszyn budowlanych, wozideł górniczych oraz silników stosowanych w produktach innych producentów, w tym w ciężarówkach. CAT ma również swój oddział odpowiedzialny za produkcję ciężarówek.

Najbardziej naturalnym środowiskiem dla CAT-a jest plac budowy, stąd zabudowa wywrotki lub betonomieszarki, ale CT660 jest również dostępne jako ciągnik siodłowy mogący służyć jako transporter maszyn budowlanych.

Dodano: 9 lat temu,
autor: Michał Szukalski,
zdjęcia: Materiały prasowe;Adrian;jr.transport
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .