Światło i cień, czyli co jest najważniejsze podczas ustawiania reflektorów

W reflektorach współczesnych pojazdów montowane są lampy wykorzystujące różne źródła światła: od halogenowych, poprzez ksenonowe, a skończywszy na lampach LED. Różnorodność ta powoduje odmienność ustawiania tzw. granicy światła i cienia, czyli jednego z najbardziej istotnych parametrów podczas regulacji reflektorów.

Wznios stały...

W przypadku reflektorów halogenowych, używanych w światłach mijania, stosowany jest stały, 15-stopniowy wznios asymetrycznej części wiązki światła. Jest to obecnie najczęściej spotykany rozkład światła. Z kolei symetryczna część wiązki (po stronie przeciwnego pasa ruchu) z lewej strony pionowej „linii zerowej”, przebiega tuż pod oznaczoną przerywaną linią, czyli granicą światła i cienia. Dzięki temu układowi, światła mijania nie oślepiają jadących z przeciwka. Ponadto asymetryczny rozkład światła zwiększa jego zasięg i poprawia widoczność kierującego na własnym pasie ruchu oraz na prawym poboczu.

 

... czy zmienny?

Inaczej jest w przypadku świateł mijania realizowanych przez reflektory ksenonowe. W większości przypadków występuje co prawda stały, 12-stopniowy wznios asymetrycznej części wiązki światła, ale w nowszych rozwiązaniach reflektorów wznios ten jest już zmienny i wynosi od 12 do nawet 75 stopni. Cechą reflektorów ksenonowych jest charakterystyczne załamanie asymetrycznej części wiązki światła, co nie stanowi jednak w żadnym przypadku ich wady. Tego rodzaju charakterystyka jest bowiem niezbędna ze względu na wysoką intensywność światła: dzięki załamaniu asymetrycznej części wiązki światła, nie są przekroczone obowiązujące wartości natężenia określone w odpowiednich regulacjach wynikających z Regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej (ECE). Na rozkładzie światła z lewej strony pionowej „linii zerowej” (przeciwny pas ruchu), symetryczna część wiązki światła przebiega tuż pod oznaczoną przerywaną linią (granicą światła i cienia). Światła nie oślepiają zatem jadących na przeciwnym pasie ruchu, natomiast symetryczny rozkład światła poprawia jego zasięg na własnym pasie ruchu i na poboczu.

 

W LED-ach jak w ksenonach

W reflektorach, w których zamontowano diody LED, wznios asymetrycznej części wiązki światła mijania jest podobny do systemu ksenonowego. Zbliżone jest ponadto załamanie asymetrycznej części wiązki światła. Symetryczna część wiązki z lewej strony pionowej „linii zerowej” (przeciwny pas ruchu) przebiega tuż pod oznaczoną przerywaną linią, czyli granicą światła i cienia. Światła LED nie oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka, z lewej strony widoczny jest jednak niewielki asymetryczny wznios rozkładu światła.

 

Drogowe – inne dla halogenów i LED

W przypadku świateł drogowych występuje inny rozkład wiązki: halogenowe światła drogowe oświetlają określony punkt na drodze w sposób punktowy lub owalny (obejmują wiązką światła ten punkt), natomiast diody LED zapewniają doświetlenie znacznie większej powierzchni jezdni. Co więcej, przy prędkości od 50 do 80 km/h (w zależności od producenta), zostaje podniesiona granica światła i cienia po lewej stronie (wznios asymetrycznej części wiązki światła do 60 stopni). Dzięki temu rozwiązaniu poprawia się w znaczący sposób oświetlenie nie tylko pasa drogi, ale również pobocza.

 

Dodano: 5 lat temu,
autor: Bogdan Leszczorz,
zdjęcia: AutoCentrum
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .