Opis techniczny Chevrolet Aveo

Nazwa koncernu CHEVROLET jeszcze do niedawna kojarzona była z dużymi samochodami z USA oraz potężnymi jednostkami napędowymi. Zmiany zaszły z momentem wprowadzenia na rynek samochodów tej marki pod nazwami handlowymi Spark, Aveo czy Lacetti.

Przykładowo model Spark to następca Matiza, a jak wiadomo Matiz to tylko 800 ccm pojemności. Samochody te stały się bardzo popularne zapewne za sprawą korzystnej ceny.


OCENA TECHNICZNA

Aveo to popularny i dosyć ładny samochód, wyposażony w silnik o pojemności 1200 ccm lub 1400 ccm, wnętrze jest funkcjonalne aczkolwiek proste. Samochód wykonany w miarę przyzwoicie, wygląd zewnętrzny i jakość wykonania również jest zadowalająca.



TYPOWE USTERKI

Układ kierowniczy

Układ kierowniczy pracuje dosyć ładnie. Przy przebiegach ponad 100 tys. km pojawić się mogą luzy we wnętrzu przekładni, często wymienia się końcówki drążków, ale to zapewne większa zasługa jakości nawierzchni po jakich pojazd się porusza niż wada fabryczna. W mocno wyeksploatowanych samochodach zdarzają się nieszczelności układu wspomagania i jego głośna praca.


Skrzynia biegów

Precyzyjna i dobrze działająca skrzynia biegów, przełożenia dobrze zgrane, a zmiana biegów odbywa się płynnie i bezproblemowo. Często pojawiają się wycieki w miejscach łączenia elementów i w okolicach uszczelniaczy. Czasami może dojść do zapiekania elementów mechanizmu zmiany biegów, co może doprowadzić w skrajnych przypadkach do zniszczenia współpracujących elementów. Szarpnięcia i metaliczne uderzenia podczas gwałtownego ruszania czy zmiany biegów to objawy zużytej poduszki skrzyni biegów /Fot. 1/.


Fot. 1

Sprzęgło

Poza normalnym zużyciem okładzin, nie obserwuje się usterek. Przy dużych przebiegach mogą pojawić się szarpnięcia podczas ruszania za sprawą wybitych elementów tarczy sprzęgłowej oraz oporna praca mechanizmu uruchamiania sprzęgła.


Silnik

Silniki /Fot. 2/ mechanicznie bardzo wytrzymałe jednak normą są wycieki /Fot. 3/ i korozja elementów np. miski olejowej czy bloku silnika /Fot. 4/. Sporadycznie pojawia się problem ze zbytnim spalaniem oleju, co najczęściej jest spowodowane przegrzaniem silnika i „stwardnieniem” uszczelnień. W układzie chłodzenia zawieść może termostat, co objawia się bardzo długim nagrzewaniem się silnika, szczególnie uciążliwe zimą kiedy ciągle pracuje nagrzewnica.


Fot. 2 Fot. 3 Fot. 4

Hamulce

Standardowa usterka to zapiekanie się elementów układu hamulcowego. Prowadnice z przodu, elementy hamulca pomocniczego, linka, korozja przewodów hamulcowych - poza tym normalne zużycie tarcz jak i klocków. Czasami jeżeli samochód wyjeżdża okazjonalnie, może dojść do silnej korozji tarcz i znacznego pogorszenia siły hamowania.


Karoseria

Zbyt młode samochody, aby mówić o zaawansowanej korozji czy jej braku. Na razie większość Aveo, poruszających się po naszych drogach, nie posiada śladów korozji, wyjątek to oczywiście otarcia czy stłuczki oraz niedbałe naprawy blacharskie. Elementy ozdobne nie tracą właściwości i po kilku sezonach zimowych wyglądają jak przy wyjeździe z linii produkcyjnej /Fot. 5, Fot. 6/.


Fot. 5 Fot. 6


Instalacja elektryczna

Instalacja elektryczna nie przysparza większych problemów, choć zdarzają się awarie cewki zapłonowej /Fot. 7/, czy czujnika położenia wału /Fot. 8/. Są to przypadki rzadkie, trzeba jednak dbać o złącza elektryczne /Fot. 9/, gdyż hermetyczne są często tylko z nazwy i często końcówki w ich wnętrzu ulegają „zasniedzeniu” co znacznie pogarsza lub wręcz uniemożliwia właściwe działanie danego podzespołu. Może dojść do awarii zapieczenia elementów mechanizmu wycieraczek /Fot. 10/. Objawia się to wolną pracą wycieraczek bądź całkowitym brakiem pracy wycieraczek, w skrajnych przypadkach może dojść do spalenia silnika wycieraczek.


Fot. 7 Fot. 8


Fot. 9 Fot. 10

Zawieszenie

Proste i mało awaryjne zawieszenie, najczęściej wymienia się elementy metalowo-gumowe, sworznie oraz łączniki. Przy sporych przebiegach wymiany mogą wymagać amortyzatory, gdyż po prostu zaczynają tracić właściwości tłumiące.


Wnętrze

Wnętrze dosyć obszerne i wygodne /Fot. 11, 12, 13/. Wszystkie elementy są pod ręką, tablica wskaźników i cała deska rozdzielcza prosta jednak funkcjonalna i przejrzysta /Fot. 14, Fot. 15/. Fotele wygodne, wnętrze wygląda nowocześnie i schludnie. Bagażnik mało pojemny /Fot. 16/ , można go jednak powiększyć składając siedzenia tylne. Siedząc z tyłu dwie osoby pojadą w miarę wygodnie, jednak już trzy będą mieć ciaso. Plastiki dosyć marnej jakości, błyszczące i twarde /Fot. 17/.


Fot. 11 Fot. 12 Fot. 13

Fot. 14 Fot. 15

Fot. 16 Fot. 17

PODSUMOWANIE

Samochód mało awaryjny, o ładnym wyglądzie, dobrze wykonany. Dobrze się go prowadzi, wygodnie podróżuje, samochód idealny do jazdy miejskiej choć dalsze wyprawy również nie stanowią problemu. Jeśli ktoś szuka auta, które ma służyć i schludnie wyglądać, a przy tym nie spalać astronomicznych ilości paliwa to Aveo jest godny polecenia.


PLUSY

- Ładny wygląd.
- Wygodne wnętrze.
- Niskie koszty eksploatacji.
- Dobre silniki i skrzynie biegów.

MINUSY

Podatne na uszkodzenia sworznie i elementy zawieszenia.
- Mały bagażnik.
- Podatne na uszkodzenia złącza elektryczne.

Dostępność części zamiennych:

Oryginały - dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.

Ceny części zamiennych:

Oryginały - na przyzwoitym poziomie.
Zamienniki - tanie.

Awaryjność:

Średnia

Dodano: 13 lat temu,
autor: szmyslo
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .