Tryb Winter w "automacie". Tylko w trudnych warunkach!
Cześć samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów posiada tryb Winter. Należy z niego korzystać tylko na naprawdę trudnych warunkach.
Odsetek kierowców, którzy zdecydowali się na przeczytanie instrukcji obsługi samochodu jest niewielki. W przypadku aut z rynku wtórnego często jest to utrudnione – na przestrzeni lat instrukcja często ulega zgubieniu lub zniszczeniu. Stan rzeczy może zakończyć się nieprawidłowym użytkowaniem samochodu lub wątpliwościami dotyczącymi sposobu działania elementów wyposażenia. Na forach dyskusyjnych nie brakuje pytań o zimowy tryb pracy automatycznych skrzyń biegów. Co powoduje? Kiedy z niego korzystać? Kiedy wyłączyć?
Próby dynamicznej jazdy w trybie zimowym są dużym obciążeniem dla skrzyni. Poślizg konwertera momentu prowadzi do powstania dużych ilości ciepła. Część skrzyni posiada wentyl bezpieczeństwa – po wciśnięciu gazu do podłogi następuje redukcja do pierwszego biegu.
Jeżeli w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów brakuje przycisku z napisem Winter lub literą W, nie oznacza to, że nie posiada on programu do ruszania w warunkach obniżonej przyczepności. Z instrukcji obsługi niektórych modeli dowiemy się, że został on zaszyty w funkcji manualnego wybierania przełożeń. Na postoju trzeba przejść z trybu D do M, a następnie manetką lub selektorem skrzyni biegów włączyć wyższe przełożenie. Tryb zimowy jest dostępny, gdy na panelu wskaźników zapalą się cyfry 2 lub 3.