TOP 10| Polskie samochody, które nigdy nie weszły do masowej produkcji
Polska historia motoryzacji jest pełna niezrealizowanych pomysłów. Oto subiektywna lista prototypów, których najbardziej szkoda.
1. Warszawa 210
Warszawa 210 miała rozpocząć nowy rozdział w dziejach Fabryki Samochodów Osobowych. Porzucając konstrukcję przestarzałej, ówcześnie produkowanej Warszawy, otwierały się całkowicie nowe możliwości.
Analog został zbudowany jak rasowa terenówka – przerobione nadwozie z modelu Caro umieszczono na ramie. Auto posiadało napęd na przednie koła z dołączanym tyłem. Przy projektowaniu samochodu wykorzystano rozwiązania Łady Nivy oraz, jak podaje Mirosław Górski, skrzynię biegów japońskiego producenta. Silnik 1.6 znany z Poloneza były za słaby. Jeden z prototypów dostał 90-konnego diesla 1.9. Rozwój Analoga zatrzymał się w 1996 roku, w chwili gdy fabrykę przejęło koreańskie Daewoo.
Fot. Dawid Skwarczeński, wikimedia.org, na lic. Creative Commons 3.0