Używane Audi A3 8P (2003–2012). Poradnik kupującego

Przez pojęcie auta klasy premium rozumie się model wyróżniający się lepszą jakością wykonania, wyższymi osiągami i bogatszym wyposażeniem. Po latach w przypadku drugiej generacji Audi A3 zaczyna się doceniać przede wszystkim solidną budowę, która procentuje bezproblemową eksploatacją – pod warunkiem wyboru odpowiedniej wersji napędowej.

Choć od debiutu drugiej generacji A3 minęło już siedemnaście lat, nadal można określić je mianem współczesnego audi. To właśnie w tej odsłonie kompaktowego hatchbacka z Ingolstadt pojawił się obecny do tej pory charakterystyczny, duży grill Single Frame, światła LED i wiele nowoczesnych elementów wyposażenia. Do ważnych nowości mechanicznych można zaliczyć dwusprzęgłową przekładnię DSG. Pod maską zadebiutowały diesle z Common Railem i jednostki benzynowe TFSI z bezpośrednim wtryskiem.

Dość zachowawczy, ale jednak mający nowoczesne elementy projekt nadwozia został zmodernizowany w roku 2008. Oprócz odświeżonych świateł A3 8P po liftingu zyskało także uaktualnione silniki i skrzynię oraz opcjonalne zawieszenie magnetoreologiczne ze zmienną siłą tłumienia.

Druga generacja Audi A3 zadebiutowała jako trzydrzwiowy hatchback, ale z czasem dorobiła się kolejnych wersji nadwozia: pięciodrzwiowego Sportbacka oraz kabrioletu. Zgodnie z przewidywaniami najbardziej praktyczny jest Sportback. Jego bagażnik ma 370 litrów pojemności (z opcją powiększenia do 1100 litrów). Dla trzydrzwiowego hatchbacka i kabrioletu wartości te wynoszą odpowiednio 350/1080 l i 250/1032 l.

Trzeba jednak przyznać, że funkcjonalność nie jest głównym powodem, dla którego wybierze się tę generację A3. Choć na tle bezpośrednich rywali przestronność jej wnętrza nie wypada źle, a praktycznie ukształtowany bagażnik ma także niski prób załadunkowy, kompaktowy model Audi trudno zakwalifikować do aut rodzinnych. Z takim bagażnikiem, a przede wszystkim taką ilością miejsca w drugim rzędzie siedzeń i stosunkowo dużą popularnością wersji trzydrzwiowej, A3 drugiej generacji sprawdzi się raczej jako auto dla młodszych odbiorców, którzy jeszcze nie mają dzieci.

Sugeruje to zresztą dość młodzieżowy, zaskakująco odważny jak na zachowawcze Audi projekt deski rozdzielczej. Eksperymenty ograniczyły się co prawda właściwie wyłącznie do okrągłych dysz nawiewów wentylacji, inspirowanych tymi ze sportowego modelu TT, ale dzięki temu ergonomia obsługi stała na jak zawsze w produktach Grupy Volkswagen bezbłędnym poziomie.

A3 w Polsce często jest zbywany jako "Golf w lepszym przebraniu" i rzeczywiście druga generacja tego modelu było blisko powiązana technicznie z kompaktem Volkswagena. Przy wyborze auta nie można się jednak kierować poradnikiem jak kupić Golfa V. Droższy bliźniak Audi był wykonany staranniej i z lepszej jakości komponentów, dzięki czemu wnętrze lepiej znosi próbę czasu, a mechanika wykazuje po latach mniejsze tendencje do usterek. Te pojawiają się tylko w określonych wersjach napędowych.

Audi A3 8P: wszystkie wersje napędowe, jakie były

Na co zwrócić uwagę przy zakupie

W porównaniu do dzisiejszych aut klasy premium konstrukcja A3 8P jest jeszcze stosunkowo mało skomplikowana, ale przez to nadal zaskakuje niezłą trwałością. Na przykład zawieszenie nie zapewnia tak wysokiego poziomu komfortu co małe auta z tego segmentu z późniejszych lat, ale nadal moment potrzeby wymiany poszczególnych elementów nadchodzi późno.

Jeśli podczas jazdy testowej usłyszysz stukanie dobiegające z zawieszenia, najpewniej będzie to objaw wybitych silentblocków wahaczy. Koszt wymiany wszystkich dla przedniej osi wynosi 700 zł. Z kolei stukanie z tyłu będzie najprawdopodobniej zwiastowało luzy na tulejach wahaczy, co z kolei będzie się wiązało z naprawą za około 400 zł.

Którą skrzynię biegów wybrać do A3? Mimo wszystko ręczną, choć ona także może sprawić w tym modelu niemiłą niespodziankę. Dochodzi w niej do zużycia łożysk, co wiąże się z pracochłonną operacją rozebrania całej skrzyni. Zależnie od stopnia zużycia podzespołów całkowity wydatek może wynieść od 3000 do 4000 zł. To dużo, ale w dwusprzęgłowych S tronicach podobne kwoty trzeba wydać przy egzemplarzach mających problemy z mechatroniką. Przy oględzinach auta warto więc zwrócić uwagę na to, czy automat nie szarpie i nie zmienia głośno biegów.

Najpopularniejszą usterką w A3 8P jest defekt wentylatora chłodnicy. W klimatyzacjach mogą psuć się także sprzęgiełka w sprężarce, czego objawem jest brak zimnego powietrza w kabinie. Największe wyzwanie stanowią silniki. Są takie opcje napędowe, których w drugiej generacji A3 warto unikać, jak np. konstrukcje FSI i TFSI z pierwszych lat produkcji. Dochodzi tam do często kojarzonego z silnikami Volkswagena z bezpośrednim wtryskiem problemu gromadzącego się nagaru. W późniejszych jednostkach warto zwracać uwagę za to na rozrząd, który także może w najgorszym przypadku wymagać wymiany nawet po mniej niż 100 tys. km. Wraz z robocizną to 1500 zł.

W jednostkach TDI obecny jest inny stereotypowy problem: z żywotnością dwumasowego koła zamachowego. Przy zdecydowanej jeździe jego uszkodzenie może się przytrafić już po 120 – 170 tys. km przebiegu. W jednostkach 1.6 TDI jego wymiana to wydatek rzędu 3000 zł. W silnikach 2.0 TDI wydatek może wzrosnąć do blisko 4000 zł przy połączeniu ze skrzynią S tronic.

2.0 TDI w wersji PD (z pompowtryskiwaczami) jest zresztą najbardziej problematycznym silnikiem w tym modelu. Powtarzające się problemy to zużycie turbosprężarki (objawy: brak mocy), co nawet w przypadku wymiany na regenerowany odpowiednik wiąże się z wydatkiem 3500 zł. Innym problemem powtarzającym się w opiniach właścicieli jest uszczelniacz wału korbowego, którego wymiana z częściami generuje wydatki przekraczające 600 zł.

Audi A3 8P: dla kogo warto?

Druga generacja Audi A3 w tej chwili jest godną polecenia opcją dla osób, które nie mają jeszcze rodziny, a chciałyby samochód o pewnych przejawach funkcjonalności (bagażnik wystarczający na wakacyjny wyjazd, doraźne miejsca z tyłu) i komfortu. Produkowany od 2003 roku model powstawał w czasach, gdy w niemieckiej motoryzacji trzeba było dopłacać właściwie za wszystko włącznie z klimatyzacją czy podłokietnikiem, więc zdarzają się także gorzej wyposażone egzemplarze.

Ze względu na długi okres produkcji rozstrzał cen jest dziś dość duży i waha się od poniżej 10 tys. zł za najbardziej zużyte egzemplarze do 40 tys. zł za te "jak nowe". Naszą rekomendację dostają auta z silnikami 2.0 FSI i 2.0 TFSI wyprodukowane do lutego 2007 roku, a przede wszystkim diesle: 1.9 TDI (z wyjątkiem serii BXE) oraz 2.0 TDI (z systemem Common Rail).

Dodano: 3 lata temu,
autor: Mateusz Żuchowski,
zdjęcia: Producent
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .