Encyklopedia silników: PSA / BMW 1.6 THP (benzyna)

Niesamowicie nowoczesna, zaawansowana technicznie, wydajna jednostka benzynowa powstała przy współpracy dwóch wielkich firm. To może oznaczać tylko jedno – wielki sukces. I ten został osiągnięty, ale taki, jakiego mogą spodziewać się użytkownicy. 

Niedługo po premierze jednostka znana pod nazwą 1.6 THP została nagrodzona w plebiscycie International Engine of the Year i przez 10 lat zdobywała główną nagrodę w kategorii silników od 1,4 do 1,8 l pojemności. Trudno nie nazwać tego sukcesem, ale tylko dla producentów.

Motor instalowano w różnych modelach koncernu PSA (Citroen i Peugeot), a także w autach BMW oraz marki Mini. Miał zastąpić starsze, większe silniki wolnossące i zrobił to doskonale, oferując bardzo dobre osiągi za sprawą wysokiego momentu obrotowego (nawet od 1200-1400 obr./min.). Wyposażony w turbodoładowanie system zmiennych faz rozrządu i wtrysk bezpośredni — nawet przy dynamicznej jeździe — potrafi zadowolić się niedużą ilością paliwa. Moce generowane przez ten silnik to zwykle od 150 do 225 KM, ale najmocniejsze wersje PureTech generują nawet 272 KM. Na tym, niestety, koniec zalet.

Zasadniczym problemem, szczególnie w pierwszej serii silników (do 2010–2011 r.) jest wadliwy napinacz rozrządu, który pracuje na oleju z układu smarowania silnika. Napinacz powoduje rozciąganie się łańcucha rozrządu, ten z kolei wpływa negatywnie na pracę zmiennych faz rozrządu i całego silnika, co skutkuje nieprawidłowym spalaniem paliwa, a to przekłada się na tworzenie dużej ilości nagaru. Całość tworzy zamknięty obieg problemów, gdzie jeden napędza drugi, a drugi kolejny i tak dalej.

Konsekwencje? Rozciągnięty łańcuch rozrządu, nagar czy nadmierne spalanie oleju to jeszcze najmniejsze problemy. Gorzej, kiedy dochodzi do zatarcia wałków rozrządu czy uszkodzenia głowicy. Niekiedy też pierścienie tłokowe są tak zniszczone przez nagar, że rysują powierzchnię cylindra i spalania oleju nie da się już zatrzymać.

Czy to zły silnik? Tak. Czy da się z nim żyć? Również. Czego więc potrzebuje? Świadomego użytkownika i podejścia jak do jednostki wyczynowej. Częste zmiany oleju, skrupulatny serwis i jak najszybsze reagowanie na najmniejsze nawet usterki eliminują większość problemów. Ważne, by czyścić silnik z nagaru najpóźniej co 50-60 tys. km, a łańcuchowy rozrząd wymieniać co 100 tys. km.

Zalety silnika 1.6 THP:

Wady silnika 1.6 THP:

Dodano: 2 lata temu,
autor: Marcin Łobodziński
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .