Badanie techniczne po terminie – ile kosztuje i czy są kary?  

Obowiązkowe, coroczne badanie techniczne dotyczy wszystkich zarejestrowanych pojazdów. Brak ważnego badania jest równoznaczny z niedopuszczeniem pojazdu do ruchu.  Z kolei wykonanie tzw. przeglądu po terminie niesie za sobą pewne ryzyko.

Od generalnej zasady dotyczącej corocznego badania technicznego zwolnione są tylko auta nowe i młode. W przypadku nowego pojazdu pierwsze badanie techniczne wykonuje się przed upływem 3 lat od daty pierwszej rejestracji. Nie dotyczy to natomiast już aut zarejestrowanych po raz pierwszy, ale używanych. W przypadku nowych samochodów kolejne badanie techniczne należy przeprowadzić po 2 latach, a następne już co rok. Z takiego zwolnienia wyłączone są jednak samochody wyposażone w instalację LPG. Nawet jeśli jest to instalacja fabryczna, to badanie techniczne musi być przeprowadzone co rok.

Ile kosztuje badanie techniczne?

Ile trwa badanie techniczne?

Przeciętnie badanie techniczne zajmuje około 15-20 minut, jeśli auto jest sprawne. Kiedy wyjdą na jaw pewne niesprawności, diagnosta może poświęcić na to kilka minut uwagi. Dłużej zwykle zajmuje ustawianie świateł – w przypadku uszkodzonych mocowań, żarówki, starych odbłyśników. Również badanie amortyzatorów – jeśli diagnosta się na to zdecyduje – zajmuje kilka dodatkowych minut.

Za co można dostać negatywny wynik badania technicznego?

Pomijając sytuacje skrajne, z reguły szczególną uwagę diagnostów zwracają następujące elementy i za poniższe można nie dostać przedłużenia ważności badania technicznego. Chodzi o:

Co zrobić, jeśli samochód nie przeszedł przeglądu? 

Jeśli auto nie przejdzie pozytywnie badania technicznego, to diagnosta jest zobligowany do rejestracji takiej sytuacji, wpisania usterki i odesłania kierowcy z zaświadczeniem ważnym 14 dni. Należy wówczas przeprowadzić powtórne badanie techniczne. Są 3 rozwiązania:

  1. Powrót na tę samą SKP w ciągu 14 dni i przeprowadzenie badania cząstkowego – tańsze niż pełne badanie techniczne, bo dotyczy wyłącznie badanego obszaru.
  2. Powrót na tę samą SKP po upływie 14 dni i przeprowadzenie pełnego badania technicznego – trzeba zapłacić za cały przegląd.
  3. Przejazd na inną SKP w dowolnym terminie i zrobienie ponownego pełnego badania technicznego - trzeba zapłacić za cały przegląd.

Badanie techniczne po terminie – koszty

Jeśli spóźnicie się z badaniem technicznym i przyjedziecie na stację kontroli pojazdów po terminie, to nie zapłacicie więcej. Nie grożą wam w tym momencie żadne kary ani opłaty dodatkowe.

Pojawia się natomiast pewien koszt niematerialny, który w pewnym momencie można ponieść. Otóż w historii pojazdu pojawi się "dziura", która zwyczajnie źle świadczy o użytkowniku. Jeśli deklarujecie sprzedającemu, że wasz pojazd był starannie serwisowany i "wszystko było robione na czas", to taka dziura w historii pojazdu trochę do tych deklaracji nie pasuje.

Dodano: 3 lata temu,
autor: Marcin Łobodziński
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .