Ciągnięcie przyczepy – przepisy dotyczące pojazdu i kierowcy

Przepisy dotyczące ciągnięcia przyczepy w Polsce są dość skomplikowane, a rosnący trend na przyczepki i przyczepy zmusza do poszukiwania informacji wiarygodnych i przekazanych w prostej formie. Oto najważniejsze, czyli podstawy dotyczące ciągnięcia przyczepy.

Jaką przyczepę może ciągnąć kierowca z prawem jazdy kat. B?

Kategoria B prawa jazdy upoważnia kierującego do ciągnięcia przyczepy, jeśli:

Dodatkowe uprawnienia daje kierowcy z prawem jazdy kat. B zdanie egzaminu państwowego na kategorię B96. Upoważnia ona do ciągnięcia przyczepy innej niż lekka, jeśli zespół pojazdów mieści się w limicie 4250 kg. Może to być na przykład pojazd z dmc 3000 kg i przyczepa z dmc 1000 kg.

Oczywiście najwyższe uprawnienia dla kat B daje dodatkowa kategoria E, czyli B+E. Tu jednak nie tylko trzeba zdać egzamin państwowy, ale także odbyć szkolenie. Po uzyskaniu takich uprawnień pojazdem z dmc 3,5 można ciągnąć przyczepę o takiej samej masie. Trzeba tylko pamiętać, by masa przyczepy nie przekroczyła masy pojazdu ciągnącego.

Jaką przyczepę może ciągnąć pojazd osobowy o dmc 3,5 tony?

To – mówiąc kolokwialnie – inna para kaloszy. Możliwości techniczne pojazdu mogą być bowiem niższe niż możliwości prawne, jakie daje kat. B prawa jazdy. Oto ograniczenia dla takich pojazdów:

O co chodzi z tajemniczym współczynnikiem 33 proc. lub 1,33?

Ogromne zamieszanie, a także mnóstwo wątpliwości powoduje zapis z Obwieszczenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 czerwca 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Ta przydługa nazwa źródła prawa to jeszcze nic w porównaniu z treścią.

Otóż – pomijając już detale – znajdziecie w niej zapis, który mówi o tym, że jeśli przyczepa jest wyposażona w hamulec najazdowy, to stosunek dmc tej przyczepy do dmc pojazdu ciągnącego nie może przekraczać 1,33. Inaczej - przyczepa musi mieć o 33 proc. niższe dmc niż dmc pojazdu.

Zgodnie z powyższym, należy przepis interpretować tak, że jeśli pojazd ma dmc 2000 kg, to przyczepa z hamulcem najazdowym (tylko takie występują dla aut osobowych) nie może mieć dmc wyższej niż 1500 kg. Wówczas 2000:1500 = 1,33. Gdyby było to np. 1600 dmc dla przyczepy, wówczas stosunek ten byłby zbyt niski = 1,25. Współczynnik ten nie obowiązuje dopiero wtedy, kiedy hamulec jest uruchamiany oddzielnie z miejsca kierowcy. Niestety nieprawdą jest interpretacja, że hamulec najazdowy jest uruchamiany w ten sposób, ponieważ kierowca nie ma bezpośredniego wpływu na jego działanie.

 

Dodano: 3 lata temu,
autor: Marcin Łobodziński,
zdjęcia: materiały prasowe
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .