Encyklopedia silników: Renault 1.5 dCi (diesel)

Początkowo miał złe opinie, ale długi staż rynkowy i dobra znajomość wśród mechaników je poprawiły. Silnik ten ma eksploatacyjnie niemal same zalety, choć konstrukcja nie jest doskonała. Zasłużył sobie na miano hitu, bo stosowano go w wielu modelach różnych marek. Jaka jest prawda o tej jednostce?

Silnik ten był odpowiedzią na potrzeby rynku, który od ok. 2000 r. chłonął diesle wyposażone w system Common Rail. Mała jednostka opracowana przez Renault zadebiutowała w 2001 r. Pomimo niedużej pojemności generuje wystarczające parametry do napędzania auta kompaktowego, a nawet użytkowego, choć trafiła również pod maskę np. dużej Laguny. Liczne wersje i odmiany konstrukcyjne sprawiły, że trudno mówić o tym silniku ogólnie, ale zasada jest taka, że im niższa moc i rocznik produkcji, tym konstrukcja prostsza (np. bez dwumasy i DPF), tańsza w naprawach, choć bardziej usterkowa, a im młodszy silnik i wyższa moc, tym lepiej dopracowany, ale i skomplikowany oraz droższy w naprawach.

Głównym problemem tej jednostki jest układ wtryskowy, początkowo bardzo czuły na niskiej jakości paliwo. Usterki wtryskiwaczy bywały nagminne, a strajkowała także pompa paliwa (układ firmy Delphi). Sytuację mocno poprawił wtrysk Siemensa. Dodatkowo od 2005 r. pojawił się w niektórych odmianach filtr DPF. Miał swoje złe chwile, choć ogólnie należy do lepszych na rynku.

Najdroższe naprawy dotyczą układu wtryskowego, ale potencjalni kupujący najbardziej boją się rozdmuchanego problemu zacierających się panewek. Niejeden silnik był z tego powodu remontowany lub wylądował na złomie. Główną przyczyną problemu (obok niskiej jakości materiału) były długie okresy pomiędzy wymianą oleju.

Obecnie panewki nie powinny być dużym zmartwieniem, bo kompletne zestawy do regeneracji dołu silnika (nawet z wałem korbowym) są bardzo tanie i mowa tu o dobrej jakości zamiennikach oraz częściach OE. W cenie do 2-2,5 tys. zł można kupić komplet z uszczelkami i pompą oleju. Warto same panewki wymienić profilaktycznie po zakupie, jeśli motor ma już spory przebieg.

W tak wielu problemach łatwo pominąć bardzo dobre cechy silnika, jak wysoka kultura pracy, dobre osiągi już od wersji 90-konnej oraz rewelacyjnie niskie zużycie paliwa. Pod tym względem silnik jest tak dobry, że do dziś stosuje go nie tylko Renault czy Nissan, ale i Mercedes. Co ciekawe, ta konstrukcja jest tak udana, że wyparła nawet… swojego następcę – silnik 1.6 dCi.

Zalety silnika 1.5 dCi:

Wady silnika 1.5 dCi:

Dodano: 2 lata temu,
autor: Marcin Łobodziński
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .