Opis techniczny Fiat Doblo

Spora popularność samochodów w typie Citroena Berlingo, Renault Kangoo czy Peugeot Partner skłoniła Fiata do wypuszczenia na rynek samochodu użytkowego w podobnym typie. Tak powstał model Doblo, który łączy w sobie samochód osobowy z małym "dostawczakiem". Dostępne są modele osobowe pod nazwa Doblio i dostawcze opatrzone mianem Doblo Cargo. Samochód ten stał się poważną konkurencją dla samochodów produkcji francuskiej.

OCENA TECHNICZNA

Dosyć dobrze wykonany i ładnie wyglądający model. Wersja osobowa może być przystosowana do przewozu większej ilości osób za sprawą dodatkowej, demontowanej tylnej kanapy tworzącej trzeci szereg foteli. Minusem staje się wówczas brak przestrzeni bagażowej. Siedzenia można zdemontować, wtedy mamy w pełni funkcjonalne auto 5-cio osobowe, bądź zamontować i przewozić więcej osób w zgodzie z prawem. Model zbyt nowy, ażeby mówić o znacznym zużyciu - zaobserwowano głównie zużycie eksploatacyjne. Auto przestronne i funkcjonalne, bardzo ładnie wyglądająca przednia i tylna część /Fot. 1/.

Fot. 1

TYPOWE USTERKI

Układ kierowniczy

Układ kierowniczy stanowi wytrzymały element, jednak często wymienia się końcówki drążków kierowniczych. Przy sporych przebiegach mogą pojawić się luzy i stuki w przekładni.

Skrzynia biegów

Mechanicznie bez zarzutu, jednak należy zwrócić uwagę na osłony gumowe półosi, które lubią przeciekać.

Sprzęgło

Nie zaobserwowano poważnych usterek. Przy dużych przebiegach wybijają się sprężyny tłumika drgań skrętnych na tarczy sprzęgła.

Silnik

Podstawową jednostką napędową jest 1,2-litrowy silnik benzynowy o mocy 48 kW, jednak dostępne są też silniki 1600ccm benzyna /Fot. 2,Fot.3/ oraz stukonny doładowany diesel. Silniki nie sprawiają wielkich problemów, jednak należy pamiętać o terminach wymiany paska rozrządu. Czasami mogą zdarzyć się również anomalie w pracy silnika za sprawą nieszczelnego układu wydechowego, najczęściej awarii ulega łącznik elastyczny /Fot. 4/. Elementy wykonawcze układu sterowania silnikiem również mogą zawieść, jednak nie są to częste przypadki.

Fot. 2 Fot. 3 Fot. 4

Hamulce

Typowy - charakterystyczny dla aut Fiata - układ mieszany tarczowo- bębnowy. W układzie kół przednich może dojść do zapieczenia prowadnicy zacisku/Fot. 5/. W tylnych korodują elementy hamulca pomocniczego i zapiekają się cylinderki powodując blokowanie hamulców i przyspieszone zużycie elementów.

Fot. 5

Karoseria

Testowane auta są nowe, trudno mówić więc o korozji. Karoseria wygląda estetycznie i ładnie /Fot. 6/. Czasami mogą pojawić się awarie sprężyn gazowych tylnej klapy i awarie mechanizmu drzwi przesuwnych. Sporadycznie psują się zamki tylnej klapy./Fot. 7/

Fot. 6 Fot. 7

Instalacja elektryczna

Słabym ogniwem są rozruszniki, które często się naprawia. Czasami może również dojść do pęknięcia obudowy alternatora, śniedzieją zaciski akumulatora /Fot. 8/, poza tym nie stwierdzono charakterystycznych dla modelu usterek w układzie elektrycznym.

Fot. 8

Zawieszenie

Najczęściej spotykana usterka to awarie wahacza typu wybicie sworznia bądź tulei /Fot. 9/. Słabym ogniwem są również łączniki /Fot. 10/ oraz gumy stabilizatora /Fot. 11/. Tylne zawieszenie jest resorowane za pomocą resorów piórowych /Fot. 12/ i na ogół nie jest to rozwiązanie awaryjne, mogą jednak pojawić się problemy z amortyzatorami /Fot. 13/.

Fot. 9 Fot. 10
Fot. 11 Fot. 12 Fot. 13

Wnętrze

Ładne i funkcjonalne wnętrze /Fot. 14/, dużo miejsca i schowków /Fot. 15, Fot. 16, Fot. 17/. Fotele regulowane na kilka sposobów, co pozwala na zajęcie dogodnej dla każdego pozycji za kierownicą /Fot. 18/. Wszystkie elementy sterowania są w zasięgu ręki, wygodna zmiana biegów /Fot. 19/, jednak umiejscowienie włącznika szyb elektrycznych, który nie znajduje się na drzwiach, lecz w środkowej konsoli może sprawiać problemy /Fot. 20/. Siedzenia bardzo wygodne /Fot. 21, Fot. 22/, dużo miejsca wewnątrz /Fot. 23/ i możliwość wykorzystania przestrzeni bagażowej do przewozu osób, to poważny atut. Elementy kontrolne przejrzyste i czytelne /Fot. 24/.

Fot. 14 Fot. 15 Fot. 16
Fot. 17 Fot. 18 Fot. 19
Fot. 20 Fot. 21 Fot. 22
Fot. 23 Fot. 24

PODSUMOWANIE

Bardzo przyjemny, wdzięczny i funkcjonalny samochód mający spore możliwości przewozowe zarówno w formie bagażu jak i osób. Nie zachwyca jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza, plastiki są kiepskiej jakości, co przy dużych przebiegach objawia się stukami i dziwnymi odgłosami w czasie jazdy.

PLUSY

- Przestronne i funkcjonalne wnętrze
- Możliwość zainstalowania dodatkowych siedzeń
- Dobrze dopasowane jednostki napędowe
- Ceny części na przyzwoitym poziomie
- Nowoczesny wygląd

MINUSY

- Dość skomplikowana budowa zespołów napędowych
- Samodzielne naprawy prawie niemożliwe
- Słaba jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza

Dostępność części zamiennych:

Oryginały – dobra
Zamienniki – bardzo dobra

Ceny części zamiennych:

Oryginały – drogie
Zamienniki – na przyzwoitym poziomie

Awaryjność:

Średnia

Dodano: 15 lat temu,
autor: Maciej Majewski
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .